۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۱۶۹۵۳
در پی بهره گیری دکتر روحانی از ادبیات غیرفاخر نسبت به منتقدین

خشم نابجا، لبخند بی هنگام؛ در سایۀ پارادوکس رفتاری اعتدالیون

لطفاً به این فراز از بیانات رئیس جمهور در همایش سفرا و رؤسای نمایندگیهای ایران تأمّل نمائید: «برخی ترسوها و بزدل‌های سیاسی اعتماد به نفس ندارند و همه را مانند خودشان گمان می‌کنند. هر وقت مذاکرات شروع می‌شود برخی‌ می‌گویند ما داریم می‌لرزیم، به جهنم! بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید.»
خشم نابجا، لبخند بی هنگام؛ در سایۀ پارادوکس رفتاری اعتدالیون
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از سلام لردگان، مهدی نجفی در یاداشت خود نوشت:
بیانات اخیر رئیس جمهور در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور و مواجهه ناصواب با منتقدین داخلی به برخی از مولفه های مذاکرات هسته ای، بار دیگر ضرورت اهتمام همۀ مسئولان به وِیژه رئیس قوۀ اجرائی کشور را در صیانت از اخلاق و لزوم استفاده از ادبیات فاخر و مؤمنانه را به همگان گوشزد نمود.

بدیهی است عصبانیت بیش از حد جناب دکتر روحانی که حتی مورد پسند حامیان دولت تدبیر و امید نیز قرار نگرفت به نوبۀ خود موجب ایجاد نابسامانی های متعدد سیاسی در جامعه و حتی عرصۀ بین المللی خواهد شد که نمونۀ عینی آن را می توان در سوژه سازی رسانه های غربی از ادبیات توهین آمیز جناب دکتر روحانی در مشوش جلوه دادن فضای سیاسی کشور مورد ارزیابی قرار داد.

باید اذعان نمود مواجهه قهرآمیز و وهن آلود با منتقدین مذاکرات هسته ای از سوی رئیس محترم جمهور نه تنها یک گام به جلو محسوب نمی شود بلکه تخریب اصول به حق منتقدین در مذاکرات هسته ای، در وهلۀ نخست موجب خسران هیأت مذاکره کننده ایرانی خواهد شد و به تبع آن موجب سوء استفاده دشمنان و تغییر موازنه قدرت در مذاکرات خواهد گردید.

از این رو لازم است همۀ احزاب و گروه های سیاسی و دلسوزان به نظام اسلامی ضرورت خویشتن داری و مواجهه مطلوب و صحیح را از رئیس محترم جمهور در مواجهه با منتقدین مطالبه نمایند، زیرا شایسته نیست از یک سو آقای روحانی شعار اخلاق و ادعای سعۀ صدر و آستانۀ بالای تحمل دولت در برابر منتقدان را مطرح سازد و از سوی دیگر با وضع نامناسبی منتقدین را به باد توهین و ناسزا گیرد.

به نظر می رسد اگر جزئیات موضوع و عنوان نشست اخیر جناب دکتر روحانی در رسانه ها ذکر نمی گردید، قطعاً همۀ افکار عمومی در کشور، مرجع ضمیر جملات عتاب آلود رئیس محترم جمهور را به دشمنان اصلی مسلمانان و در رأس آن آمریکا منتسب می نمود، لیکن با کمال تأسف باید اعتراف نمود ادبیات خشم آلود جناب دکتر روحانی خطاب به بسیاری از خادمان و دلسوزان نظام اسلامی صورت گرفته است.

