۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۵۴۵۴۱

زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود

زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین‌حال، در متن و مرکز بود.
زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود
به گزارش جهانبین نیوز متن اطلاعیه بسیج جامعه زنان استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته عفاف و حجاب به شرح ذیل منتشر شد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها
با عرض ادب و احترام به ساحت ملکوتی بانوی دوعالم حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از مسائلی که به شکلی جدی موردبحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت موضوعِ زن بود.

انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون و ایدئولوژی‌هایِ مدرن هر یک به فراخور مبانی و جهت‌گیری‌های خود نگاهی خاص به مقوله‌ی زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیرِ این نگاه‌ها ساخته می‌شد؛ اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحول‌آفرین را در این موضوع پیشروی بشریت گذاشت.

این نگاهِ جدید در قالب کنشگری و فعالیت زنِ مسلمان ایرانی عینیت یافت و به تعبیر امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) الگوی سوم زن که نه شرقی و نه غربی است را تحقق بخشید.

زن، در تعریف شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غربی، به‌مثابه‌ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شود؛ اما زنان ایرانی در انقلاب اسلامی الگوی سوم زن را به جهانیان نشان داند.

زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین‌حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگ‌سازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

عرصه زنان به مدد این راه سوم، ثمرات و برکات فراوانی برای جامعه زنان داشته است؛ و هویت زن در گفتمان رسمی انقلاب را مشخص کرد.

مقام معظم رهبری به زنان می‌فرمایند: «باید در میدان سیاست، صحنه انقلاب و کدرهایی که نظام اجتماعی از شما می‌طلبد و انتخابات و میدان جنگ و عرضه کردن خواست انقلابی و ملی خود در سطح کشور و جهان و بیان اراده سیاسی خود در میدان‌های سیاست و انقلاب حضورداشته باشید».

این رویکرد و نگاه با بازگشت به کرامت زن و ارزش‌های اصیل انسانی در روابط زن و مرد، به زنان کمک کرد پس از انقلاب، مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌ها را در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی فرهنگی و ... داشته باشند و در همین مسیر بود که ظرفیت زن ایرانی به عرصه ظهور رسید و توانست موفقیت بسیاری در عرصه‌های گوناگون به دست آورد.

اما مسئله امروز آن است که باوجوداین نقشه راه و با تأکید فراوان رهبران انقلاب بر درجه‌یک بودن مسئله زن و خانواده این موضوع به‌درستی روی میز حکمرانی ما قرار نگرفته است و درنتیجه موجب حیرت و سردرگمی برای بخشی از دختران وزنان ما در مواجهه با گفتمان اصیل انقلاب شده است. ما نیازمند آسیب‌شناسی این وضعیت و تعریف مسیری برای گفت‌وگو با زنان و بازبینی و بازتعریف فرآیندها با لحاظِ ملاحظات اندیشه‌ای و فقهی هستیم که ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های این حوزه، بحران هویت زنانه به دنبال عدم تبیین صحیح الگوی سوم است.

 از طرفی هم‌نوا شدن ظاهریِ الگوی شرقی و الگوی اسلامی و از طرفی ظواهر فریبنده الگوی غربی، جاذبِ بخشی از زنان و دختران شد و آنان در این الگو ارزشمندیِ کاذب را حس کردند و خود تحقیری مدرن منجر به عقده‌ی خود اظهاری منفی و فهم اشتباه از آزادی در قالب برهنگی شده است.

ایجاد فضای گفتگو و تضارب آرا در حوزه زنان و باز کردن فضایی برای شنیدن نظرات و انتقادات اثربخش در این حوزه، گام بلندی است که باید برداشته شود و هر چه سریع‌تر برای آن برنامه‌ریزی شود. جامعه حوزوی، دانشگاهی، پژوهشگاهی و نهادهای انقلابی، حلقه‌های میانی و گروه‌های مختلف زنان فعال اجتماعی و کنشگران ساحت سیاسی باید جایی برای این مباحثه باز کنند.

مطالبه ما از مسئولان این است که بستری برای ایجاد فضای گفتگو و تضارب آرا در حوزه زنان و تبیین الگوی سوم برای جامعه زنان ایجاد شود تا بر اساس نظرات و انتقادات اثربخش، بتوانیم گام بلندی در تبیین هویت ایرانی اسلامی زنان برداریم و مسئولین با استفاده از این نظرات برای مسائل این حوزه برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.


انتهای پیام/1030ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۳۶:۰۴

13 Jul 2023