۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۴۴۲۲۸

طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری برگشت ناپذیر است

طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری یکی از طرح هایی که در ده سال اخیر مسئولان قول به افتتاح رساندن آن را می دهند اما اری دیده نمی شود.
طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری برگشت ناپذیر است
به گزارش جهانبین نیوز ؛ اگرچه شیوه تامین منابع مالی طرح راه آهن استان همه را خسته کرد، اما این طرح برگشت ناپذیر و اجرای آن حتمی است.

 بیش از 20 جلسه کارشناسی با رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای مختلف برای اجرای این طرح انجام شد.

 برخی از تصمیمات نیازمند کار کارشناسی قوی تر و شیوه نامه تامین منابع داشت، زیرا برخی از این طرحها نیازمند اعتبار بسیار زیاد بود.

 برای اجرای طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری تلاش های بسیاری شد تا راه آهن اصلی ترین طرح استان باشد، زیرا در زمان اجرا و بهره برداری بیش از 2 هزار شغل ایجاد می کند.

با احداث راه آهن صنایع مادر مانند فولاد مواد اولیه خود را به راحتی و ارزان ترین قیمت تهیه می کنند و تولیدات این صنایع برای صادرات از طریق آبهای آزاد از این راه آهن عبور می کند.

 برای احداث خط راه آهن حدود 130 تا 140هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که سرمایه گذار داخلی از عهده این کار بر نمی آمد در نتیجه یک کنسرسیوم بین المللی برای اجرای آن پیشنهاد شد.

 در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران روسای جمهور 2 کشور ایران و کره جنوبی، پروتکل ها و تفاهم نامه های همکاری امضا کردند که راه آهن یکی از این تفاهم نامه ها بود.

پس از این روند، بررسی تیم های 30 تا 40 نفره در سطح استان آغاز شد و طرح مطالعاتی و بررسی کارشناسی مسیر در حال انجام است.

 عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شود، اما نشد و پیگیری آن در دولت دوازدهم  دنبال می شود.

 یکی دیگر از طرحهای حساس برای این استان را طرح انتقال آب بن - بروجن است  که  این طرح در سال 91 به اجرا درآمد و اعتبار آن از 20 میلیارد ریال به 130میلیارد ریال در سال 92 رسید.

 در سفر سال 93 رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان، این طرح به عنوان یکی از طرحهای مهم استان قلمداد شد و در نهایت 3 میلیارد ریال اعتبار برای آن در سال 93 اختصاص یافت.

 قرار بود قسمتی از این طرح را بخش خصوصی اجرا کند که بخش خصوصی نتوانست وارد اجرای طرح شود و در نتیجه دولت با یک حرکت انقلابی به این طرح در سال 95 اعتباری در حدود یک هزار و 950 میلیارد ریالی اختصاص داد.

بخشی از این طرح در سال نخست دولت دوازدهم و مجموع آن در سال 97 به بهره برداری کامل می رسد.

 در دولت یازدهم طرحهای مهم راهسازی در استان انجام شد و این طرحها باعث توسعه زیرساختهای استان شد.

سخت ترین کار برای مسئولان چهارمحال و بختیاری، اجرای طرحهای عمرانی در سال 94 بود که دولت با کاهش بودجه مواجه شد.

 در سال 95 نیز به دلیل وجود دیون فراوان و خالی بودن خرانه دولت با شرایط سختی روبرو شد که خوشبختانه با تدبیر و امید این سال با دستاوردهای مهمی طی شد.

 با تلاش همه مسئولان استان بیش از 90 درصد از 84 طرح سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری اجرایی شده و تعدادی از طرحهای ورزشی باقی مانده از محل مصوبات سفر استانی تا پایان امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد.


 با اجرای پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان های بزرگ و صنعتی کشور رخ می دهد و فاصله استانهای جنوبی تا مرکز کشور را حدود 500 کیلومتر کوتاه تر می کند.

در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر 42 تا 63، یک ایستگاه و دو تقاطع غیر همسطح و یک پل اجرا می شود.

در قطعه سوم نیز از کیلومتر 63 تا 90 دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح است و 7 کیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی با ایستگاه هاست.

حدود 200 دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول 620 متر وجود دارد که حفاری 180 متر آن باقی مانده است.

با راه اندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور 470 کیلومتر کاهش می یابد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۰۴:۰۸:۰۸

20 Apr 2020