۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۱
کد مطلب : ۵۸۳۵۸
یادداشت؛

تحقق انسان‌سازی با تاثیرگذاری زنان

زنان با انسان‌سازی و کادرسازی می‌توانند زمینه امر به معروف و نهی از منکر را محقق کنند.
تحقق انسان‌سازی با تاثیرگذاری زنان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، حجت السلام والمسلمین راشد رئیسی مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج عشایری در یادداشتی نوشت: تا قبل از اسلام جایگاه زن و تأثیرگذاری زنان نه تنها هیچ ارزشی نداشت بلکه زنان به عنوان برده خرید و فروش می‌شدند.
 
بعد از معبوث شدن رسول اکرم (ص) مسئله برابری معنوی زن و مرد در اسلام مطرح شد، که بامخالفت‌های جدی سران و قبایل عرب مواجه شد.
 
رسول الله (ص) جایگاه زن را در مقامات دنیوی و اخروی خاصی قرار می‌‌دادند تا جای که دستان حضرت فاطمه (سلام الله) می‌بوسیدند تا به مقام زن اشاره کنند.
 
آیا زنان می‌توانند در جامعه تاثیرگذارباشند؟ از دید اسلام زنان تأثیر بیشتری از مردم در جامعه دارند، زیرا مسائل فرهنگی از جمله امر به معروف و نهی از منکر با کادرسازی و انسان سازی و پیشرفت نسل جامعه محقق می‌شود.
 
با توجه به اینکه در دامن تربیتی زنان انسان رشد می‌کند و جامعه متأثر از رشد تربیتی بانوان است بنابراین زنان در تربیت و کادر‌سازی مؤثرتر هستند.
 
زنان مسئله امر به معروف و نهی از منکر را بهتر از مردان می‌توانند در جامعه محقق کنند؛ زیرا از لحاظ تربیتی با تربیت انسان‌ها و ازلحاظ ظرافت و هنر تأثیرگذاری در جامعه در زمینه امر به معروف عمل می‌کنند.
 
وقتی امام حسین (علیه السلام) با خانواده خود به سوی عراق و کربلا سفر کردند موردانتقاد قرار گرفت که چرا در این سفر زنان اهل بیت را به همراه خود می‌برد.
تا بعد از شهادت امام حسین (ع) وواقعه عاشورا کسی به این عمل امام شهید پی نبرد.
 
بعد از واقعه عاشورا حضرت زینب (سلام الله) با رسالت تأثیرگذار خود هدف قیام اباعبدالله (ع) را حفظ و بعد از ۱۴۰۰ سال زنده نگه دارد.
 
حضرت زینب سلام الله در کاخ پر از ظلم یزید با جهاد تبیین توانست امر به معروف یعنی ولایت و پذیری و نهی از منکر یعنی مقابله با هر ظلم و ستمی را عینیت ببخشد.
 
زینب کبری (س) دارای تمام ویژگی‌های یک احیاگر امر به معروف و نهی از منکر و یک مبلغ کامل دین در خطبه کوتاهش در مقابل مردم کوفه و خطبه مفصلش در مجلس یزید، با قدرت روح شجاعت در حضور همه سران و بزرگان آن روز اسلام حضور داشتند، سفرای ممالک، سران ارتش، … یزید را که سراپا غرور و مست قدرت پیروزی بود، چنان تحقیر کرد که کسی باور نداشت.
 
بر اساس آنچه که قرآن دستور داده، خطبه اش بر اصول حکمت و موعظه و جدال احسن استوار بود، طبق آیات قرآن استدلال کرد و قبایح اعمالش را تذکر داد و پیامدهای ظلم و بیدادش را بازگو کرد و آینده تاریک او را مشخص نمود.
 
حضرت زینب (س) به عنوان یک مبلغ، به تنهایی در آن مجلس، با تمام قدرت و شجاعت از قرآن و اسلام و امامت دفاع کرد و جنگی را که ظاهراً در آن شکست خورده بودند به بزرگترین پیروزی امت پیامبر (ص) تبدیل کردند. خداوند درباره حضرت ابراهیم (ع) می‌فرماید: «ابراهیم به تنهایی خود امتی بود.» به راستی که زینب هم، خود امتی بود که احیا کننده قلوب امت جد بزرگوارش گشت.
 
امروز اجتماع بزرگ اربعین مرهون تأثیرگذاری اخلاص و صبر حضرت زینب سلام الله است که در هیچ دین و آئینی که جمعیت آنان از شیعیان بیشتر هستند دیده نمی‌شود.
بنابراین تأثیرگذاری زنان به خاطر اینکه با اخلاص و ظرافت در کارخانه انسان سازی و کادرسازی جامعه هستند بیشتر از مردان است.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۰۳:۲۲

24 Aug 2024