۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۵۳۰۱۳
متخصص تغذیه:

اضافه وزن و رژیم غذایی دو عامل موثر در بروز کبد چرب هستند

متخصص تغذیه گفت: اضافه‌وزن و استفاده از رژیم‌های غذایی و رژیم‌های نامناسب لاغری در بروز کبد چرب تاثیر بسزایی دارد.
اضافه وزن و رژیم غذایی دو عامل موثر در بروز کبد چرب هستند
عمار صالحی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کبد چرب در بین مردم روند رو به رشد دارد و این در حالی است که در گذشته در سنین بالا شاهد بروز آن بودیم.

وی با بیان اینکه امروزه باتوجه به چاقی و اضافه وزنی که بروز کرده است حتی در بین کودکان نیز شاهد آن هستیم تصریح کرد: کبد چرب به تجمع چربی در سلول‌های کبدی اطلاق می‌شود و به کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود، این بیماری علائم خاصی ندارد به همین دلیل تشخیص آن دیر است، این درحالی است که شیوع آن نیز بالا می‌باشد.

صالحی افزود: در کبد چرب غیرالکلی اگر بعد از سه گرید کبد چرب درمان نشود می‌تواند سلول‌های کبدی را فیبروزه کند، به تیروز کبدی تبدیل و در نهایت سرطان سلول‌های کبدی منجر شود.
 
این متخصص تغذیه یادآور شد: از آنجایی که کبد گیرنده درد ندارد هم علائم خاصی ندارد و هم دیر تشخیص داده می‌شود.
 
وی روش‌های تشخیص کبد چرب را سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن عنوان و خاطر نشان کرد: معمولا با آزمایش خون نیز قابل تشخیص است.
 
صالحی رژیم غذایی را در بروز کبد چرب مهم دانست و تاکید کرد: کبد چرب بیماری است که به‌صورت کاملا مستقیم با رژیم غذایی فرد در ارتباط است، برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود دارند که ارتباط تنگاتنگی با کبد چرب دارند، مانند بیماری مقاومت به انسولین، که می‌تواند باعث بیماری دیابت، کبد چرب، سندروم تخمدان در بانوان و... شود.
 
این متخصص تغذیه اضافه کرد: چاقی و اضافه‌وزن در بروز مقاومت به انسولین تاثیر بسزایی دارد که روش تشخیص آن تست‌های آزمایشگاهی است و یک مرحله قبل از دیابت بروز می‌کند و برگشت‌پذیر است.
 
وی یادآور شد: در چاقی‌های شکمی احتمال بروز کبد چرب بالا است و در اکثر افرادی که کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا دارند، نیز این بیماری قابل مشاهده است.
 
صالحی مهم‌ترین عامل ایجاد کبد چرب را رژیم‌های غذایی نادرست هم برای کاهش وزن و هم رژیم‌‎های پرخوری عنوان کرد و بیان داشت: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در درمان کبد چرب به آن توجه کنیم، تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی در جهت کاهش وزن است.
 
این متخصص تغذیه کاهش وزن آهسته و تدریجی دراین راستا را مهم عنوان و ادامه داد: کاهش وزن بیش از چهار کیلوگرم در ماه آسیب بسیاری به کبد وارد می‌کند، چراکه چربی‌های آزادشده ابتدا وارد کبد می‌شوند.
 
وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که اگر پنج الی 10 درصد از وزن بدن کاهش یابد کبد چرب به‌صورت کامل درمان می‌شود.
 
صالحی مصرف قندهای ساده یعنی گلوکز و فروکتوز را در این راستا بسیار مهم دانست و بیان داشت: هر مواد غذایی که شکر برای تهیه آن اضافه می‌شود حاوی گلوکز است و این نوع قند در بروز چربی خون و کبد چرب تاثیر بسیاری دارد.
 
این متخصص تغذیه قند میوه‌ها را قند فروکتوز دانست و عنوان داشت:  بیمار نمی‌تواند به هر میزان که بخواهد از میوه‌ها استفاده کند و باید طبق رژیمی که متخصص درنظر می‌گیرد میوه مصرف شود.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف میوه بلافاصله بعد از غذا مضر است چراکه تبدیل به چربی می‌شود خاطرنشان کرد: در میوه‌های خشک درصد قند بالاتر است به همین دلیل بهتر است میوه به‌صورت تازه مصرف شود به جای خشکبار.
 
صالحی اذعان داشت:چربی‌های دریافتی بدن اهمیت بسیاری در بروز چاقی و کبد چرب دارد به همین دلیل پایه اصلی غذاها باید از چربی‌های غیراشباع باشد، کره‌های حیوانی و دنبه و... باید از رژیم غذایی کم شود، روغن زیتون می‌تواند به‌عنوان یک چربی غیراشباع استفاده شود.
 
این متخصص تغذیه بیان داشت: فست فودها تاثیر بسزایی در بروز کبد چرب دارند، چون از چربی‌های اشباع در آن‌ها استفاده شده است و در نوجوانان بهتر است این مواد غذایی حذف شوند.
 
وی یادآور شد: مصرف سبزیجاتی مانند سیر و پیاز، انواع کلم‌ها، لیمو ترش، چعندر، آلو و... در پیشگیری و درمان کبد چرب می‌توانند اثرگذار باشند اما باید در کنار اصول اصلی رژیم غذایی مصرف شوند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۳۳:۵۸

27 Feb 2023