۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۵۳۷۱۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

از اجرای طرح هادی روستایی تا احداث واحدهای آسیب دیده از زلزله در شهرستان کوهرنگ

روند اجرای طرح هادی روستایی و ساخت مسکن برای خانواده‌های آسیب دیده از زلزله سال 1400 در دو روستای دزک سفلی و گزستان در بازدید از این دو روستا بررسی شد.
از اجرای طرح هادی روستایی تا احداث واحدهای آسیب دیده از زلزله در شهرستان کوهرنگ
به گزارش جهانبین نیوز؛ تور خبری بازدید از بازسازی و بهسازی منازل مسکونی روستایی و اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان کوهرنگ با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات برگزار شد.

 در این تور خبری از روند بازسازی منازل روستایی و همچنین اجرای طرح هادی در دو روستای دزک سفلی و گزستان در شهرستان کوهرنگ بازدید به عمل آمد.

اگرچه مساکن روستایی کم و بیش بازسازی شده بودند اما همچنان مشکلات زیادی در این خصوص وجود داشت که ازجمله آن مسیر سخت دسترسی به روستاهای شهرستان کوهرنگ که معمولا پراکندگی بسیاری دارند و عموما در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی واقع شده‌‍اند، همین امر باعث افزایش قیمت حمل مصالح می‌شود.

به گفته مسئولان بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری موضوع دیگر که باعث کندی روند بازسازی منازل روستایی می‌شود عدم استقبال مردم از این مهم است.

برای بازسازی مسکن‌های روستایی به متقاضیان تسهیلاتی حدود 290 میلیون تومان پرداخت می‌شود، این میزان 60 میلیون تومان وام بلاعوض، 30 میلیون تومان تسهیلات کمک معیشتی و مابقی با بازپرداخت 13 ساله و 4 درصد است.

در حاشیه این سفر مجالی پیش آمده تا در حضور روحانی حاضر در روستای دزک سفلی از چگونگی روند بازسازی برخی منازل مسکونی این روستا مطلع شویم.
 

حضور مردم برای بازسازی منازل خسارت دیده کوهرنگ

حجت‌الاسلام محمد جمال‌پور در این خصوص اظهار کرد: مشکل تامین میلگرد و مصالح ساختمانی یکی از معضلاتی بود که برای احداث منازل روستایی با آن مواجه بودیم.

وی افزود: با همکاری مردم تلاش کردیم تا مصالح ساختمانی را از شهرهای و همچنین از شهرستان‌های دیگر تامین کنیم.

روحانی مستقر در روستاهای دزک سفلی ادامه داد: خوشبختانه مردم در کنار نیروهای بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری در هوای سرد تا پاسی از شب کوشش کردند تا منازل آسیب دیده را تعمیر و یا از مجدد احداث کنند.

پرداخت تسهیلات بلاعوض به 3 هزار و 122 خانواده آسیب دیده از زلزله

در ادامه این بازدید محسن کریمزاده مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ اظهار کرد: 496 واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب شد که از این تعداد ۴۰۸ واحد مسکونی روستایی و ۸۸ واحد مسکونی شهری بوده است.

وی افزود:  برای نوسازی هر واحد مسکونی روستایی ۲ میلیارد ریال و به‌ازای هر واحد مسکونی شهری  ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۳ ساله پرداخت شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ ادامه داد: به هر خانوار ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات معیشتی با نرخ چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله پرداخت شد.

 کریمزاده عنوان کرد: 600 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض ویژه بازسازی واحدهای خسارت‌دیده به آسیب‌دیدگان پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: 3 هزار و ۱۲۲ خانوار برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت‌دیده ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض گرفتند و به 3 هزار و ۲۰۱ خانوار خسارت‌دیده در زمین‌ لرزه کوهرنگ ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: ۳۲۴ جایگاه نگهداری دام خسارت دید که برای هر واحد ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.

کریمزاده بیان کرد: شهرستان کوهرنگ ۲۲۳ روستا دارد، از این تعداد ۱۲۸ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند و باید در آن‌ها طرح هادی اجرا شود.

وی تاکید کرد: تاکنون طرح هادی ۸۰ روستای شهرستان کوهرنگ انجام و طرح هادی ۴۸ روستا تهیه شده است که در آینده عملیاتی می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ یادآور شد: طرح هادی در روستای دزک سفلی با 7 میلیارد ریال اعتبار استانی در سال ۱۴۰۱ اجرا و عملیات ساخت جوی‌ و جدول، کانال، زیرسازی و اجرای سنگ ‌فرش انجام شد.

کریمزاده افزود: پس از زلزله کوهرنگ طرح هادی ۱۲ روستای این شهرستان در سال گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: امسال اجرای طرح هادی تعدادی از روستاهای کوهرنگ در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مصوب شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ منازل مسکونی در برخی روستاهای شهرستان کوهرنگ به دلیل زلزله 5.7 ریشتری که در سال 1400 در این شهرستان به وقوع پیوست، تخریب شدند.

براثر وقوع این زلزله بیش از 6 هزار میلیارد ریال خسارت به منازل مسکونی در شهرستان کوهرنگ وارد آمد که مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه بازسازی یا بهسازی این منازل را برعهده گیرد.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۷:۳۶:۲۱

6 May 2023