۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۵۴۶۶۸
یکی از مداحان چهارمحال و بختیاری:

چاق‌چاقو سوگواری 250 ساله سامانی‌ها در رثای امام حسین (ع)

یک مداح چهارمحالی گفت: 250 سال است که سامانی‌ها در شب عاشورا با حضور در خیابان‌ها به برگزاری آیین چاق چاقو می‌پردازند و برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند.
چاق‌چاقو سوگواری 250 ساله سامانی‌ها در رثای امام حسین (ع)
حسین مرادی یکی از مداحان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: در این مراسم مردم سامان شب عاشورا از ساعت 21 به تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد رفته و به عزاداری می‌پردازند و ساعت دو بامداد با صداي ني، سنج، طبل و خواندن نوحه ويژه و صف‌‌بندی با کوبيدن چوب يا سنگ، به هم و «یا علی» گفتن به عزاداری در خيابان‌ها و کوچه‌های شهر می‌پردازند و این مراسم به اذان صبح و برگزاری نماز صبح ختم می‌شود.

وی تصریح کرد: مراسم به این شیوه است که مردان شهر دو سنگ تخت را در دست می‌گيرند و آن‌ها را با آهنگ خاصي به هم می‌کوبند، گذشتگان در این شهر بر این اعتقاد بوده‌اند که مراسم چاق چاقو يادآور شب عاشورا و زمانی است که امام حسین (ع) بيعتش را از ياران خود برمی‌دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد که بروند و جان خود را نجات دهند، سپس از فرزندانش می‌خواهد که دو تکه سنگ را به هم بکوبند تا صدای پای اسب کسانی که کربلا را ترک می‌کنند شنیده نشود و این افراد خجالت‌زده نشوند.

این مداح گفت: روایات بسیاری درخصوص علت برگزاری مراسم چاق چاقو وجود دارد و در یکی دیگر از روایات آمده است که امام حسين (ع) و يارانشان با کوبيدن سنگ‌ها به هم مانع از رسيدن صدای پای اسبان دشمن می‌شدند تا يارانشان از فراوانی دشمن اطلاع نيابند و اميد خود را از دست ندهند.

مرادی افزود: یکی دیگر از فلسفه‌های برگزاری مراسم چاق چاقو این است که سيزدهم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری زمانی که عده‌ای از قبليه بنی اسد، از سرزمین کربلا عبور می‌کردند با تن مبارک شهدای کربلا مواجه شدند و اقدام به خاکسپاری آن‌ها کردند، افراد این قبیله به گروه‌های کوچکی تقسيم شدند و چون هوا تاريک بود عده‌ای از زنان بنی اسد اجساد مطهر شهداء را يافته و با کوبيدن دو سنگ بر هم، سایر گروه‌ها را با خبر ساخته و به این ترتیب همه اجساد جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: براساس این باور امام سجاد (ع) نیز از زندان ابن زیاد آزاد شده و در دفن بدن مطهر شهدا یاری رساندند، عده‌ای دیگر نیز بر این باور هستند که واقعه عاشورا و دفن شهداء آن به قدری با سوز و گداز همراه بود که سنگ‌های بيابان نيز بهم خورده و صدا کردند.

این مداح یادآور شد: در این مراسم نوحه ترکی نيسان سامانی که زبان حال حضرت زينب (س) خوانده می‌شود و شهرستان سامان همه ساله میزبان عده زیادی از استان‌های دیگر است که برای تماشای مراسم چاق چاقو به این شهرستان سفر کرده‌اند.

مرادی بیان داشت: مراسم چاق چاقو در دیگر استان‌های کشور نیز برگزار می‌شود، اما علت اینکه چاق چاقو در شهرستان سامان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و رتبه نخست را دارد این است که سوز و گداز برگزاری آن بیش از سایر نقاط است و سنگینی اشعار آن در این شهرستان جایگاه نخست را برای استان ما به ارمغان آورده و این مراسم را به نام استان ما به ثبت رسانده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۴۹:۴۴

25 Jul 2023