کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با جهانبین‌نیوز:

ضرورت توجه به مفاهیم اقتصاد اسلامی در سیاستگذاری‌ها/ پیشرفت جایگزین توسعه شود

23 مهر 1393 ساعت 10:35

بین اقتصاد اسلامی و برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های کشور هم‌خوانی وجود ندارد به این صورت که بسیاری از سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور با مفاهیم اقتصاد اسلامی مطابقت ندارد.


حجت‌الله ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اقتصادی جهانبین‌نیوز اظهار کرد: برای دست‌یابی به رشد و پیشرفت عوامل و حوزه‌های مختلف و متعددی نقش‎آفرین هستند که شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و اصلی‌ترین این عرصه‌ها، حوزه اقتصادی باشد.

وی افزود: برای موفقیت و دست‌یابی به اهداف موردنظر در هر حوزه باید اسناد بالادستی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامعی داشت تا بر اساس آن بتوان در راه صحیحی گام برداشت و به اهداف متعالی خود دست پیدا کرد.

ایزدی بر ضرورت توجه بیش از پیش به امر جنبش نرم‎افزاری و تولید دانش بومی در کشور تاکید کرد و گفت: وقتی ایران اسلامی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است اما در زمینه اقتصاد و تولیدات بومی نتوانسته به موفقیت‌های لازم برسد نشانگر این است که ما به جنبش نرم‎افزاری و تولید اقتصاد بومی و ارزش‌محور که همواره موردنظر مقام معظم رهبری بوده، به خوبی توجه نکرده و به آن جامه عمل نپوشانده‌ایم.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به تعالیم و آموزه‌های اقتصادی دین اسلام، تصریح کرد: به اندازه‌ای که در دین اسلام و سیره نبی و علوی بر امر اقتصاد و کار و تلاش تاکید شده در هیچ مکتبی به این اندازه توجه نشده است.

ایزدی با مقایسه نگرش مکتب‌های مختلف به اقتصاد، اظهار کرد: در غرب اقتصاد بر مبنای اصالت سود و سرمایه و در جوامع سوسیالیستی بر مبنای اصالت کار بنا شده، اما در اسلام هریک از عوامل تولید دارای اصالت و اهمیت است و نگاه به اقتصاد جامع و متمایز است.

وی افزود: آنچه مسلم بوده این است که جهت‌گیری اقتصاد اسلامی در راستای شکوفایی استعدادها، پر کردن خلاهای اقتصادی و توجه به اخلاق و ارزش‌های انسانی  و اسلامی است و تامادامی که به این اصول توجه شود و در میدان عمل اجرا گردد ما می‎توانیم به سطح بالایی از پیشرفت در اقتصاد دست پیدا کنیم.

ایزدی تصریح کرد: فرهنگ جامعه ما یک فرهنگی دینی است پس به تبع آن اقتصاد ما هم اسلامی و متفاوت از مکاتب غربی و شرقی است و علاوه‌بر جنبه‌های سخت، جنبه‌های نرم از جمله مسائل ارزشی و اخلاقی در آن مورد توجه قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه بین اقتصاد اسلامی و برنامه‌های اجرایی کشور هم‌خوانی وجود ندارد، گفت: در حالی که فضای انقلاب و آرمان‌های جامعه ما بر مبنای ارزش‌ها و شاخص‌های اسلامی است اما سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور با محوریت توسعه که برگرفته از اقتصاد غرب است، اجرا می‎شود و این امر تضاد بزرگی بین آموزه‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور به شمار می‎رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: مفهوم توسعه در اقتصاد موردنظر و مطلوب اسلام نیست بلکه همانطور که مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده‌اند باید پیشرفت را جایگزین توسعه کرد.

ایزدی گفت: پیشرفت به معنای حمایت و توجه به اقتصاد بومی و زیرساخت‌های اقتصادی با جهت‌گیری‌های اسلامی است و با مفهوم توسعه که متناسب با مدل‌ سرمایه‌داری است در تضاد است و ما باید برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را با توجه به مفهوم پیشرفت تدوین و اجرایی کنیم.

وی، فرهنگ‎سازی را راهکار مهمی در راستای تحقق اقتصاد اسلامی دانست و افزود: ما در همه زمینه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و فضاسازی هستیم و در همین رابطه نیز باید فکر، عقل و باور مردم آماده تحقق چنین امری باشد و هم مسئولان و هم صاحب‌نظران و اساتید حوزه اقتصاد باید اهمیت اقتصاد اسلامی را برای همگان روشن کنند.

انتهای پیام/خ ز/


کد مطلب: 18285

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18285/ضرورت-توجه-مفاهیم-اقتصاد-اسلامی-سیاستگذاری-ها-پیشرفت-جایگزین-توسعه-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir