۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۸۶۲۵
روایتی از کارآفرینی تا شکوفایی/

خوش‌آهنگی پیشرفت زنان در اقتصاد

تعداد زنان موفق در ایران و در استان چهارمحال و بختیاری از حساب خارج شده‌اند، زنانی که با تلاش خود نان بر سر سفره بسیاری از خانواده‌های می‌گذارند و الگویی برای توانمندی دیگر زنان شده‌اند، همان‌هایی که با تلاش خود به دنبال پیشرفت ایران اسلامی هستند.
خوش‌آهنگی پیشرفت زنان در اقتصاد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « جهانبین نیوز»، سال 94 که کار خبر را شروع کردم، بدون هیچ پیش زمینه‌ای حوزه اقتصادی را انتخاب کردم، توفیق اجباری که به واسطه حضور در جلسات مختلف اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری حاصل شد.

به یاد می‌آورم از جلسات چالشی و شلوغ آن سال‌ها ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود که با حضور تولیدکنندگانی برگزار می‌شد که در زمینه‌های مختلف بروکراسی اداری، بدهی به بانک، بیمه تامین اجتماعی، مالیات، زیرساخت‌های برق، آب، گاز و... دچار مشکل بودند.

علی‌رغم اینکه در جلسه تمام توجه‌ام به گفته‌ها، مصوبات و جریان جلسه بود که چگونه مشکل تولیدکننده حل شود، به این موضوع فکر می‌کردم که کار تولیدی در نظام دیوان‌سالاری ایران، در میان کاغذبازی‌ها و سنگ‌اندازی‌های بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، صادراتی و... کاری به غایت سخت است.

چانه‌زنی تولیدکنندگان یا نمایندگان آنان در حضور استاندار، معاونان وی و مدیران اقتصادی، عصبانی شدن بعضی از تولیدکنندگان و حتی از حال رفتن برخی از آنان در زیر فشار کار، صحنه‌های عجیبی هستند که در یاد دارم.

حالا تصور کنید یکی از این تولیدکنندگان با همه این مشکلات یک زن باشد، که علاوه بر رقابت در جامعه‌ای مرد سالار باید از پس همه مشکلات بربیاید در کنار آن بعضا برخی بی انصافی‌ها که در حقش روا می‌شود را نیز تحمل کند.

تجربه زنان تولیدکننده که این سال‌ها پای صحبت آنان نشسته‌ام به من نشان داده است، عقب رانده شدن بانوان از سوی جامعه مردان و بعضا حتی از سوی هم‌جنسان خودشان، تزریق حس ضعیف بودن یک زن و اینکه «زنان از پس هر کاری برنمی‌آیند، برخی کارها مردانه است»، وجود شیطنت‌ها، حاکم بودن روحیه خودبرتر بینی در میان عده‌ای و... به مراتب غم‌انگیزتر از محیط سخت و خشن کار است به ویژه کار تولیدی.

مسئله‌ای که زنان تولیدکننده به آن اذعان داشتند همین بود که وجود برخی کارشکنی‌ها باعث شده تا حتی تا پای نا امیدی و رها کردن همه چیز پیش بروند اما باز تلاش کردند و ایستادند.

مژگان توکل مدیر نیروگاه خورشیدی در استان چهارمحال و بختیاری، یکی از زنانی است که به گفته خودش «محدودیت‌های ساخته شده توسط ذهن‌های مانده در سال‌های خانه نشینی زنان» خللی در اراده‌اش ایجاد نکرده و سرزنش‌ها وی را از راهی که به آن باور داشته است، منصرف نکرده است.

وی باور داشتن به توانایی‌های زنان را یکی از راه‌های موفقیت آنان در جامعه دانسته و در گفتگویی افکار خود در این زمینه را بیان داشت.

 

 
زنان و تحقق شعار  سال

مژگان توکل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: برای تقویت روحیه خودباوری، زنان می‌توانند با تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی، احساس موفقیت و پیشرفت کنند که از جمله آن می‌توان به تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی، جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک، معاشرت با افراد مثبت و حمایتی،  پرداختن به خودآموزی و رشد فردی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف، تمرین خودگفتاری مثبت، مراقبت از خود و بهبود سلامت روانی و جسمی و پذیرش و یادگیری از شکست‌ها اشاره کرد.

