۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۸۷۶۲
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبرداد:

وجود 841 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان 841 رشته قنات وجود دارد.
وجود 841 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، غلامرضا ذاکری صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: قنات یک سازه قدیمی است که توسط ایرانیان ابداع شد.

وی افزود: این سازه شامل یک کانال است که تعدادی چاهک را مادرچاه متصل و آب را از سطوح زیرین به سطح زمین منتقل می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قنات‌ها جز میراث فرهنگی هم محسوب می‌شوند، در قدیم چون زمینه تامین انرژی وجود نداشت، مردم از قنوات برای انتقال آب به اراضی خود استفاده می‌کردند.

ذاکری عنوان کرد: در چهارمحال و بختیاری 841 رشته قنات وجود دارد، بلندترین قنات استان در سفیددشت شهرستان بروجن است که 7 کیلومتر طول دارد و قدیمی‌ترین قنات این استان لق‌دمبه در شهرستان سامان است که قدمتی بیش از 500 سال دارد، طول این قنات 4 هزار و 500 متر است و دبی آن در حال حاضر و با توجه به شرایط خشکسالی بیش از 60 لیتر در ثانیه است، این دبی در شرایط پُر بارش تا 300 لیتر در ثانیه هم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کل سازه قنات، بسیار سنتی، پیچیده و مهندسی شده است که در زمان‌های قدیم توسط ایرانیان ابداع و احداث شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به نیاز مرمت، بازسازی، نگه‌داری و حفظ این آثار فرهنگی و میراث ماندگار، همه ساله سازمان جهاد کشاورزی با اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی نسبت به مرمت، لایروبی و بازسازی قنواتی که به دلایل مختلف چون سیل آب دچار آسیب شده‌اند، اقدام می‌کند.

ذاکری بیان کرد: در دو سال اخیر بیش از 196 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری، با اعتباری بالغ بر 58 میلیارد تومان مرمت و لایروبی شده است و مابقی قنوات نیازمند اعتبارات بسیاری هستند و امید است با کمک اعتبارات دولتی و همراهی و همکاری بخش خصوصی و بهره‌برداران بتوانیم آن‌ها را در سال‌های آینده مرمت و بازسازی کنیم، در سال جاری نیز از محل اعتبارات استانی 12 میلیارد تومان مصوب داریم و منتظر اعتبارات دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: بیشتر قنات‌های استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، سامان و بن واقع شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: قنات رباط و بروی در فرخشهر و... از دیگر قنات‌های قدیمی در استان هستند که عمدتا سازه‌های سنگی و با تخت پوش‌های قدیمی هستند.

ذاکری افزود: تلاش می‌شود در زمینه مرمت و لایروبی قنات‌ها از شیوه‌های استفاده شود که دیگر نیازمند هزینه کرد مجدد نداشته باشد.

وی ادامه داد: قنات سازه‌ای است که باید یک حریم برای آن در نظر گرفته شود، متاسفانه در برخی از موارد بهره‌برداران حریم قنوات را رعایت نمی‌کنند یا جاده‌سازی‌ها و احداث خطوط انتقال انرژی این حرائم را نقض می‌کند، این مسئله مهمی است که تقاضا داریم رعایت شود تا مشکلاتی ایجاد نشود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد نیاز استان به مقنی است، در سال‌های گذشته مقنی‌های خوبی در استان وجود داشت که به دلیل شرایط سنی دیگر نمی‌توانیم از ظرفیت انان استفاده کنیم.

ذاکری خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت جوانان در چهارمحال و بختیاری برای مقنی استفاده شود، در همین خصوص با فنی و حرفه‌ای مکاتبه شده است تا جوانان علاقه‌مند را آموزش دهد.

انتهای خبر/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۱۶:۵۶

1 Oct 2024