سمانه جمشیدی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «
جهانبین نیوز»، اظهار کرد: اضطراب در کودکان شرایطی است که فرد در آن احساس آرامش ندارد و میتواند مفید یا مضر باشد.
وی تصریح کرد: اضطراب مفید یا همان استرس شرایطی است که به فرد یا کودک انگیزه میدهد تا فعالیتهای روزمره زندگی را انجام میدهد، بهعنوان مثال کودکی که در شرایط آزمون است و یا در ایام امتحانات قرار دارد اگر اضطراب امتحان را در حد طبیعی و نرمال نداشته باشد، فعالیتی نیز در جهت موفقیت نخواهد داشت.
این متخصص رواندرمانی کودک و بازی درمانگر بیان داشت: اضطراب زمانی بیمارگونه میشود و نیاز به مداخله دارد که در فعالیتهای معمول و روزمره کودک اختلال ایجاد کند.
جمشیدی افزود: بهطور کلی وقتی اضطراب شدید، طولانیمدت، موجب ناراحتی و رنجش کودک و اطرافیان شود و یا در عملکرد معمول کودک مانند خواب، رشد جسمی، ارتباط با دوستان و بازی کودک اختلال ایجاد کند، نیاز به مداخلات تخصصی است.
وی با بیان اینکه اضطراب دستهبندیهای مختلفی دارد که مهمترین اختلال آن اضطراب جدایی است، عنوان داشت: در این نوع اضطراب، کودک از اینکه از والدین جدا شود، احساس خوبی نداشته و سعی میکند شرایط را بهگونهای پیش ببرد که کنار والدین بماند و حتی اگر از والدین خود دور بماند نگران سلامتی والدین است.
این متخصص رواندرمانی کودک و بازی درمانگر نوع دیگر را اضطراب اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: در این نوع از اضطراب کودک از بودن در اماکنی که افراد غریبه حضور دارند، استرس میگیرد و برای کنترل آن رفتارهای اجتنابی از خود بروز میدهد.
جمشیدی با اشاره به ترسهای خاص یا فوبیاها در کودکان گفت: این اضطرابها موارد جزئی و کلی را میتواند شامل شود، بهعنوان مثال ترس از حیوانات خانگی، اهلی یا وحشی و هر موردی که برای کودک اضطرابزا باشد جزء فوبیاها هستند، که در این شرایط کودک ممکن است علایم اضطراب مانند ترس و دلهره شدید، تپش قلب، دلپیچه را از خود بروز دهد.
انتهای خبر/1026ج