وی درخصوص نقش زنان و نقش روحیه خودباوری در آنان در تحقق شعار  جهش تولید و مردمی‌سازی، افزود: این شعار به معنای ارتقای تولید و مشارکت فعال مردم در فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی است. زنان با تقویت روحیه خودباوری و بهره‌گیری از توانمندی‌های خود می‌توانند نقش‌های مهمی را در تحقق این اهداف ایفا کنند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی ادامه داد: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به طور فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات و کارآفرینی مشارکت داشته باشند. این مشارکت می‌تواند شامل تأسیس کسب ‌وکارهای جدید، توسعه پروژه‌های نوآورانه و ایجاد فرصت‌های شغلی باشد. با این کار، زنان به افزایش تولید و بهره‌وری اقتصادی کمک کرده و به تحقق شعار «جهش تولید» یاری می‌رسانند.

توکل عنوان کرد: به طور ویژه و به عنوان مثال می توان از نقش زنان در بخش تولید انرژی یاد کرد، همانگونه که شاهد هستیم طی سالیان اخیر بحران انرژی با توجه به گرم تر شدن کره خاکی در فصول گرم سال منجر به تعطیل شدن بخش عظیمی از صنایع و کشاورزی کشور شده است و نمونه های بسیاری از حضور پر رنگ زنان پا به پای مردان در این عرصه وجود دارد که از بحث آموزش تا طراحی سیستم های تولید انرژی‌های پاک و حتی  انجام  صفر تا صد عملیات احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حتی کسب در آمد از این راه را هدایت نموده و نتایج قابل توجهی از این طریق را دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کمااینکه زنان این مرز و بوم از مرحله ایده تولید انرژی گذشته و به آن جامه عمل پوشانده و اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی و عقد قرارداد فروش برق تضمینی با بازار برق شرکت‌های توزیع برق استان‌ها نموده‌اند و زنان سرپرست خانوار از وضعیت گیرنده کمک معیشتی و مددجو به مددرسان بخش انرژِی کشور تبدیل شده و جریان معکوس تولید انرژی و فروش آن را به بخش دولتی هدایت نموده‌اند و این استقلال مالی قاعدتا منجر به افزایش اعتماد به نفس و خود باوری خود و فرزندان تحت سرپرستی آن‌ها شده است.

خودباوری زنان می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی اضافه کرد: خودباوری زنان می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا به کارآفرینی روی بیاورند و ایده‌های نوآورانه را پیاده‌سازی کنند، کارآفرینان زن با راه‌اندازی کسب ‌وکارهای جدید و ایجاد محصول و خدمات نوین، می‌توانند به ارتقای تولید و تنوع اقتصادی کمک کنند. و به نوبه خود به تحقق اهداف «جهش تولید» کمک می‌کند.

توکل بیان کرد: زنان با تقویت روحیه خودباوری و ارتقای مهارت‌های خود، می‌توانند به بهبود کیفیت نیروی کار کمک کنند، آموزش و توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف موجب افزایش کارایی و بهره‌‌وری در سازمان‌ها و صنایع می‌شود، نیروی کار ماهر و با اعتماد به نفس بالا افزایش تولید و کیفیت بالاتر محصولات و خدمات را منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: زنان خودباور و توانمند می‌توانند خالق پروژه‌های توسعه پایدار بوده و در برنامه‌های اقتصادی محلی مشارکت داشته باشند این مشارکت می‌تواند شامل فعالیت‌های زیست‌محیطی، توسعه زیرساخت‌های محلی و بهبود برنامه‌های اجتماعی باشد که به مردمی‌سازی و تقویت جوامع محلی کمک می‌کند، یک زن باورمند و آگاه به توانایی‌های خویش با اعتمادی که بواسطه این خصلت‌ها از جامعه دریافت کرده می‌تواند پرچمدار توسعه پایدار در جامعه و هادی مشارکت مردمی باشد.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی تصریح کرد: با تقویت روحیه خودباوری، زنان می‌توانند به نقش‌های مدیریتی و رهبری در سازمان‌ها و شرکت‌ها دست یابند، رهبران یا مدیران زن می‌توانند به ایجاد استراتژی‌های مؤثر، بهبود فرآیندها و هدایت تیم‌ها کمک کنند، این امر به تقویت تولید و بهره‌وری در سازمان‌ها کمک کرده و به تحقق اهداف اقتصادی کشور یاری می‌رساند.کما اینکه در موارد بسیاری زنان ثابت کرده اند که مدیران قابلی در همه عرصه های اقتصادی،اجتماعی ،فرهنگی و... بوده اند.

