۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
کد مطلب : ۵۸۹۸۰
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

برکتی که دورریز می‌شود

طبخ نان بی‌کیفیت در چهارمحال و بختیاری علاوه‌ بر اینکه باعث بروز برخی بیماری‌ها می‌شود دورریز آن را بالا برده و اسراف را افزایش می‌دهد.
برکتی که دورریز می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، نان یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در سبد غذایی ایرانیان است و ازهمین‌رو کیفیت بالای آن اهمیت زیادی دارد.
 
نان، بخش عمده‌ای از انرژی، پروتئین، مواد معدنی ازجمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین‌ها همچون تیامین  و نیاسین  موردنیاز روزانه ما را تأمین می‌کند، که نسبت به قیمت و وزن در مقایسه با سایر مواد غذایی همچون گوشت و شیر بیشترین ارزش غذایی را داراست.
 
نان در دین اسلام و در سایر ادیان دارای قداست است و اهمیت این ماده غذایی تا جایی است که کشورها همه تلاش خود را برای خودکفایی در تولید گندم می‌کنند

طبخ نان بی‌کیفیت در چهارمحال و بختیاری علاوه‌براینکه باعث بروز برخی
بیماری‌ها می‌شود دورریز آن را بالا برده و اسراف را افزایش می‌دهد.

نان‌ نانوایی‌ها یا خمیر است یا سوخته

مینا عسگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: متاسفانه نان تهیه شده در نانوایی‌های استان کیفیت لازم را ندارد.
 
وی افزود: نان‌ها یا خمیر است یا سوخته و همین موضوع سبب افزایش دورریز نان می‌شود.
 
این شهروند شهرکردی اضافه کرد: برخی از نان‌ها بوی ترش‌شدگی می‎‌دهد و استفاده از برخی مواد در تهیه آن سبب بروز مشکلات معده و گوارشی می‌شود.
 
عسگری بیان داشت: متاسفانه رفتار برخی از نانوایان شایسته نیست و گاها در اعتراض به پایین بودن کیفیت نان برخورد بدی از سوی آن‌ها با مردم می‌شود.



نانوایان چهارمحال و بختیاری با کیفیت نان مشکل دارند
 
محمدرضا غفاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: متاسفانه آردهایی که امسال در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، کیفیت مطلوبی ندارند.
 
وی تصریح کرد: یکی از علل پایین بودن کیفیت آرد، پایین بودن کیفیت گندمی است که در این استان تولید می‌شود.
 
رئیس اتحادیه نانوایان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: گندم سایر استان‌ها که غنی‌تر و با کیفیت‌تر است و می‌تواند مکمل گندم این استان باشد، هنوز به استان نرسیده و از تیرماه تاکنون نانوایان این استان با کیفیت آرد مشکل دارند.
 
غفاری اضافه کرد: تفاوت قیمت نان در این استان با سایر استان‌ها بالا است و قیمت نان 25 درصد در سراسر کشور افزایش یافت و با این اوصاف اختلاف قیمت باز هم بالاتر رفته است.
 
وی عنوان داشت: این اختلاف قیمت سبب شده دستمزدها کاهش یابد و نیروی کار در نانوایی‌ها کم شود.

کنار گذاشتن نان سوخته و خمیر سهمیه آرد نانوایان را کاهش می‌دهد

رئیس اتحادیه نانوایان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اختلاف قیمت همچنین سبب شده نانوایی این استان و استان‌های هم‌جوار با سهمیه یکسان در ماه 50 میلیون اختلاف درآمد داشته باشد.
 
غفاری ادامه داد: از زمانی که سامانه نانی‌نو شروع به کار کرد، باید از یک کیسه آرد باید 256 قرص نان تهیه شود و به همین دلیل نانوایان نان‌های خمیر و سوخته را هم مجبور می‌شوند به مشتری بفروشند چراکه با کنار گذاشتن این نان‌ها سهمیه آرد نانوا کاهش می‌یابد.
 
