۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۳۷۶۷۳
به بهانه اخرين روز از فصل پاييز:

يلدا انتهاي خيابان آذر

شب يَلدا يا شب چلّه بلندترين شب سال در نيم‌کره شمالي زمين است که ایرانیان این شب را جشن می گیرند.
يلدا انتهاي خيابان آذر
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ شب يلدا به زمان بين غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرين روز پاييز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دي (نخستين روز زمستان) اطلاق مي‌شود.

ايرانيان و بسياري از ديگر اقوام شب يلدا را جشن مي‌گيرند.

واژه «يلدا» به معناي «زايش زادروز» و تولد است. ايرانيان باستان با اين باور که فرداي شب يلدا با دميدن خورشيد، روزها بلندتر مي‌شوند و تابش نور ايزدي افزوني مي‌يابد، آخر پاييز و اول زمستان را شب زايش مهر يا زايش خورشيد مي‌خواندند و براي آن جشن بزرگي برپا مي‌کردند و از اين رو به دهمين ماه سال دي (دي در دين زرتشتي به معني دادار و آفريننده) مي‌گفتند که ماه تولد خورشيد بود.

ايرانيان باستان بر اين اعتقاد هستند که يلدا که يکي از خدا هاي مرد انان است در فرداي اين شب به وجود مي ايد و خون گاو مقدس را مي ريزد و در زماني که خون ان گاو به زمين مي رسد ريشه گياهان در زير زمين سر سبز مي شوند و در فصل بهار به رويت ايرانيان در مي ايداو يلدا با شيطان به جنگ مي ايستد و از مردم عادي را تحت مراقبت قرار مي دهد.

يلدا و جشن‌هايي که در اين شب برگزار مي‌شود، يک سنت باستاني است

مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزي، بنيان زندگي آنان را تشکيل مي‌داد و در طول سال با سپري شدن فصل‌ها و تضادهاي طبيعي خوي داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعاليت‌هاي خود را با گردش خورشيد و تغيير فصول و بلندي و کوتاهي روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظيم کنند.

آنان ملاحظه مي‌کردند که در بعضي ايام و فصول روزها بسيار بلند مي‌شود و در نتيجه در آن روزها، از روشني و نور خورشيد بيشتر مي‌توانستند استفاده کنند.

اين اعتقاد پديد آمد که نور و روشنايي و تابش خورشيد نماد نيک و موافق بوده و با تاريکي و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آريايي، از هند و ايراني–هند و اروپايي، دريافتند که کوتاه‌ترين روزها، آخرين روز پاييز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدريج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر مي‌شوند، از همين رو آنرا شب زايش خورشيد ناميده و آنرا آغاز سال قرار دادند.

از نظر طب سنتي ايران در شب يلدا بايد غذاهاي گرم خورده شود. ميوه مخصوص اين شب کدو تنبل مي‌باشدکه داراي طبيعت گرم مي‌باشد.

ميوه هندوانه مخصوص چله تابستان مي‌باشد نه زمستان چون طبيعت هندوانه سرد است و در فصل گرم بايد خورده شود.

هم چنين کدو تنبل در تقويت قواي مغز نيز بسيار مؤثر مي‌باشد.

دانش آموزان شهرکردي به استقبال يلدا رفتند

دانش آموزان دبيرستان مولوي شهرکرد سفره شب يلدا را به مدرسه آوردند

به گزارش بام ايران خبر؛ دانش آموزان دبيرستان دخترانه مولوي شهرکرد سفره سنتي آيين شب يلدا را به مدرسه آوردند.

در اين جشن دانش آموزان با اجراي برنامه هاي متنوع هنري به استقبال شب يلدا، طولاني ترين شب سال رفتند.

واژه يلدا ريشه ي سرياني داردو به معناي ولادت و تولد وزايش است ابوريحان بيروني از اين جشن با نام ميلاد اکبر نام برده و منظور از آن ميلاد خورشيد دانسته است.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۴:۴۶

2 Jan 2020