۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۳۵۸۴
کارشناس مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

کارکردهای غیربازاری مراتع به مردم معرفی شود

کارشناس مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کارکردهای غیربازاری مراتع در ادامه زندگی بر روی زمین اهمیت بالایی دارد و بنابراین باید این کارکردها برای مردم معرفی شوند.
کارکردهای غیربازاری مراتع به مردم معرفی شود
عزت الله سلیمانی کارشناس مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: وقتی اسمی از مرتع برده می‌شود عموماً تصور بر این است که مرتع جایی است برای تأمین علوفه مورد نیاز دام.

وی تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم صورت گیرد تا مردم بدانند که مرتع جایی است که کارکردهای زیست‌محیطی و ارزش اقتصادی بسیاری دارد.

سلیمانی ادامه داد: کارکردهای زیست‌محیطی مرتع از تولید علوفه بسیار بیشتر است و این کارکردها را که نمی‌شود خرید و فروش کرد به کارکردهای غیر بازاری معروف هستند.

این کارشناس مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری کارکرد بازاری مرتع را تولید علوفه و فروش آن دانست و بیان داشت: کارکردهای غیر بازاری خدماتی هستند که مرتع به ما ارائه می‌دهد و شاید به چشم نیایند و چندان اهمیت نداشته باشند.

وی ۷۵ درصد ارزش مراتع را کارکردهای غیر بازاری دانست و عنوان داشت: تنظیم گازها و ایجاد تعادل بین اکسیژن و دی‌اکسید کربن، کنترل سیلاب، تنظیم جریانات هیدرولوژیک، تأمین آب توسط حوضه‌های آبخیز، تأمین علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک، تشکیل خاک، تثبیت ازت و فسفر، کنترل آلودگی‌ها، گرده‌افشانی، ایجاد پناه‌گاه برای محیط‌زیست، ایجاد تفرجگاه و اکو توریسم از جمله ویژگی‌های غیر بازاری مراتع هستند.

سلیمانی افزود: تک تک این موارد نشان از اهیمت مراتع دارد و باید در نظر گرفته شوند، چون این ویژگی‌های مراتع در ادامه زندگی بر روی زمین اهمیت بالایی دارد بنابراین باید این کارکردها معرفی شوند چراکه می‌توانیم با حفاظت از آن‌ها این میراث گرانبها را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.


انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۳۷:۲۱

26 Apr 2023