۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۸۲۸۵
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با جهانبین‌نیوز:

ضرورت توجه به مفاهیم اقتصاد اسلامی در سیاستگذاری‌ها/ پیشرفت جایگزین توسعه شود

بین اقتصاد اسلامی و برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های کشور هم‌خوانی وجود ندارد به این صورت که بسیاری از سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور با مفاهیم اقتصاد اسلامی مطابقت ندارد.
ضرورت توجه به مفاهیم اقتصاد اسلامی در سیاستگذاری‌ها/ پیشرفت جایگزین توسعه شود
حجت‌الله ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اقتصادی جهانبین‌نیوز اظهار کرد: برای دست‌یابی به رشد و پیشرفت عوامل و حوزه‌های مختلف و متعددی نقش‎آفرین هستند که شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و اصلی‌ترین این عرصه‌ها، حوزه اقتصادی باشد.

وی افزود: برای موفقیت و دست‌یابی به اهداف موردنظر در هر حوزه باید اسناد بالادستی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامعی داشت تا بر اساس آن بتوان در راه صحیحی گام برداشت و به اهداف متعالی خود دست پیدا کرد.

ایزدی بر ضرورت توجه بیش از پیش به امر جنبش نرم‎افزاری و تولید دانش بومی در کشور تاکید کرد و گفت: وقتی ایران اسلامی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است اما در زمینه اقتصاد و تولیدات بومی نتوانسته به موفقیت‌های لازم برسد نشانگر این است که ما به جنبش نرم‎افزاری و تولید اقتصاد بومی و ارزش‌محور که همواره موردنظر مقام معظم رهبری بوده، به خوبی توجه نکرده و به آن جامه عمل نپوشانده‌ایم.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به تعالیم و آموزه‌های اقتصادی دین اسلام، تصریح کرد: به اندازه‌ای که در دین اسلام و سیره نبی و علوی بر امر اقتصاد و کار و تلاش تاکید شده در هیچ مکتبی به این اندازه توجه نشده است.

ایزدی با مقایسه نگرش مکتب‌های مختلف به اقتصاد، اظهار کرد: در غرب اقتصاد بر مبنای اصالت سود و سرمایه و در جوامع سوسیالیستی بر مبنای اصالت کار بنا شده، اما در اسلام هریک از عوامل تولید دارای اصالت و اهمیت است و نگاه به اقتصاد جامع و متمایز است.

وی افزود: آنچه مسلم بوده این است که جهت‌گیری اقتصاد اسلامی در راستای شکوفایی استعدادها، پر کردن خلاهای اقتصادی و توجه به اخلاق و ارزش‌های انسانی  و اسلامی است و تامادامی که به این اصول توجه شود و در میدان عمل اجرا گردد ما می‎توانیم به سطح بالایی از پیشرفت در اقتصاد دست پیدا کنیم.

ایزدی تصریح کرد: فرهنگ جامعه ما یک فرهنگی دینی است پس به تبع آن اقتصاد ما هم اسلامی و متفاوت از مکاتب غربی و شرقی است و علاوه‌بر جنبه‌های سخت، جنبه‌های نرم از جمله مسائل ارزشی و اخلاقی در آن مورد توجه قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه بین اقتصاد اسلامی و برنامه‌های اجرایی کشور هم‌خوانی وجود ندارد، گفت: در حالی که فضای انقلاب و آرمان‌های جامعه ما بر مبنای ارزش‌ها و شاخص‌های اسلامی است اما سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور با محوریت توسعه که برگرفته از اقتصاد غرب است، اجرا می‎شود و این امر تضاد بزرگی بین آموزه‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور به شمار می‎رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: مفهوم توسعه در اقتصاد موردنظر و مطلوب اسلام نیست بلکه همانطور که مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده‌اند باید پیشرفت را جایگزین توسعه کرد.

ایزدی گفت: پیشرفت به معنای حمایت و توجه به اقتصاد بومی و زیرساخت‌های اقتصادی با جهت‌گیری‌های اسلامی است و با مفهوم توسعه که متناسب با مدل‌ سرمایه‌داری است در تضاد است و ما باید برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را با توجه به مفهوم پیشرفت تدوین و اجرایی کنیم.

وی، فرهنگ‎سازی را راهکار مهمی در راستای تحقق اقتصاد اسلامی دانست و افزود: ما در همه زمینه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و فضاسازی هستیم و در همین رابطه نیز باید فکر، عقل و باور مردم آماده تحقق چنین امری باشد و هم مسئولان و هم صاحب‌نظران و اساتید حوزه اقتصاد باید اهمیت اقتصاد اسلامی را برای همگان روشن کنند.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۵:۲۳

27 Dec 2019