۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۵۳۶۴۰
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

ورود دام پیش از موعد مقرر به مراتع جریمه‌ نقدی به دنبال دارد

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ورود دامداران پیش از موعد مقرر به مراتع ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.
ورود دام پیش از موعد مقرر به مراتع جریمه‌ نقدی به دنبال دارد
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با توجه به زمانی که برای گلدهی در مراتع این استان تعیین شده و همچنین بارش باران و برف در سال زراعی، تاریخ ورود دامداران به مرتع 25 اردیبهشت تعیین شده است.
 
وی تصریح کرد: از همین‌رو ورود دامداران قبل از این تاریخ به مراتع ممنوع است، بنابراین چنانچه دامداری خلاف این مورد عمل کند و دام خود را قبل از 25 اردیبهشت وارد مرتع کند از طریق یگان حفاظت شناسایی شده و با وی برخورد خواهد شد.
 
مردانی با اشاره به اینکه برخورد با دامدار متخلف به چند شیوه است افزود: در وهله اول دامداری که از قوانین تخطی کرده‌ به مراجع قضایی معرفی شده و بنابر بخشنامه‌ای که به تازگی به دست ما رسیده 20 درصد ارزش هر راس دامی که برابر با 702 هزار تومان است از متخلفان اخذ می‌شود.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: دامداری که قبل از تاریخ مقرر وارد مرتع می‌شود ضرر و زیان بسیاری به مراتع وارد می‌کند که شامل دو نوع است یکی تخریب پوشش گیاهی و دیگری ضرر و زیان زیست‌محیطی است که هر کدام به‌صورت جداگانه محاسبه شده و از دامدار متخلف دریافت می‌شود و مبلغ بالایی دارد و به ازای هر روز برای 100 راس دام حدود 15 میلیون‌ تومان است.
 
وی با اشاره به اینکه برای هر دامدار یک پروانه چرا از سوی منابعطبیعی و آخیزداری صادر شده است خاطرنشان کرد: در پروانه چرا مجوز به دامدار داده شده که دام خود را از تاریخ مشخص و تعداد معین وارد مرتع کنند و در یک تاریخ خاصی از مرتع خارج کنند.
 
مردانی یادآور شد: چنانچه دامداری مدت و ظرفیت پروانه چرا را رعایت نکند طبق بند پنج اصلاحیه شیوه‌نامه فنی اجرای بهره‌برداری از مراتع کشور با متخلفان برخورد و اخطاریه نوبت اول و نوبت دوم صادر شده و اگر داندار توجه نکند در مرحله سوم پروانه چرا ابطال می‌شود.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: تاریخ تعیین شده برای ورود دامداران به مراتع در سال‌های مختلف متفاوت است و زمان تعیین شده براساس زمان گلدهی مرتع تعیین می‌شود و زمانی که علوفه‌های موجود در مراتع به 70 درصد گلدهی برسد و توان بذردهی داشته باشند اجازه تالیف دام در مرتع صادر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی بسیار در زمستان زمان ورود دام به مراتع دیرتر است، از همین‌رو 25 اردیبهشت به‌عناون زمان ورود دام درنظر گرفته شده است یادآور شد: امسال برای مقابله با ورود زودهنگام عشایر به استان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کار می‌شود.
 
مردانی اقدامات نرم‌افزاری برای مقابله با ورود عشایر به استان را اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی، ارسال پیامک و برگزاری کلاس‌های آموزشی عنوان و خاطرنشان کرد: علاوه‌براین امسال یک اکیپ در خوزستان حضور یافته و اقدام به توزیع اطلاعیه کوچ کردند.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام اقدامات سخت‌افزاری در این زمینه گفت: در این راستا 6 گلوگاهی که عشایر از ان وارد استان می‌شوند، شناسایی شده است و 6 اکیپ ثابت از ورود عشایر به استان جلوگیری می‌کنند و اگر نیاز باشد از نیروی انتظامی کمک می‌گیریم.
 
وی افزود: اما اگر نتوانیم از ورود عشایر جلوگیری کنیم با اخذ تعهد اجازه ورود به زمین‌های کشاورزی که جزء اموال خودشان است اجازه ورود می‌دهیم، همچنین با توجه به اینکه یک سری دامدار روستایینیز در این استان وجود دارد برای مقابله با ورود دام این افراد، در هر شهرستان دو الی سه اکیپ سیار راه‌اندازی کردیم که در منطقه گشت‌زنی کرده و گزارش‌ها را در این زمینه را دریافت و با متخلفان برخورد می‌کنند.
 
مردانی یادآور شد: پوشش گیاهی به دو شکل مرتعی و جنگلی است و این پوشش هم مولد است بدان معنا که عامل تولید غذا برای حیوانات است و از طرفی دیگر این پوشش گیاهی ضامن حفظ آب و خاک بوده و اگر دام پیش از موعد وارد مرتع شود این پوشش نابود می‌شود، به دلیل توپوگرافی خاص استان از بین رفتن پوشش گیاهی با وقوع یک بارندگی رواناب به راه می‌افتد و سبب از بین رفتن خاک حاصلخیز می‌شود.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بنابراین فقر مرتع، مرتعدار را فقیر می‌کند و این دو با هم رابطه مستقیم دارند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۵۳:۳۰

1 May 2023