جای بسی تأسف است طی یک سال از فعالیت های اجرائی دولت یازدهم به ویژه در مولفۀ سیاست خارجی، استفاده از ادبیات عتاب آلود و تهاجمی نسبت به دولتمردان آمریکائی و قدرت های زور گو تا بدین حد و میزان نبوده است لذا مردم مسلمان ایران به یاد ندارند جناب رئیس محترم جمهور سران دولت های ظالم و مستکبر را اینچنین مورد عتاب قرار داده باشد بلکه عکس آن اتفاق افتاده است و بعضاً جناب دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم با بهره گیری از شاه کلید دیپلماسی لبخند و شعار تدبیر و صلح فراگیر در مواجهه با زیاده خواهی های دولت های مستکبر اقدام نموده است که به تعبیر مقام معظم رهبری کاملا برای نظام اسلامی بی فایده بوده است، لیکن دولت مدعی اعتدال در مواجهه با منتقدین دلسوز درون نظام اسلامی از شدیدترین عتاب ها و ادبیات غیر فاخر بهره گرفته است که باید اذعان نمود شناخت اصول و قواعد چگونگی تفکیک در مواجهه با خادمان و دوستان نظام اسلامی و نیز مواجهه با دشمنان نظام اسلامی از بدیهی ترین ضروریات در ادارۀ اجرائی کشور ونیز عرصه های بین المللی است.

متاسفانه مهندسی معکوس نص صریح قرآن مبنی بر «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»[۲] در دولت محترم از سوی رئیس دولت یازدهم و نیز وزیر محترم امور خارجه به دفعات صورت پذیرفت بدین نحو که منتقدین دلسوز نظام اسلامی در نشست های مختلف دولت و حتی در نطق های رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درصحن علنی مجلس و... با شدیدترین ادبیات خشم آلود مورد تفقد قرار گرفتند!

در آن سوی قضیه لبخندهای بی حساب و کتاب این دولت غالباً نصیب دولت های مخالف پیشرفت نظام اسلامی در مذاکرات با گروه ۱+۵ گردیده است که قطعاً رویکرد مذکور به عنوان دهن کجی آشکار به نص صریح قرآن کریم و موجب خسارات فراوان برای نظام اسلامی و تضعیف غیر قابل جبران مولفۀ اخلاق در سیاست خواهد گردید.

گفتنی است گرچه رئیس محترم جمهور در برداشتی عجیب و حیرت انگیز سخنان خود را طبق آموزه های قرآن دانسته و با فرار به جلوی آشکار توهین به منتقدین دلسوز را اقدام دولت علیه عده ای کارشکن معرفی کرده است[۳]، لیکن در همین فراز نیز مدعی صبر و تحمل دولت در برابر این افراد شده است[۴]. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر صبر و تحمل جناب دکتر روحانی اینچنین آتشین و غیر فاخر نثار منتقدین می گردد پس در صورت شکستن صبر و تحمل دولت، مواجهه و مقابله با منتقدین و به زعم ایشان کارشکنان، تا چه اندازه خسارت بار خواهد بود؟!

گفتنی است گرچه رئیس محترم جمهور با ادعای حفظ منافع ملی و رفع معضلات و توسعه کشور[۵] چنین جملات توهین آمیزی را بر زبان جاری ساخته است لیکن با تدوام این رویکرد نادرست از نخستین مسئول اجرائی کشور، دیگر نمیتوان از لایه های میانی دولت و دیگر ارکان و نهادهای سیاسی کشور رعایت اصول اخلاقی را متوقع بود.

لذا شایسته است جناب آقای روحانی ادبیات گفتاری خود را در مواجهه با منتقدین تلطیف نموده و اصل قرآنی «رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»[۶] را در عمل و نه در سخن و شعار مورد نظر قرار دهد. همچنین لزوم انطباق دیپلماسی دولت یازدهم با اصل قرآنی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ[۷]» به شدت احساس می شود لذا جناب دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور باید خشم بی هنگام خود را در مواجهه و مقابله با قدرت های استکباری و در رأس آن شیطان بزرگ مبذول نمایند و در عوض لبخندهای ذی قیمت را نثار منتقدین دلسوزی نمایند که با طرح حقوق حقۀ هسته ای کشور در عمل تقویت تیم دیپلماسی در مذاکرات هسته ای را موجب گردیده است.

امید است دولت تدبیر و امید در عمل به شعار اخلاق و تقوای سیاسی در اصول و مبانی سیاسی کشور پای بند باشد تا بهره گیری از ادبیات فاخر و رویکرد اخلاق مدار بیش از پیش در میان مسئولان کشور نهادینه گردد.

[۱] http://www.rouhani.ir
[۲] الفتح- ۲۹
[۳] http://www.president.ir/fa/۷۹۸۷۲
[۴] همان
[۵] همان
[۶] الفتح- ۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۷:۰۰

26 Dec 2019