توکل یادآور شد: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه کمک کنند، این ترویج می‌تواند از طریق مدل‌سازی رفتارهای مثبت، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتقای ارزش‌های کاری صورت گیرد، فرهنگ مثبت و تلاشگر می‌تواند به ایجاد انگیزه و افزایش تولید در سطح جامعه کمک کند.

وی اظهار داشت: زنان با خودباوری می‌توانند به ایجاد و تقویت شبکه‌های اجتماعی و همکاری‌های محلی کمک کنند، این همکاری‌ها می‌توانند شامل پروژه‌های مشترک، ابتکارات محلی و برنامه‌های حمایتی باشد که به مردمی‌سازی و تقویت حس همکاری و همبستگی اجتماعی کمک می‌کند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی افزود: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به عنوان الگوهایی برای نسل‌های آینده عمل کنند و اهمیت خودباوری، کارآفرینی و تلاش را به جوانان آموزش دهند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل مشاوره شغلی، برنامه‌های آموزشی، و حمایت از توسعه مهارت‌ها باشد که به ایجاد نسل‌های موفق و توانمند کمک می‌کند.

توکل ادامه داد: زنان با روحیه خود باوری بالا  به طور مؤثر می توانند به تحقق شعار «جهش تولید و مردمی‌سازی» کمک کنند و نقشی کلیدی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا نمایند.
 

 
زنان و مردان در ساخت کشور قوی نقش‌های تکمیلی و اساسی دارند

وی درخصوص نقش زنان در کنار مردان در ساخت کشور قوی، عنوان کرد: زنان و مردان هر دو به طور یکسان و با اهمیت در ساخت کشور قوی نقش دارند، زنان با مهارت‌های منحصر به فرد خود، از جمله مدیریت، خلاقیت و توانایی‌های بین فردی، به تقویت بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کنند، همکاری متقابل و بهره‌مندی از توانمندی‌های هر دو جنس می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیم‌گیری، افزایش بهره‌وری و ارتقاء استانداردهای زندگی کمک کند، در نهایت، تساوی فرصت‌ها و مشارکت کامل زنان و مردان برای رسیدن به یک کشور قوی و پایدار ضروری است.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی خاطرنشان کرد: زنان و مردان در ساخت کشور قوی نقش‌های تکمیلی و اساسی دارند، زنان با تخصص‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله کارآفرینی، مدیریت و علم و فناوری مشارکت کنند، آنان می‌توانند با ایجاد ابتکارات جدید، افزایش بهره‌وری و بهبود فرآیندها، به رشد اقتصادی کمک کنند، در عین حال، مشارکت زنان در سیاست، تصمیم‌گیری و رهبری، به تنوع دیدگاه‌ها و راهکارها منجر می‌شود که می‌تواند به حل چالش‌های پیچیده و توسعه پایدار کمک کند، مردان نیز با تجربه‌های خود و تخصص‌های خاص خود در زمینه‌های مختلف، به تحقق اهداف کلان کشور کمک می‌کنند.

توکل اضافه کرد: همکاری و تبادل دانش و تجربه میان زنان و مردان موجب بهره‌برداری بهینه از منابع انسانی و فکری می‌شود، در نهایت، تساوی فرصت‌ها و ایجاد شرایط برابر برای هر دو جنس، به انسجام و پویایی جامعه کمک می‌کند و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور می‌شود، توانمندسازی هر دو جنس، ارتقای سطح تحصیلات و حمایت از حقوق و مشارکت فعال آنها، پایه‌های یک جامعه قوی و موفق را تشکیل می‌دهد.

