۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۱۱۱۶۳

شب یلدادر شهرکرد چگونه برگزار می شود؟

مدرس دانشگاه: حافظ خوانی و گرفتن فال یکی از رسوم شب یلدا است که بزرگتر فامیل با گرفتن فال برای تک تک افراد خانواده روحیه ی آنها را برای بزرگداشت این شب آماده می کردند.
شب یلدادر شهرکرد چگونه برگزار می شود؟
به گزارش جهانبین به نقل از بام ایران خبر، فریدون رئیسی مدرس دانشگاه گفت: شب یلدا بلندترین شب سال است که به آخرین روز از فصل پاییز و نخستین شب از فصل زمستان گفته می‌شود، این شب در بین مردم استان ما به شب چله معروف است.

رئیسی اذعان کرد: یلدا، شب تولد ایزد مهر یکی از ایزدان مهم ایرانی است که در ستایش او بسیاری کوشیده اند، مهر یشت سرود مهم تولد ایزد مهر می باشد و شب چله ،شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی است.



وی بیان داشت: درگاه شماری ایرانیان، همواره و در همه سال ها انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی ام آذر ماه و بامداد یکم دی ماه است ، برخی بر این باور غلط هستند که مراسم شب چله برای رفع نحوست که بلندترین شب سال است برگزار می شود.

رئیسی افزود: آیین هایی که در این هنگام برگزار می شود یکی از آن ها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده است، جشنی که لازمه ی آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکی های فراوان برای بیداری دراز مدت همچون انار و هندوانه به رنگ سرخ خورشید می باشند.

رئیسی گفت:جالب توجه است که این شب فقط ۱ دقیقه از شب های دیگر بلند تر است.

وی تصریح کرد: حافظ خوانی و گرفتن فال یکی از رسوم شب یلدا است که بزرگتر فامیل با گرفتن فال برای تک تک افراد خانواده روحیه ی آنها را برای بزرگداشت این شب آماده می کردند.
فریدون رئیسی گفت: در شهرکرد شب چله آیین و مراسم خاصی دارد که به ترتیب عبارتند از: فرستادن هدیه برای نو عروسان و تازه دامادها، جمع شدن تمام فامیل در منزل بزرگتر فامیل، در قدیم کنار کرسی و امروز در کنار وسایل گرم کننده می نشینند و با خوردن آجیل مخصوص شب چله مثل: گردو ، بادام، سنجد، کشمش و تنقلاتی که مادر بزرگ ها از تابستان جمع کرده و امشب بر روی سفره شب چله قرار می دهند.

وی خاطر نشان کرد: میوه ی شب چله هندوانه و میوه های روز مثل: انار، پرتقال و نارگیل می باشند.

رئیسی قصه گویی و حافظ خوانی توسط بزرگان فامیل را یکی دیگر از آیین این شب دانست و همچنین افزود: بیداری تا سحرگاه و نیایش برای سلامتی حاضران و شروع فصل زمستان که آرزوی همه این است که سال باران زا و برفی باشد چون مزارع و کشتزارها نیاز به آب و برف دارند تا محصول تابستان پر بارتر باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۰:۰۳

17 Jan 2020