وی اذعان داشت: اکثر بحران‌هایی که در حوزه نان وجود دارد به دلیل سامانه نانی‌نو است و در همه کشور هم اعتراض‌هایی در این زمینه وجود دارد.
 
رئیس اتحادیه نانوایان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سامانه نانی‌نو سامانه خوبی است اما مشکلاتی دارد که باید رفع شود تاکید کرد: آموزش‌های لازم برای استفاده از این سامانه داده نشده است و همین موضوع مشکلاتی را برای نانوایان ایجاد کرده است.
 
غفاری اضافه کرد: کسی درخصوص ناهماهنگی‌های سامانه نانی‌نو پاسخگو نیست و تمام نانواها در خصوص تاریخ‌های ارائه شده در این سامانه و ناهماهنگی‌های موجود سردرگم هستند.
 
وی ادامه داد: چهار بازرس به‌صورت مرتب کار بازرسی از کیفیت نان نانوایی‌ها را انجام می‌دهند، اما کاهش سهیمه آرد نانواییان سبب شده تا میزان نان طبخ شده، کاهش یابد.



تامین کیفیت نان چهارمحال و بختیاری با واردات گندم

یزدان یگانگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم این استان است و ماده اولیه تهیه نان، گندم و آرد می‌باشد، حساسیت‌های خاصی بر روی این موضوع وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: گندمی که توسط اداره غله تحت عنوان خرید تضمینی گندم خریداری می‌شود در این استان در سالی که گذشت بیش از 68 هزار تن می‌باشد، و مابقی نیاز استان که حدود 120 هزار تن می‌باشد، از سایر استان‌ها تامین می‌شود.
 
مدیرکل غله چهارمحال و بختیاری بیان داشت: گندم تولید شده در این استان بر اساس نظر پژوهشکده غلات درجه 2 است و لذا مجبوریم گندم مازاد بر نیاز استان را از خوزستان، فارس، کرمانشاه و... تهیه کنیم.
 
یگانگی افزود: این استان‌ها گندم درجه 1 را در اختیار ما قرار می‌دهند و این گندم به افزایش کیفیت نان کمک بسیاری می‌کند.
 
وی عنوان داشت: سبوس آردهای موجود بین 11 تا 15 درصد است که توسط سازمان استاندارد اعلام شده است، در غله گندم‌های تهیه شده مخلوط شده و به استاندارد لازم از نظر گلوتن و پروتئین می‌رسد و در اختیار هشت کارخانه تولید آرد قرار می‌گیرد.

افزایش نظارت‌ها بر صنعت آسیابانی برای افزایش کیفیت نان

مدیرکل غله چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آرد در این استان در ماه برای هر نفر 9 تا 10 کیلوگرم است.
 
وی گفت: در بحث تولید نان، مثلث یا زنجیره‌ای وجود دارد که باید هر سه ضلع یا حلقه در آن دیده شود، که گندم، آرد یا مهارت آسیابان و مهارت نانوا این سه ضلع یا حلقه را تشکیل می‌دهد.
 
یگانگی عنوان داشت: متولی سامانه نانی‌نو اقتصادی دارایی و بانک سپه است، اما در بحث سهمیه با توجه به درخواست نانوا تاریخ دریافت نان جابجا شده است.
 
وی تاکید کرد: در اختلاط گندم تلاش بسیاری شده و نظارت‌ها بر صنعت آسیابانی برای افزایش کیفیت نان درحال انجام شدن است.
 
مدیرکل غله چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است نانوایان باتجربه، تجربیات خود را پای کار بیاورند و با این تجربه‌ها به کمک نانوایان تازه‌کار بیایند.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، آنچه قابل تامل است، دقت در عوامل طبیعی و غیرطبیعی برای به دست آوردن نان است، هزاران دست به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید گندم و تهیه نان دخالت دارند و شایسته است که مسئولان در سیاست‌گزاری‌های خود، کیفیت نان را مورد توجه قرار دهند، چراکه با کاهش کیفیت نان اسراف در این زمینه افزایش می‌یابد.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۵۸:۳۹

21 Oct 2024