۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۵۲۴۶۹
مدیرکل محیط زیست چهارمحال‌و‌بختیاری:

کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری کنوانسیون بیابان زدایی، پروتکل ایمنی زیستی، معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی را به عنوان نمونه برشمرد و گفت: کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد.
کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد
به گزارش جهانبین نیوز؛سعید یوسف‌پور  اظهار کرد: ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تمدنی و فرهنگی جهان، منبع مهمی از دانش‌ها و فنون سنتی، محلی و بومی است.

وی افزود: این دانش، جزو سرمایه های ملی محسوب می‌شود ولی تا کنون به‌طور نظام‌مند به این دانش درحوزه حفظ محیط‌زیست توجه لازم صورت نگرفته است. 

یوسف پور تصریح کرد: هرچند دولت ایران به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی در این زمينه ملحق شده است ولی در حال حاضر زمینه اجرایی شدن بخش قابل توجهی از تعهدات ناشی از کنوانسیون‌ها در عرصه‌های ملی هنوز فراهم نشده است.

وی کنوانسیون بیابان زدایی، پروتکل ایمنی زیستی، معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی را به عنوان نمونه برشمرد و اذعان کرد: کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد. 

یوسف‌پور استفاده از توان علمی دانشگاهیان برای شناسایی، جمع‌آوری و مستندسازی دانش بومی توسط دانشگاه شهرکرد به‌عنوان دانشگاه معین استان را راه‌گشا خواند و همكاري اين مجموعه علمي در برگزاری هرچه بهتر این همایش را موثر دانست و بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های لازم، سعی خواهد شد از دانش صاحب‌نظران و اساتید مطرح دانشگاهی کشور در برگزاری این همایش بهره لازم را برد. 

وی برگزاری این همایش ملی در استان را فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و دانش سنتی مردمان این خطه از کشور پهناور ایران عنوان کرد. 

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد نیز ضمن تاکید بر افزایش سطح همکاری بین دانشگاه و حفاظت محیط‌زیست گفت: راه‌اندازی موزه تاریخ طبیعی توسط دانشگاه شهرکرد در دستور کار قرار دارد و حفاظت محیط‌زیست استان می‌تواند در تسهیل و سرعت بخشیدن به اجرای آن کمک کند. 

وی راه‌اندازی خانه محیط‌زیست، مشارکت در برنامه‌های مشترک ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد_سبزکوه و برگزاری مشترک این همایش را فرصت‌های مناسبی برای توسعه فرهنگی زیست‌محیطی استان برشمرد. 

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۱۵:۰۶

11 Jan 2023