۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۵۳۸۱۱
عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

سفر رئیس جمهور به سوریه/ قدمی برای دلار زدایی از پیمان‌های منطقه‌ای

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت پیمان‌های منطقه‌ای گفت: گسترش این سیاست‌های اقتصادی می‌تواند موجب دلارزدایی از اقتصاد شود.
سفر رئیس جمهور به سوریه/ قدمی برای دلار زدایی از پیمان‌های منطقه‌ای
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ رئیس‌جمهور کشورمان در روزهای اخیر سفری به سوریه داشت و در این سفر علاوه بر رئیس جمهور، علما، اندیشمندان با فعالان اقتصادی سوریه نیز دیدارها و گفت‌وگوهایی را داشت که موجب شد برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر در زمینه‌های گوناگون از جمله قرارداهای همکاری اقتصادی بدون استفاده از دلار و بر اساس پایه پولی دو کشور به امضاء برسد.

نکته قابل توجه در زمینه این سفر این است که پس از بروز بحران‌های مالی ۲۰۰۷ در سطح جهان، گرایش کشورهای مختلف به رویکرد جدیدی در ساختار تجارت بین‌الملل بیشتر شد. کشورهایی که قبلاً از پول‌های رایج مانند دلار و یورو در مبادلات خود استفاده می‌کردند، حال بر این نظر بودند که روش جدیدی به نام پیمان پولی دوجانبه را در منطقه خود گسترش دهند تا وابستگی کمتری به دلار داشته باشند و از آسیب‌های تغییر قیمت‌های ناگهانی این ارزها در امان بمانند.

پیمان های پولی و مالی منطقه‌ای، راهکاری برای دلار زدایی

پیمان پولی توافقی است که کشور‌ها برای تسهیل تجارت و برداشتن موانع انتقال ارز بین خود امضا می‌کنند تا به‌جای استفاده از ارز‌های دیگری همچون دلار و یورو، از پول ملی در صادرات و واردات خود استفاده نمایند. این پیمان‌ها باتکیه‌بر تفکیک بین کارکرد‌های پول، صرفاً از ارز‌های جهان‌شمول به‌عنوان مبنای حسابداری بهره می‌برند و پرداخت‌ها را به ارز‌های ملی انجام می‌دهند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص به‌کارگیری ارزهای محلی در تجارت با کشورهای طرف عمده تجاری ایران توجه ویژه داشته و ضمن مکاتبه با مراجع ذی‌صلاح، کارگروهی نیز در این زمینه تشکیل داده است، که این کارگروه می‌تواند در عملیاتی شدن توافق‌های دو طرفه به خصوص آخرین توافقات سفر رئیس‌جمهور به سوریه و انجام مبادلات با ارزهای دو کشور و بدون دخالت دلار، نقش ویژه‌ای را داشته باشد.


محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: امروز تأثیرپذیری اقتصاد کشور از دلار در سطح بالایی است و حتماً باید کاهش یابد. در این مسیر یکی از بهترین راه‌ها برای دلارزدایی از اقتصاد کشور امضای پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای همسایه و منطقه است.

عمده تجارت کالاهای اساسی با کشورهای منطقه است

وی ادامه داد: عمده تجارت کشور ما به‌خصوص در زمینه کالاهای اساسی بیشتر با کشورهای همسایه و کشورهای دیگر منطقه مثل روسیه و هند و چین است و امضای پیمان‌های پولی دوجانبه می‌تواند بر کاهش چشمگیر زیان کشور از قیمت دلار و تأثیرپذیری اقتصاد کشور از دلار کم کند.

این نماینده مجلس توضیح داد: نگاه دولت جدید که در سفرهای منطقه‌ای از جمله سفر جدید ریاست جمهوری به سوریه دیده می‌شود. امروز کشورهای شرق آسیا و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی امضای پیمان‌های پولی دوجانبه و استفاده از ارز کشورهای طرف قرارداد را به‌طورجدی در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: مدیران اقتصادی ما نیز باید به‌طورجدی باید در این مسیر یعنی دلارزدایی از اقتصاد کشور و امضای پیمان‌های پولی دوجانبه قدم بردارند.

صفایی در پایان گفت: امروز چین اقتصاد اول دنیاست و جمهوری اسلامی ایران رتبه بیست و دوم را در این حوزه دارد که ما می‌توانیم با امضای پیمان‌های پولی دوجانبه و بعضی اصلاحات جزئی در حوزه اقتصادی رتبه خود را در بین اقتصادهای جهان تا رتبه پانزدهم هم ارتقا دهیم که این سیاست‌گذاری می‌تواند در نهایت موجب افزایش بهره اقتصادی در کشور شود.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۵۵:۵۳

13 May 2023