به گزارش
جهانبین نیوز به نقل از
پيرغار، موضوع کتاب و کتابخواني در کشور ما سالهاست با هشدار کارشناسان و صاحبنظران درباره سرانه مطالعه نااميدکننده مردم همراه بوده است، کتاب در سبد خانوار ايراني گمشده و امروزه فضاي مجازي است که بشر را به پيش ميبرد.
اميريان دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي گفت: مطالعه يکي از اساسيترين نيازهاي بشر امروزي است ولي متأسفانه با ورود فنّاوريهاي جديد نظير سايتها و فضاي مجازي... مطالعه کتاب بهشدت پايين آمده است.
وي تصريح کرد: بهواقع شايد يک جوان تنها بنابر لزوم و آنهم در دانشگاه مجبور به مطالعه باشد و البته اين مطالعه اصلاً به نظر من فايده چنداني ندارد چراکه از روي ميل و رغبت نيست و بهنوعي بالاجبار است!
اين دانشجو همچنين تقويت فرهنگ کتاب و کتابخواني را از اصليترين ضروريات جامعه برشمرده و ميگويد: ما بايد کودکان و نوجوانان را از سنين پايين به مطالعه علاقهمند کنيم چراکه در غير اين صورت افراد کتابخواني در بزرگسالي نخواهيم داشت مشکلي که اکنون گريبانگير جامعه ما شده است.
متأسفانه شبکههاي اجتماعي و موبايل جاي کتاب را گرفتهاند وي بیانت داشت: کتاب خواندن بايد در بين جوانان نهادينه شود اما متأسفانه اين شبکههاي اجتماعي و موبايل جاي کتاب را گرفتهاند چنانکه بيشتر دوستان من رغبت چنداني به مطالعه ندارند و بيشتر ترجيح ميدهند در اينترنت بگردند!
وي اظهار داشت: البته تنها دليل کتاب نخواندن در بين جوانان ما اين نيست بلکه خيلي از افراد به دليل اينکه واقعاً قيمت کتابها بالاست انگيزهاي براي کتاب خواندن ندارند که اگر اين مسئله هم از سوي مسئولين موردتوجه قرار گيرد مسلماً تعداد کتابخوانها بيشتر ميشود و علاقهمندان به مطالعه هم بيشتر و بيشتر خواهند شد.
نظام آموزشي که متکي و محدود به يک متن درسي و فردي به نام معلم باشد، نظامي ايستاست کارشناس مسائل اجتماعي ميگويد: اهميت مطالعه در دوران کودکي و نوجواني و قابليت گسترش آن در سنين بالا بر کسي پوشيده نيست، جامعه دانش آموزي براي به دست آوردن روحيه پژوهش و مطالعه فردي از نخستين سال دبستان تا آخرين سال دبيرستان، به کتابخانه مجهز نياز دارد.
رضا محمدي در گفتوگو با خبرنگار
پايگاه خبري تحليلي پيرغار تصريح کرد: نظام آموزشي که متکي و محدود به يک متن درسي و فردي به نام معلم باشد، نظامي ايستاست. کامل و کافي نبودن کتابهاي درسي از يکسو و سؤالهاي بي شمار و افکار جستجوگر و کنجکاو دانش آموزان از سوي ديگر، مسئله خودآموزي را مطرح مي سازد.
وي اظهار داشت: در چنين وضعيتي، کتابخانه در فرايند يادگيري شرکت فعال دارد؛ بنابراين، جامعه اي مي تواند سريع تر دروازه هاي علم و دانش را فتح کند که در آن آموزشگاهها اهميت ويژه اي بايد داشته باشند کتابخانه-هاي آموزشگاهي در فرايند کسب دانش نقش اساسي دارند.
انتهاي پيام1026ج /590پ