زنان موفق مسلمان نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند

وی با اشاره  به نقش زنان موفق و الگوی سوم زن مسلمان، بیان کرد: زنان موفق مسلمان در تاریخ و زمان‌های معاصر نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند، به عنوان مثال، حضرت خدیجه (س)، همسر پیامبر اسلام، نمونه‌ای از یک زن بازرگان موفق و حامی اصلی پیامبر در نخستین سال‌های اسلام بود، در دوران معاصر، زنان زیادی به عنوان فعال حقوق بشری و برنده جایزه نوبل صلح، معرفی شده‌اند و  نماینده‌ای از قدرت زنان مسلمان در عرصه جهانی هستند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی تاکید کرد: همچنین، زنان در عرصه علمی و دانشگاهی، در پیشرفت‌های  قابل توجه علمی و تحقیقاتی نقش دارند، این زنان با موفقیت‌های خود، الگوی سوم زن مسلمان را نمایان می‌سازند؛ یعنی زنی که با استفاده از ایمان و استعدادهایش در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و علمی تأثیرگذار است.

توکل تصریح کرد: الگوی سوم زن مسلمان به‌طور کلی به زنانی اشاره دارد که در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، اقتصادی و فرهنگی به موفقیت‌های برجسته‌ای دست یافته‌اند و نقشی کلیدی در تغییر و پیشرفت جوامع خود ایفا کرده‌اند.

وی یادآور شد:  این الگو شامل ویژگی‌های ازجمله تحصیل و دانش، مشارکت فعال، تعهد به اصول دینی و فرهنگی و توانمندسازی و الهام‌بخشی است.

کلیشه‌های سنتی جامعه را از خود دور کردم

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی پیرامون روایت زندگی خود به عنوان زن کارآفرین و موفق، اظهار داشت: من نوعی و دیگر دختران این سرزمین در شرایطی رشد کردیم که نگاه به توانمندی زن در حد مدیریت خانواده بوده، همواره کلیشه مرد قوی، مشاغل مردانه، پست‌های مردانه متاسفانه حتی از طرف نزدیکترین اشخاص هم جنس به من القا می‌شد که یک زن نمی‌تواند.

توکل افزود: ولی من به شخصه فعل توانستن را بارها و بارها برای خودم صرف کردم و به هیچ عنوان اجازه ندادم کلیشه‌های جامعه سنتی بنده را از هدف اصلی‌ام دور کند، من با تمام توان مقابل آموزه‌های سنتی ایستادم و حتی یک لحظه در خصوص توانمندی خویش دچار تردید نشدم.

وی ادامه داد: این نپذیرفتن محدودیت‌های ساخته شده توسط ذهن‌های مانده در سال‌های خانه نشینی زنان خللی در اراده من بوجود نیاورد و هیچگاه به هیچ کاری نگاه جنسیتی نداشته‌ام، شکست‌ها و سرزنش‌ها باعث نشد از راه رفته بازگردم.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی عنوان کرد: من در تمام سال‌های زندگی با توجه به اینکه شکست‌های زیادی هم داشته‌ام لیکن هیچ گاه از این شکست‌ها نهراسیده‌ام و حتی گام‌های بعدی را محکم‌تر و استوارتر برداشته‌ام و ترس و تردید به خودم راه نداده‌ام، سعی کردم از افراد موفق اطرافم الگو بگیرم و موفقیت‌های زنان موفق را نقشه راه خودم قرار دهم.
 

 
مرجان امیریان زن بازرگان دیگری است که مدرک فوق لیسانس حسابداری دارد، وی بارها به سختی شکست خورده است اما باز کوتاه نیامده و تلاش کرده است پل‌های خراب شده را دوباره بسازد.

خانم امیریان علاوه بر حرفه بازرگانی واحد تولیدی گرانول دارد و علاوه بر همه این‌ها رئیس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختیاری نیز هست.

وی رسیدن به خودباوری را یکی از اصلی‌ترین ارکان برای موفقیت زنان در جامعه و ساخت ایرانی قوی از هر لحاظ می‌داند.


