۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۵۱۸۵۹

جنگل های زاگرس را نجات دهید / مردم همیاران طبیعت باشند

جنگل‌هاي زاگرس يکي از مهمترين اکوسيستمهاي کشور بوده که نقش مهمي در حفاظت آب و خاک دارند و جنگل‌هاي بلوط از شاخصه هاي اين منطقه به شمار مي‌روند.
جنگل های زاگرس را نجات دهید / مردم همیاران طبیعت باشند
به گزارش جهانبین نیوز، جنگل‌هاي زاگرس يکي از مهمترين اکوسيستمهاي کشور بوده که نقش مهمي در حفاظت آب و خاک دارند و جنگل‌هاي بلوط از شاخصه هاي اين منطقه به شمار مي‌روند.

با توجه به اينکه کشور ايران در کمربند خشک واقع شده، جنگل‌ها و مراتع از ارزش بسيار بالايي برخوردار هستند چرا که اين منابع طبيعي و خدادادي نقش بسيار مهمي در تعديل آب و هوا، توليد اکسيژن، حفظ آب و کنترل آبهاي سطحي و تغذيه سفره هاي آب زيرزميني و جلوگيري از وقوع سيلهاي ويرانگر، توليدات دارويي، توليدات صنعتي، اکوتوريسم و توسعه صنعت گردشگري و تثبيت و توليد خاک دارند.

آيت حسني رييس منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:شهرستان لردگان يکي از شهرستانهاي جنگلي و مهم استان از منظر منابع طبيعي با وسعت و پراکنش گونه هاي متنوع و فراوان جنگلي و مرتعي مي باشد، بطوريکه که بالاي ۵۰ درصد از جنگلهاي استان در شهرستان لردگان واقع گرديده است.

وي افزود : بلوط گونه غالب جنگلهاي زاگرس و شهرستان لردگان بوده که در کنار گونه هايي چون بنه، بادام کوهي، ارژن، افرا، کيکم، گلابي وحشي و ... جمعيت جنگلي شهرستان را تشکيل داده است.

 حسني ادامه داد : از جمله عوامل طبيعي و غيرطبيعي که طي ساليان اخير سبب ايجاد دامنه وسيعي از تخريب در عرصه جنگلها و مراتع شهرستان شده است مي توان به خشکسالي، آفات، آتشسوزي، حضور دام غيرمجاز و مازاد بر ظرفيت در مراتع و جنگلها، زراعت زيراشکوب جنگل و تبديل مراتع و اراضي جنگلي به ديمکاري، توليد زغال، قاچاق چوب، توسعه صنايع و معادن و وابستگي معيشت روستاييان جنگل نشين به عرصه­ هاي منابع­ طبيعي اشاره نمود.

رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان لردگان گفت: از آنجايي که شهرستان لردگان، شهرستان جنگلي بوده و بالاي ۸۵ درصد از مساحت آن را عرصه هاي ملي تشکيل داده و اکثريت روستاهاي شهرستان جنگل نشين مي باشند، به دلايل و انگيزه هاي متفاوت از جمله تهيه سوخت، وضعيت معيشتي نامناسب و غيره از شهرستانهاي حساس در وقوع تخلفات صورت گرفته در اين حوزه است.

وي اشاره کرد : با اقدامات پيشگيرانه و بازدارنده اي که طي ساليان اخير جهت کاهش تخلفات در حوزه قطع درختان و قاچاق چوب و زغال صورت گرفته، خوشبختانه ديگر خبري از وانتهاي حمل چوب نيست و قاچاق در حجم کم و با خودروهاي سواري به مقصد استانهاي همجوار، علي الخصوص استان اصفهان صورت مي گيرد.

حسنی عنوان کرد: از جمله اقدامات موثر صورت گرفته جهت کاهش تخلفات، شناسايي مناطق بحراني شهرستان و برگزاري دوره هاي آموزشي متعدد در اين مناطق جنگل نشين و همراه نمودن جوامع محلي به منظور حفاظت از سرمايه هاي گرانبها بوده بطوريکه در اين چيزي حدود ۲۰۰۰ نفر از شهروندان علاقمند و دوستدار طبيعت، تحت عنوان هميار طبيعت ساماندهي و در همه سطوح بخشها پهنه بندي و در حد امکان تجهيز شده و در کنار همکاران بخش حفاظت همکاريهاي متعددي از جمله آموزش، ارتقا سطح فرهنگ طبيعت دوستي در بين آحاد جامعه، جنگلکاري، اطفا حريق و ... دارند.

ظرفيت مردمي در کنار همکاران حفاظتي باعث کاهش چشمگير سطح تخلفات  

حسني افزود : استفاده از اين ظرفيت مردمي در کنار همکاران حفاظتي باعث کاهش چشمگير سطح تخلفات در حوزه هاي مختلف با توجه به مقايسه آمارها نسبت به سنوات قبل شده است، همچنين از نظر حريق، شهرستان لردگان که همواره يکي از شهرستانهاي بحراني در کشور بوده است، طي دو سال کمترين حريق را در کمترين سطح ممکن داشتيم و اين را مديون دوستداران و همياران عزيزي هستيم که خالصانه و بدون هيچگونه چشمداشتي در اين راه ياريگر برادران جنگلبان خود بوده اند.

وی بیان داشت: متاسفانه در بسياري از روستاهاي جنگل نشين، بلوط تاوان عدم وجود سوخت مناسب و گاز را ميدهد که از متوليان امر درخواست داريم فکر اساسي در اين زمينه کنند، چرا که اگر اين امر تداوم پيدا کند قطعا طي سالهاي آتي و نه چندان دور شاهد انقراض اين گونه با ارزش در حوالي اين روستاها خواهيم بود.


حسنی بیان داشت : در راستاي تعديل اين مشکل بدليل نبود سوخت مناسب و تغيير الگوي مصرف سوخت در روستاهاي جنگل نشين، با همکاري سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري و وزارت دفاع، اقدام به توزيع بيش از ۸۰۰ آبگرمکن خورشيدي طي سالهاي گذشته شده و آبگرمکنهاي هيزمي جمع آوري گرديد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از شهروندان عزيز تقاضا داريم جهت حفاظت از اين ميراث ماندگار، ما را با کمکهاي داوطلبانه خود و استفاده از ظرفيت همياران طبيعت ياري نمايند و هرگونه تخلف در حوزه منابع طبيعي را با شماره تلفنهاي رايگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع رساني کنند.

​انتهاي خبر /630ل
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۴۳:۴۰

17 Oct 2022