۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۴
کد مطلب : ۵۷۲۱۶
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی:

تنها آسم علت تنگی نفس نیست

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی گفت: فقط یکی از دلایل تنگی نفس فعالیتی، آسم است، تنگی نفس می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله کم‌خونی، مشکلات قلبی، تیروئید و... داشته باشد، اینکه بخواهیم این مسئله را مربوط به آسم بدانیم اشتباه است.
تنها آسم علت تنگی نفس نیست
فریدون خواجه علی، فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فقط یکی از دلایل تنگی نفس فعالیتی، آسم است، تنگی نفس می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله کم‌خونی، مشکلات قلبی، تیروئید و... داشته باشد، اینکه بخواهیم این مسئله را مربوط به آسم بدانیم اشتباه است.
 
وی ادامه داد: بزرگی و کوچکی تیروئید تنگی نفس ایجاد نمی‌کند، اما در برخی موارد که تیروئید بسیار بزرگ می‌شود می‌‍تواند بر روی راه‌های تنفسی اثرگذار باشد.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی عنوان کرد: اگر قند خون بدون هیچ دلیلی همچون مصرف دارو افت پیدا کند باید حتما به پزشک فوق تخصص غدد مراجعه شود این موضوع باید بررسی کامل شود چراکه امکان دارد برخی توده‌های لوزالمعده دلیل این افت قند باشد.
 
خواجه علی اضافه کرد: عوارض افت قند خون از خود بیماری قند خون بسیار بدتر است، قند خون پایین می‌تواند باعث کمای فرد شود به صورتی که شخص هیچ زمانی هشیار نشود.
 
وی خاطرنشان کرد: علل خلط خونی بسیار زیاد است، ازجمله این علت‌ها سرماخوردگی و برونشیت تا سرطان‌های ریه هستند، نمی‌تواند نظر قطعی داد و برای اطمینان باید بیمار سی تی اسکن شود و در مواردی حتی مجرای تنفسی با آندوسکپی بررسی شود.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اُمیکرون خود یک ویروس است و نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارد مگر اینکه به دنبال عفونت‌های ویروسی ممکن است عفونت سینوس و سینوزیت رخ دهد، در این موارد است که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک پیش می‌آید.
 
خواجه علی تاکید کرد: بیشترین آنتی بیوتیکی که در درمان سینوزیت موثر است، مصرف تاوانکس 500 یا 750 به مدت 10 روز است.
 
وی با اشاره به اینکه افزود: راه شناخته شده‌ایی برای درمان کاهش بویایی بر اثر ابتلا به کووید_19 وجود ندارد، در اکثر موارد حس بویایی از دست رفته بازمی‌گردد.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی در انتها به شهروندان توصیه کرد: همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، کرونا هیچ زمانی رو پایان نخواهد رفت اما فاز کشندگی آن کم می‌شود و امید است که سوش جدید دیگری از این بیماری بوجود نیاید.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۳:۴۹:۰۶

16 Apr 2024