اگر زنان موفقیت را باور کنند، به اهداف بزرگی دست پیدا می‌کنند

مرجان امیریان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: زنان شخصیت نهفته‌ای دارند که اگر با این زاویه پنهان خود با مسالمت رفتار کنند و بتوانند آن‌را تقویت کنند، هیچ کس جلودار آن‌ها نخواهد بود و در راه کسب موفقیت نمی‌تواند سد راه آنان باشد.

وی افزود: زنان اگر به این باور برسند که می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند، موفقیت را تجربه کنند و اینکه حس شیرین پیشرفت دست نیافتنی نیست، الگویی قوی به لحاظ شخصیتی برای خود تعریف کنند، بی‌شک می‌توانند به اهداف بزرگی دست پیدا کنند.

رئیس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امروز زنان در عرصه‌های مختلف وارد شده‌اند اما به واسطه کم‌کاری‌ها و حاشیه‌هایی که بعضا وجود دارد و مشکلاتی بر سر راه آنان قرار گرفت، مسیر دستیابی به خودباوری برای آنان سخت‌تر است، اما هر چقدر سخت، افرادی هستند که مسیر پیشرفت را پیموده و در ادامه خواهند پیموند.

امیریان عنوان کرد: این مسئله دست نیافتنی نیست که بخواهیم این نکته را که زنان قوی می‌توانند الگوی پیشرفت برای دیگران باشند، را نهادینه کنیم.

یک زن برای موفقیت 5 برابر مردان تلاش می‌کند

وی خاطرنشان کرد: اگر زنی را دیدید که پای به پای مردان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد و صنعت حرکت می‌کند، 5 برابر یک مردم تلاش کرده است، این زحمات هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ اجتماعی مورد توجه است.

رئیس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زنان بسیار قوی هستند، چراکه باید برای جایگاه اجتماعی که به صورت خودکار در اختیار یک مرد قرار دارد بجنگند، اما تجربه ثابت کرده است یک زن قدرتمند توانسته با پشتکار خود دستاوردهای بیشتری از یک مرد کسب کند، این مسئله در استان چهارمحال و بختیاری نیز به وضوح دیده می‌شود.

امیریان بیان کرد: زنان نقش تربیت فرزندان و تاثیرگذاری در جامعه و خانواده را نیز به عهده دارند بنابراین اگر بخواهند روحیه خودباوری را در خود تقویت کنند راه سختی نیست و این مسئله مهم می‌‌تواند در نقش مادرانگی و همسرانگی آنان نیز تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
 

 
زنان با خودباوری فرزندانی قوی و مدیر پرورش می‌دهند

وی تاکید کرد: زنان می‌توانند ذهن و روحیه فرزندان خود را به سمت خودباوری و ساخت شخصیتی قوی و مدیر پیش ببرند، زنان می‌توانند مدیران موفق تربیت کنند، این مهم مستلزم ارائه آموزش‌ است و اگر قرار است در آینده نسلی موفق و مدیرانی قوی داشته باشیم از همین الان باید به دنبال آموزش زنان به‌ویژه مادران باشیم.

رئیس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختیاری افزود: زنان می‌توانند نقش حمایت‌گری هم داشته باشند، زنان به عنوان چتری در یک خانواده هستند.

امیریان ادامه داد: نقش زنان تربیت مدیران قوی برای ساخت ایران قوی است، چراکه قلب یک خانواده با حضور بانوی خانواده می‌تپد، اما اگر زنان قوی به لحاظ ذهنی و روحی نداشته باشیم مطمئمنا در آینده نیز خانواده‎‌‌های مستحکم به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر کم نداشتیم زنانی که ادامه دهنده راه سردار بی‌بی مریم بودند اما یا دیده نشدند یا بنا به دلایلی سرخورده شدند، باید روحیه نسل حمایت‌گر جامعه را دوباره زنده کنیم.

