کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس تغذیه:

مصرف چای و عوارضی که برای بدن دارد

21 مهر 1403 ساعت 12:46

کارشناس تغذیه گفت: تانن و کافئین موجود در چای باعث ایجاد عوارض این مایع بر بدن می‌شوند.


علی شمسی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با اشاره به مضرات مصرف زیاد چای اظهار کرد: در تمامی مقالات موجود تاکید شده باید روزانه از سه لیوان کم‌‌تر چای مصرف شود و این نشان از آن دارد که تمامی عوارض چای ناشی از مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده است.
 
وی تصریح کرد: نوع چای، نوع دم کردن چای و تازه‌دم یا کهنه‌دم بودن آن روی شدت مضرات چای تاثیر بسزایی دارد.
 
این کارشناس تغذیه افزود: تانن و کافئین موجود در چای باعث ایجاد عوارض چای بر بدن می‌شوند و مصرف بالای این مایع چند عارضه مهم دارد که کاهش جذب آهن یکی از این عوارض است، تانن‌های موجود در چای در اثر مصرف بالا به آهن موجود چسبیده و از جذب آن جلوگیری کرده و وضعیت کم‌خونی ناشی از فقر آهن را حادتر می‌کنند.
 
شمسی‌پور عارضه دیگر ناشی از مصرف بالای چای را افزایش اضطراب، استرس و بی‌قراری عنوان و خاطرنشان کرد: این حالت به دلیل کافئین بالای موجود در چای است که وارد بدن فرد می‌شود، همچنین این ماده منجربه سرکوب و جلوگیری از تولید هورمون ملاتونین که مخصوص خواب است، می‌شود که کیفیت خواب را کاهش می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: تانن موجود در چای به دلیل خاصیت قابضی که دارد وقتی وارد معده می‌شود، خصوصا زمانی که خالی است، چون باعث ایجاد تحریکات گوارشی شده و منجربه به ایجاد حالت تهوع در فرد می‌شود.
 
این کارشناس تغذیه سوزش سر معده را یکی دیگر از عوارض مصرف بالای چای دانست و ادامه داد: کافئین این عارضه را منجر می‌شود و علت آن شل شدن دریچه ارتجاعی سر معده است و ورود اسید از معده به مری را به دنبال دارد.
 
شمسی‌پور با تاکید بر اینکه حد مصف چای در بارداری اذعان داشت: کافئین موجود در چای اگر بیش از حد مصرف شود سقط جنین را به دنبال دارد و در مواردی نیز تولد نوزاد با وزن کم را به دنبال دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد مختلف در واکنش به تانن و کافئین موجود در چای عوارض مختلفی را نشان می‌دهند، بنابراین توصیه می‌شود چای به اندازه و تازه‌دم مصرف شود.
 
انتهای خبر/1026ج


کد مطلب: 58881

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/58881/مصرف-چای-عوارضی-بدن

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir