۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۵۲۵۰۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:

اهمیت مکان استقرار کندوها در فصل زمستان/ زنبورستان آفتاب‌گیر، بهترین مکان زمستان گذارانی زنبوران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنید تا فضای داخل کندو کاملاً تنگ و متراکم شود.
اهمیت مکان استقرار کندوها در فصل زمستان/ زنبورستان آفتاب‌گیر، بهترین مکان زمستان گذارانی زنبوران است
حسین برزگر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در روز های گذشته با کاهش محسوس دمای هوا در استان مواجه هستیم لذا از زنبورداران استان درخواست داریم تا توصیه‌های عملی در مورد زمستان‌گذرانی کندوهای زنبورعسل را به دقت رعایت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه زنبورداران باید از گذاشتن شانه‌های خالی و نیمه پُر، جهت آذوقه زمستانی جداً پرهیز کنند، افزود: فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنید تا فضای داخل کندو کاملاً تنگ و متراکم شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: داخل کندو نباید به هیچ عنوان خیس و مرطوب باشد، در واقع زنبوردار باید سعی کند تا مانع نفوذ نزولات آسمانی به داخل کندو شود، رطوبت داخل کندو یکی از عوامل مهم تلفات زمستانه زنبورعسل است.
 
برزگر با بیان اینکه سوراخ پرواز کندو در فصل زمستان باید کوچک‌تر باشد، عنوان کرد:  توجه کنید که گرده و عسل به اندازه کافی در داخل کندو وجود داشته باشد، بدین صورت که به ازای هر شان زنبور، یک شان عسل به‌عنوان آذوقه در نظر می گیرند، البته بسیار بهتراست یک شان عسل به‌صورت مازاد نیز در جلو آخرین شان زنبوران قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: کندوها را به یکدیگر چفت کنید در غیر اینصورت در فضاهای خالی و وسط کندوها جریان هوا به‌وجود آمده و موجب سرمای داخل کندو می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: انتخاب محل استقرار کندوها بسیار مهم است، سوراخ پرواز نباید در مسیر و جهت وزش باد قرارگیرد، در زمستان باد که از سمت شمال ایران می‌وزد جمعیت کندو را بیشتر آزار می‎دهد.
 
برزگر بیان کرد: بادهای موسمی و محلی بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین آفت زنبور عسل هستند، زنبورعسل می‌تواند شدیدترین سرما را تحمل کند اما کوچک‌ترین جریان باد، تعادل و شرایط داخل کندو را به هم می‌زند.
 
وی تاکید کرد: اگر زنبوردار تصمیم دارد کندوها را در فضای باز مستقر کند، حتما" باید آنها را با مواد و وسایل مناسب ایزوله کند، تا نزولات آسمانی نتواند به داخل کندو نفوذ کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سعی شود کندوها را در یک ردیف سه تایی یا چهار تایی در مقابل دیواری که رو به جنوب بوده و خورشید بیشترین ساعات تابش نور را دارد مستقرکنید و سپس به وسیله یک نایلون بزرگ به غیر از سمت و ضلع جلویی کندوها، سایر قسمت‌ها را کاملاً پوشش دهید، این کار ضمن جلوگیری از جریان هوا، باعث حبس هوای داخل نایلون نیز می‌شود.
 
برزگر ادامه داد: همچنین در اثر بازگشت و انعکاس امواج و مقدار انرژی نور خورشید که در طول روز در دیوار ذخیره شده باعث گرمی و ملایمت هوای اطراف خواهد شد، دیوار و زمین در مقابل امواج نور خورشید به‌عنوان آینه عمل می کنند.
 
 وی یادآور شد:  سوراخ پرواز کندوها نباید به هر دلیلی در طول زمستان بسته شود چون علاوه بر امکان خفگی جمعیت، تهویه داخل کندو نیز سخت می‌شود، همچنین در بعضی از روزهای گرم زمستان بعضی زنبوران از فرصت گرمایی طول روز استفاده کرده و بلافاصله پرواز مدفوع را انجام می‎دهند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در صورت باز بودن سوراخ پرواز بخارات حاصل از تنفس زنبوران از کندو خارج می‌شود.
 
 برزگر عنوان کرد: اگر فضای بسته را جهت زمستان گذرانی کندوها در نظر گرفته‌اید، حتماً به گردش جریان هوا و تهویه آن محیط توجه کنید، دمای محیط بسته و مسقف نباید از 8 درجه سانتیگراد بالاتر رود.
 
وی خاطرنشان کرد:  زنبورستان باید در طول زمستان‌گذرانی آفتاب‌گیر باشد، ‌به‌عبارت دیگر سوراخ پرواز کندوها را باید در جهتی قرار داد که بیشترین ساعات تابش نور خورشید را داشته باشد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: کندوها را طوری در زنبورستان مستقر کنید که جهت سوراخ پرواز با شیب زمین منطبق باشد، منظور این است که در صورت نفوذ آب باران و برف به داخل کندو، آب به آسانی بتواند از سوراخ پرواز تخلیه شود.
 
 برزگر با تاکید بر اینکه از باز و بسته کردن درب کندو در طول زمستان جدا خوداری کنید، بیان کرد: یکی از وظایف هر زنبوردار بعد از بارش برف در زمستان، تمیز کردن برف اطراف کندو و خصوصا" سکوی سوراخ پرواز است.
 
وی اضافه کرد: اگر برف سکوی پرواز، تمیز نشود در طول شب برف یخ بسته و باعث انسداد سوراخ پرواز خواهد شد.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۸:۱۵:۵۴

16 Jan 2023