۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۵۲۴۴۳
کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

افت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، با استفاده مداوم از کودهای شیمیایی

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده مداوم از کودهای شیمیایی افت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، آبشویی نتیرات و آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود.
افت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، با استفاده مداوم از کودهای شیمیایی
هاجر طاهری کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون جمعیت، نیاز به تولید محصولات کشاورزی بیش از ‌پیش احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: کشاورزی به‌عنوان یکی از بخش‌های محوری در تامین نیاز غذایی بشر مطرح بوده، از طرفی زمین و مزارع قابل کشت برای تولید محصولات محدود است بنابراین با بهینه کردن تولید و استفاده صحیح از منابع در دسترس می‌توان میزان تولید را افزایش داد.

طاهری خاطرنشان کرد: امروزه فعالیت‌های کشاورزی مدرن بر حفظ عناصر غذایی و بهبود کیفیت خاک و افزایش محصول متمرکز شده است.

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در اقلیم خشک و نیمه‌خشک که قسمت عمده ایران را شامل می‌شود عدم وجود پوشش گیاهی کافی و مناسب، موجب کاهش بازگشت بقایای گیاهی به خاک و در نتیجه، کمبود مواد آلی خاک شده است.

وی افزود: این کاهش مواد آلی سبب می‌شود میزان این مواد در بسیاری از مناطق کشور، کمتر از یک درصد شود، درحالی‌که باید بین سه تا پنج درصد باشد.

طاهری با تاکید بر اینکه با کاهش ماده آلی، نیتروژن خاک هم به همان نسبت کم می‌شود بیان داشت: تمایل کشاورزان به مصرف کودهای شیمیایی از همین موضوع نشات می‌گیرد، اما بعد از ورود این کودها به عرصه کشاورزی به دلیل افزایش عملکرد محصولات و سهولت دسترسی به این کودها اهمیت استفاده از کودهای آلی فراموش می‌شود.

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: استفاده مداوم از کودهای شیمیایی افت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک شده و همچنین براثر استفاده بیش از حد از آن‌ها آب‌شویی نیترات رخ داده و باعث بروز آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی تاکید کرد: امروزه بر آگاهی مردم در ارتباط با اثرات استفاده از کودهای شیمیایی بر محیط زیست و اثرات باقیمانده مواد شیمیایی در بافت‌های گیاهی بر سلامت انسان‌ها و حیوانات تاکید شده است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۰۴:۵۸

7 Jan 2023