۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۸۱۲۶

ماهواره دریچه ورود سبک زندگی غربی به منازل

ماهواره دریچه ورود سبک زندگی غربی به منازل
تلاش برای بازگرداندن و یا تغییر روشهای زندگی به سمت زندگی های ایرانی اسلامی مسلما امری زمانبر است و اگر این تغییر بخواهد نهادینه شود یقینا از ارکان اصلی آن آموزش به قشر کم سن وسال و بخصوص نوجوانان و جوانان است.
روزها که مقام
معظم رهبری سبک زندگی را از ابعاد مهم تمدن‌سازی اسلامی مطرح می‌نمایند و در پیشبرد همه‌جانبه‌ی آن، به تمامی زوایا، نگاهی خردورزانه و پویا داشته اند(1) ، سبک زندگی ایرانی اسلامی از دغدغه های مهم جامعه شده است به طوری که عامی ترین فرد نیز حداقل این اصطلاح را از اطرافیان شنیده است ،ظواهر شهرها و ساختمان سازی های غیر اسلامی شاید جزئی از فاصله گرفتن ما از سبک زندگی اسلامی و غربی شدن زندگیمان باشد ،
اما بی شک مفهوم مهمتری که در این اصطلاح و بحث های مرتبط با آن مستتر است روشهای زندگی است که شامل تمامی رفتار و آداب درون و بیرون منزل است.

تلاش برای بازگرداندن و یا تغییر روشهای زندگی به سمت زندگی های ایرانی اسلامی مسلما امری زمانبر است و اگر این تغییر بخواهد نهادینه شود یقینا از ارکان اصلی آن آموزش به قشر کم سن وسال و بخصوص نوجوانان و جوانان است .

آشنایی نوجوانان و جوانان با روشهای درست زندگی است که می تواند تضمین آینده ای با سبک زندگی درست اسلامی را بدهد .بطوری که بی شک تربیت درست فرزندان از عوامل مهم ترویج یافتن سبک زندگی درست در جامعه است .

اما دکتر ابهری در بخشی از مصاحبه خود(2) می گوید : سبک زندگی غربی بر اساس لذت‌طلبی مادی و لذایذ دنیوی طراحی شده است. یک زندگی تقریباً حیوانی از نظر فربه شدن جسم مد نظر است و در آن، برای روح سازوکاری پیش‌بینی نکرده‌اند .

وحال سوال اصلی این است : چگونه فرزندان ما با این سبک غلط زندگی آشنا می شوند ؟

راههایی که این سبک را حتی تا درونی ترین مسائل زندگیمان وارد می کند چیست ؟

بی شک ماهواره یکی از مهمترین پاسخها به این پرسش است .

اگر از اشتباهات،بی توجهی ها و کم توجهی هایی که در رسانه ملی ما انجام می شود بگذریم،میبینیم که در خانه هایی که ماهواره جزو ابزار خانه است کمتر نوجوانی به سراغ دیدن فیلم های تلویزیون می رود و حتی گاهی از دیدن سریالی که بسیار به آن علاقه مند است می گذرد و ساعتها پای فیلمهای بی اساس و مستهجنی می نشیند که قبول کردن این که این فیلم ها اهداف پلیدی را دنبال نمی کنند برای ساده ترین افراد هم غیر ممکن است .

با دیدن این فیلم ها_ که حتی گاهی مورد تمسخر قرار گرفتن آن در برنامه های رسانه ملی خودمان مثل خنده بازار تبلیغی برای دیده شدنشان است _هر کسی به مصداق واقعی اتکای این فیلم ها و حتی تبلیغات ماهواره بر لذت جویی مادی و تنزل مقام انسان و به پوچی رساندن آن، می رسد.

اگر در مقام پیشگیری برآییم باید بگوییم ماهواره اصلا نباید به درون منازل ما که در کمال امنیت با وجود ماهواره به ناامن ترین فضای فکری برای فرزندانمان تبدیل شده است ،وارد شود .

اما در مقام درمان باید گفت برای حذف کردن این خورنده های افکار از خانه باید به دنبال جایگزین درستی برای آن باشیم ،اگر منتظر بمانیم تا صدا و سیما شبکه های بیشتر و برنامه های بیشتری برای پر شدن اوقات فرزندانمان بسازد بی شک متضرر های این کوتاهی خودمان خواهیم بود،پس باید با جایگزین کردن تفریحات سالم اوقات فرزندان را به نحو مثبتی پر کنیم .

در آخر باید بگوییم که اگر انتظار داریم فرزندانی که با تفکر غربی و طرز رفتار غربی که از دریچه ماهواره با آن آشنا شده اند بزرگ می شوند و قربانی بی توجهی والدینشان می گردند ،به سبک ایرانی اسلامی زندگی کنند در غفلتیم و باید از امروز به فکر آینده ایران اسلامیمان باشیم .

 

پی نوشت : 

(1)بیانات در جمع جوانان استان خراسان شمالی 23/7/91

1392/5/10(2) نشست تخصصی سبک زندگی با دکتر ابهری منتشر شده در تاریخ

 

مرجع : پایگاه خبری تحلیلی زنگ خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۹:۴۳

27 Dec 2019