۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۵۸۸۸۱
کارشناس تغذیه:

مصرف چای و عوارضی که برای بدن دارد

کارشناس تغذیه گفت: تانن و کافئین موجود در چای باعث ایجاد عوارض این مایع بر بدن می‌شوند.
مصرف چای و عوارضی که برای بدن دارد
علی شمسی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با اشاره به مضرات مصرف زیاد چای اظهار کرد: در تمامی مقالات موجود تاکید شده باید روزانه از سه لیوان کم‌‌تر چای مصرف شود و این نشان از آن دارد که تمامی عوارض چای ناشی از مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده است.
 
وی تصریح کرد: نوع چای، نوع دم کردن چای و تازه‌دم یا کهنه‌دم بودن آن روی شدت مضرات چای تاثیر بسزایی دارد.
 
این کارشناس تغذیه افزود: تانن و کافئین موجود در چای باعث ایجاد عوارض چای بر بدن می‌شوند و مصرف بالای این مایع چند عارضه مهم دارد که کاهش جذب آهن یکی از این عوارض است، تانن‌های موجود در چای در اثر مصرف بالا به آهن موجود چسبیده و از جذب آن جلوگیری کرده و وضعیت کم‌خونی ناشی از فقر آهن را حادتر می‌کنند.
 
شمسی‌پور عارضه دیگر ناشی از مصرف بالای چای را افزایش اضطراب، استرس و بی‌قراری عنوان و خاطرنشان کرد: این حالت به دلیل کافئین بالای موجود در چای است که وارد بدن فرد می‌شود، همچنین این ماده منجربه سرکوب و جلوگیری از تولید هورمون ملاتونین که مخصوص خواب است، می‌شود که کیفیت خواب را کاهش می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: تانن موجود در چای به دلیل خاصیت قابضی که دارد وقتی وارد معده می‌شود، خصوصا زمانی که خالی است، چون باعث ایجاد تحریکات گوارشی شده و منجربه به ایجاد حالت تهوع در فرد می‌شود.
 
این کارشناس تغذیه سوزش سر معده را یکی دیگر از عوارض مصرف بالای چای دانست و ادامه داد: کافئین این عارضه را منجر می‌شود و علت آن شل شدن دریچه ارتجاعی سر معده است و ورود اسید از معده به مری را به دنبال دارد.
 
شمسی‌پور با تاکید بر اینکه حد مصف چای در بارداری اذعان داشت: کافئین موجود در چای اگر بیش از حد مصرف شود سقط جنین را به دنبال دارد و در مواردی نیز تولد نوزاد با وزن کم را به دنبال دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد مختلف در واکنش به تانن و کافئین موجود در چای عوارض مختلفی را نشان می‌دهند، بنابراین توصیه می‌شود چای به اندازه و تازه‌دم مصرف شود.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۵۰:۵۱

12 Oct 2024