۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۷۵۹۲

در شب های قدر خدا مهربان تر از همیشه است

در شب های قدر خدا مهربان تر از همیشه است
از شب های مهم در ماه رمضان، شب قدر است؛ شبی که عبادت آن از عبادت هزار ماه بهتر است، شبی که قرآن در آن نازل شد.

در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است: «فرشتگان در شب قدر فرود آمده، در زمین پخش می شوند. بر مجالس مؤمنان گذشته و بر آنان سلام می کنند و بر دعاهای آنان، آمین می گویند تا آن گاه که سپیده دم طلوع کند. در این شب دعای کسی رد نمی شود، مگر دعای عاق والدین، کسی که با خویشاندان قطع رابطه کرده، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد

شب قدر به این دلیل قدر نامیده شده که همه مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود. در سوره دخان آمده است است: (ما این کتاب مبین را در شبی پربرکت نازل کردیم و همواره انذار کننده بوده ایم. در آن شب که هر امری براساس حکمت خداوند تنظیم و تعیین می شود). این بیان با روایات گوناگونی هماهنگ است که می گوید: (در آن شب، مقدرات یک سال انسان ها تعیین می شود). نکته قابل توجه این است که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان، براساس شایستگی ها و لیاقت های افراد، میزان ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال آنهاست؛ یعنی برای هر کس چیزی را مقدر می کنند که لایق آن است یا به تعبیر دیگر، زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده و این نه تنها با اختیار منافاتی ندارد، بلکه تأکیدی بر آن است.

در مورد فضایل شب قدر باید گفت که شب نازل شدن دفعی و یک‌جای قرآن در بیت المعمور است که به طور تدریجی طی 23 سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص)نازل شده است. همچنین عبادت و کارهای نیک، در شب قدر، بهتر است از عبادت و کاهای نیک در هزار ماه که دارای شب قدر نباشد. از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند، به زمین است و این شب ، شب تقدیر و سرنوشت یک سال انسان است. خداى تعالى در آن شب حوادث یک سال یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می کند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند. در این شب، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت، گشوده می‌شود و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الاهی بر روی بندگانش گشوده می‌شود و شب قبولی اعمال است.

این شب ها، شب گریه است. شب اشک است. اشک، شبنم وار فرو می ریزد تا آبروی از دست رفته را باز گرداند. خدا این شب ها مهربان تر از همیشه است. او به این اشک های ناچیز توجه می کند و به آنها پاداش می دهد. این  قطره های ناچیز اشک آتشی را که قرار بود سوزاننده تنمان باشد، خاموش می کنند. این شبها بهترین وقت برای گریه است. شب ناله و فغان. شب آه و افسوس، می گریم؛ چرا که دستمان تهی و خالی است و کوله بارم از گناهان انباشته است و به جز قطره های اشک، چیزی ندارم. پس ای چشمان من! در این شب مهربان بگریید و بنالید و مرا از آتش دوزخ رها کنید.

در این شب ها  امام عصر ( روحی فدا )حاضر می شود و پرونده های ما را اگر قابل تایید باشد امضاء می کند، یادمان باشد در این شب ها کاری نکنیم که دل اماممان بشکند، موقع دعا کردن، وقتی که دلمان می شکند، دستها را بالا می بریم و از ته دل اشک می ریزیم، در اون لحظات دل سپردگی و راز و نیاز،  دعا برای فرج آقا امام زمان (عج) یادمان نرود. بیایید پیمانی محکم و استوار با آن حضرت داشته باشیم که همه زندگی خود را در راه رضا و خوشنودی ایشان سپری نموده و غم و غصه هایی که آن بزرگوار برای مشکلات مسلمانان دارند برطرف نماییم.

 با امید و آرزوی مقدر شدن ظهور منجی بشریت در همین شب های قدر

حسین بهرامی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۴۷:۰۹

2 Jan 2020