این بانوی تولیدکننده گرانول خاطرنشان کرد: زن‌هایی که می‌خواهند نقش موثری در جامعه داشته باشند و پرورش دهنده نسل قدرتمند آینده باشند، کار بسیاری سختی دارند، راهی که من به عنوان یک زن تولیدکننده و بازرگان طی کردم به هیچ وجه راه آسانی نبود، بدون هیچ پشتوانه قوی، در جامعه‌ای که خواه نا خواه مردسالار است اما هر زنی باید پیگیری، تلاش و زحمت شبانه‌روزی را برای خود تبدیل به یک پشتوانه کند تا موفق شود.

در مسیری که پیش رو داشتم بارها شکست خوردم ولی نا امید نشدم

امیریان اضافه کرد: در مسیری که پیش رو داشتم بارها شکست خوردم ولی نا امید نشدم و دوباره دست بر زانو گذاشتم و بلند شدم، مشکلات بسیاری بر سر راه زنانی که می‌خواهند کار اقتصادی انجام دهند وجود دارد، این موانع حتی در بروکراسی‌های اداری نیز سخت‌تر و طاقت‌فرساتر است، اگر کسی بتواند از این مرحله بروکراسی اداری بگذرد واقعا یک کار بسیار بزرگ انجام داده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در جامعه امروز ایران زنان را همیشه ضعیف‌تر و یه مرحله عقب‌تر می‌بینند اما همین موضوع باعث شده اگر زنی در جایگاهی رفیع قرار گیرد می‌تواند به الگویی برای دیگران تبدیل شود.

این بانوی تولیدکننده تاکید کرد: توصیه من به زنان سرزمینم این است که تلاش کنند تا راه برای حضور دیگر زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... باز شود، راه موفقیت نه آسان است، نه کوتاه است و نه خستگی می‌پذیرد، این مسیر انسان‌های با اراده قوی می‌طلبد.

امیریان تصریح کرد: خودم در مسیری که آمدم دوبار با شکست بسیار سنگین مواجه شدم ولی سعی کردم دوباره با استفاده از تجربیاتی که از شکست‌هایم کسب کردم به عرصه کار و تولید بازگردم.
 

 
خانم لیلا رئیسی با تحصیلات دکتری مدیریت تکنولوژی، گرایش R&D است، که در کسوت یک مدیرعامل، استاد دانشگاه، رئیس انجمن شن و ماسه و همچنین رئیس خانه معدن و هیات بسکتبال چهارمحال و بختیاری، مهم‌ترین دغدغه خود را رسیدگی به خانه و خانواده می‌داند.

وی به زنان توصیه می‌کند در کنار اصلی‌ترین وظیفه یک زن که همان خانواده است، از انجام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... کوتاهی نکنند، چراکه با محدود کردن این کارها، استعدادها و توانایی‌های آنان است که از بین خواهد رفت.


خودباوری و آموزش دو فاکتور مهم در تربیت یک زن موفق است

لیلا رئیسی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: به نظر من تقویت روحیه خودباوری در مرحله اول زمانی می‌تواند رخ دهد که هر فردی به‌ویژه زنان بتواند به نقطه ضعف و نقطه قوت خود پی ببرد و یک شناخت کلی از توانایی خود داشته باشد.

وی افزود: هر فردی زمانی که روی این نکته متمرکز شود می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این مسئله را که علائق، انگیزه، توانایی‌ها و... در چه زمینه و مرحله‌ای است، مدیریت کند.

رئیس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در مرحله بعد زمانی که توانستیم توانایی و علایق خود را شناسایی کنیم، مسئله آموزش پیش می‌آید، زنان برای آنکه بتوانند روحیه خودباوری را در خود تقویت کنند و از یک اعتماد به نفس قابل قبولی برخوردار شوند باید به صورت مداوم یادگیری را مدنظر داشته باشند.

رئیسی عنوان کرد: شرکت در سمینارهای مختلف، مطالعه منابع آموزشی مربوطه، حضور در کارگاه‌های آموزشی و... می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حمایت به جا و مناسب از دختران در خانواده و تشویق آنان برای مواجه با چالش‌ها باعث می‌شود، زنانی تربیت شوند که توانایی حل مسئله و مواجه با مشکلات را داشته باشند.

