۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۵۲۴۹۱
کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

کمپوست و ورمی‌کمپوست، بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: جایگزینی کودهای شیمیایی با کودهای آلی اهمیت بالایی در حفظ طبیعت و سلامت محصولات تولیدی توسط کشاورزان و باغ‌داران چهارمحالی دارد.
کمپوست و ورمی‌کمپوست، بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی
هاجر طاهری کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه جایگزینی کودهای شیمیایی با کودهای آلی اهمیت بالایی در حفظ طبیعت و سلامت محصولات تولیدی توسط کشاورزان و باغ‌داران دارد اظهار کرد: اگر در فرآیند تولید کمپوست از کرم‌های خاکی استفاده کنیم، کودی که بدست می‌آید کود ورمی‌کمپوست نامیده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در اثر عبور آرام و مکرر مواد آلی از مسیر دستگاه گوارش کرم خاکی و آغشته شدن مواد به آنزیم‌های موجود در سیستم گوارش کرم شرایط مطلوبی برای ایجاد کمپوست ایجاد می‌کند افزود: یکی از روش‌هایی که کشاورزان برای تولید ورمی‌کمپوست می‌توانند از آن استفاده کنند این است که کشاورزان می‌توانند کود گاوی را خشک کنند و به‌صورت پودر شده و پشته درآورند و سپس به آن آب اضافه کنند در این مرحله کرم‌ها به پشته‌ها اضافه شده به این ترتیب ورمی‌کمپوست تولید می‌شود.
 
طاهری یادآور شد: برای تولید ورمی‌کمپوست نباید اجازه داد پشته‌ها خشک شوند چراکه کمبود رطوبت سبب اختلال در تولید کود می‌شود.
 
کارشناس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: آب شیرابه‌ای که در فرایند تولید ورمی‌کمپوست ایجاد می‌شود را با اضافه کردن یک سری باکتری و استرلیزه شدن می‌توان به‌عنوان کود مایع در سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کرد.
 
وی تاکید کرد: کود ورمی‌کمپوست در مقایسه با کودهای آلی دارای میزان عناصر غذایی بالاتری هست و علاوه‌بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش دارند حاوی عناصر مانند آهن، مس، روی و منگنز است و با داشتن ویتامین‌ها و اکسین عمال محرکی برای رشد گیاه است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۳۳:۱۷

14 Jan 2023