این بانوی تولیدکننده اضافه کرد: معمولا وقتی یک زن بخواهد به یک اعتماد به نفس برسد باید انتخاب کند که می‌خواهد در چه محیط‌هایی در سطح اجتماع و جمع‌های خانوادگی و در چه حوزه‌ای کار کند، فرد باید در جمعی حضور داشته باشد و از محیطی استفاده کند که باعث انگیزه‌اش شود و وی را به خاطر توانایی‌هایی که دارد مورد تشویق قرار دهد.

کسب تجربه و پذیرش چالش در محیط کار بسیار مهم است

رئیسی بیان کرد: کسب تجربه و پذیرش چالش در محیط کار بسیار مهم است، انسان توانایی انجام هر کاری را دارد و این مسئله در میان زنان قوی‌تر است، زنان به دلیل مشخصات ذاتی که دارند حتی یک پله بالاتر و قوی‌تر از مردان می‌توانند ورود کنند.

وی تاکید کرد: وقتی به این باور داشته باشیم که به عنوان یک انسان و در مرحله بعد به عنوان یک زن توانایی انجام هر کاری را داریم، این موضوع را به خودم تلقین کنیم و آنرا بپذیریم، زمانی که وارد محیط کسب و کار که افراد مختلف غربال نشده که هیچ مرزبندی برای مواجه با زنان برای آنان مشخص نشده است، شویم و با چالش‌های مختلف و غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو می‌شویم، این من هستم که تعیین می‌کنم با من چگونه برخورد شود و حد و مرزها را من زن باید تعیین کنم، این باعث می‌شود که برای ورود به محیط از چیزی نترسم.

شکست در کار را بپذیریم

رئیس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم کاری را آغاز کنیم باید این را بپذیریم که در هر کاری شکست هم وجود دارد، باید پذیرش شکست را در خود تقویت کنیم و این بسیار موثر خواهد بود، این شکست است که باعث می‌شود یک مرحله به عقب برویم، ایرادات کار را ببینیم و بسنجیم، آن‌ها را اصلاح کنیم و پر قدرت‌تر ادامه دهیم، شکست می‌تواند زمینه موفقیت‌های بعدی باشد موضوعی که به عینه آن را دیده‌ام و تجربه کرده‌ام.

رئیسی یادآور شد: زنان و تقویت روحیه خودباوری در آنان می‌تواند در تحقق شعار سال، یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» اثرگذار باشد، زنان با خودباوری بیشتر می‌توانند فعالانه در بازار کار و کارآفرینی حضور داشته باشند و کسب و کارهای نوآورانه داشته باشند، این مشارکت نه‌تنها به افزایش تولید ملی کمک می‌کند بلکه باعث تقویت اقتصاد خانواده هم می‌شود.

وی افزود: خودباوری در زنان می‌تواند آن‌ها را به نوآوری و خلاقیت در تولید و خدمات ترغیب کند، این مهم می‌تواند به ارتقا کیفیت محصولات و رشد اقتصادی شود، همچنین زنان با نقش تربیتی که دارند می‌توانند ارزش‌های کارآفرینی و تولید را به نسل آینده نیز انتقال دهند این موضوع در بلند مدت می‌تواند به پایداری اقتصاد کشور کمک کند.

مشارکت فعال زنان به تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی کشور منجر می‌شود

رئیس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در نهایت مشارکت فعال زنان در همه عرصه به تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی کشور منجر می‌شود.

رئیسی عنوان کرد: نقش زنان در کنار مردان برای ساخت ایرانی قوی چند بعدی و گسترده است، این همکاری و هم‌افزایی میان زنان و مردان در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی می‌تواند زمینه ساز ایجاد یک جامعه پایدار و توانمند شود.

وی خاطرنشان کرد: من در مقابل بسیاری از زنان این سرزمین هیچ ادعایی درخصوص موفقیت ندارم، زنانی که در حوزه‌های پزشکی، فناوری و... اثرگذاری بسیاری دارند.

رئیس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: رشته تحصیلی من دکتری مدیریت تکنولوژی گرایش R&D است، منتظر چاپ مقاله دوم خودم هستم تا بتوانم از رساله‌ام دفاع کنم، به عنوان مدیرعامل یک شرکت تلاش کردم به پیشرفت مجموعه خود کمک کنم، همچنین تمام سعی‌ام به عنوان رئیس انجمن شن و ماسه و همچنین رئیس خانه معدن و هیات بسکتبال استان این است که سهمی در ارتقا این موارد داشته باشم.

رئیسی بیان کرد: علاوه بر فعالیت‌های حرفه‌ای بیش از یک دهه به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به کار بودم و این امکان به من داده شد تا دانش و تجربیاتم را با دانشجوهای خود به اشتراک بگذارم و به آنان کمک کنم تا برای ورود به دنیای حرفه‌ای اماده شوند.

اصلی‌ترین دغدغه‌ام در کنار فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده است

وی تاکید کرد: قطعا به عنوان یک زن در کنار همه مسئولیت‌هایی که برعهده دارم در کسوت یک زن و یک مادر نیز در کنار خانواده خود هستم و به انجام وظایف مشغولم و این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برای من برخوردار است، از نظر من خانواده در اولویت قرار دارد.

رئیس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مطلبی که لازم است به آن اشاره کنم این است که وقتی که یک زن در عرصه اجتماع حاضر می‌شود مورد تحسین بسیاری از افراد جامعه از آقایون و خانم‌ها قرار می‌گیرد و ممکن است مورد تشویق قرار گیرد، قطعا یک حامی و حمایت کننده قوی داشته و این فرد می‌تواند همسر وی باشد، چراکه ما زن‌ها به دلیل اهمیت خانواده و دغدغه‌های همسرمان ممکن است از بسیاری از خواسته‌هامان چشم‌پوشی کرده و در واقع از آن‌ها می‌گذریم.

رئیسی اظهار داشت: امید است به نقطه‌ای برسیم که مردان نیز این را یاد بگیرند که به زن علاوه بر اینکه به عنوان یک رفیق، همراه و همسر نگاه می‌کنند به عنوان یک فرد با یک شخصیت مستقل نیز نگاه کنند، زنی که به عنوان یک انسان آرزوها و خواسته‌هایی دارد و به دنبال آن است که این تمایلات خود را از حالت به‌القوه به به الفعل تبدیل کند.

وی افزود: بسیاری از زنان که از ظرفیت‌ها و استعدادهای بیشماری نیز برخوردار هستند به دلیل اینکه همسر وی راضی نیست در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند مجبور شده است که در خانه بماند، این اجازه باید به زنان داده شود که خود انتخاب کند که آیا می‌خواهد به فعالیت‌های خود در خانه رسیدگی کند یا در اجتماع باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « جهانبین نیوز»، هیچ محدودیتی برای هیچ زنی وجود ندارد، اصل مهمی که زنان چهارمحالی و بختیاری با دست رد زدن به کلیشه‌های جامعه آن را محقق کردند.

زنانی که با باور به خود و توانایی‌های بیشماری که خدا در وجود او قرار داده است، 5 برابر، 10 برابر، 100 برابر تلاش کردند تا خودی در جامعه نشان دهند و در ردیف افراد موفق قرار گیرند، انسان‌های پیروزی که در کنار روحیه لطیف زنانگی، در کنار مسئولیت همسرانگی و در جوار احساس مادرانگی خود مدیر، بازرگان، استاد دانشگاه، تولیدکننده و... هستند.

زنان موفق در ایران و در استان چهارمحال و بختیاری از حساب خارج شده‌اند، زنانی که با تلاش خود نان بر سر سفره بسیاری از خانواده‌های می‌گذارند و الگویی برای توانمندی دیگر زنان شده‌اند، تا توانایی‌های خود را بشناسند و از اینکه همیشه محتاج به فردی دیگر باشند رهایی پیدا کنند، همان‌هایی که با تلاش خود به دنبال پیشرفت ایران اسلامی هستند.

و در نهایت توصیه زنان موفق به دیگر هم‌جنسان خود این است، که با تاسی به زنان مسلمان از صدر تاکنون خود را باور داشته باشید تا بتوانید انسان‌هایی خودباور و قوی برای ساخت ایرانی قدرتمند پرورش دهید.


گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

ساعت:

۰۹:۵۸:۳۳

19 Sep 2024