۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۲۳۳۲۷
گرماي تابستان، کمبود آب و تناقض گويي مسئولين

روزانه ۳ ساعت آب شرب در روستاهاي بزرگترين کانون آبگير ايران !

ضد و نقیض گویی مسئولان در پاسخگویی به مشکل قطعی آب شرب بخش بازفت موجب کاهش اعتماد ونارضایتی مردم شده است
بيش از ۲ ماه است که روستاهاي تلورد، حسين آباد و تريک دربخش بازفت با وجود گرماي شديد هوا، بامشکل کمبود و قطعي آب روبرو است.
روزانه ۳ ساعت آب شرب در روستاهاي بزرگترين کانون آبگير ايران !
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي مشکات برين، بحران آب در چهارمحال و بختياري يكي از مسائل بغرنج امروزه است که به شدت زندگي مردم را تحت الشعاع قرار داده و تا کنون تلاشهاي صورت گرفته براي رفع اين معضل به جايي نرسيده است.

با وجود اينکه استان چهارمحال و بختياري در حدود۱۰ درصد آب کشور را تامين مي کند ولي در حال حاضر کمبود آب در بيشترين نقاط و شهرستانهاي استان وجود دارد، اما در چند نقطه بسيار حاد است که موجب ايجاد مشکل براي مردم شده است.

طبق مطالبات مردمي متوجه شديم در بخش بازفت، که جمعيتي بالغ بر ۱۴۷۳۷ نفر ثابت(بنابر سرشماري مرکز آمار ايران در سال ۱۳۸۵) و ۳۵ هزار نفر جمعيت شناور(عشاير) دارد، با قطعي آب شرب روبرو است که بيشتر اين مشکل در روستاهاي تلورد، حسين آباد و تريک مشاهده مي شود.

مردم اين روستاها از قطعي مداوم، آب شرب شاکي هستند و عنوان کردند: بيش از ۲ ماهي است که روستاهاي ما با قطعي مدام آب روبرو هستيم به طوري که بعضي روزها فقط ۲ تا ۳ ساعت آب شرب جهت مصرف داريم که دراين مدت زماني کوتاه مشغول ذخيره سازي هستيم و بعضي روزها به طور کل آب شرب قطع است و در روستاي حسين آباد اين مشکل بيشتراست که با توجه به گرماي شديد هوا در بخش بازفت و قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان با مشکلات شديد بهداشتي از جمله استحمام و طهارت مواجهه هستيم.


* تناقض بين گفته مردم و ادعاي مسئولين، کدام به واقعيت نزديکتر است؟

با اين وجود سروش ظاهري، بخشدار بازفت در گفتگو با مشکات برين در خصوص اين مطالبه مردمي اظهار کرد: آب لوله کشي اين روستاها از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ظهر و بعضي روزها تا ۱۷ وصل است در واقع نيمي از روز آب در اختيار مردم اين روستاها قرار مي گيرد.

وي افزود: قرار است پروژه آبرساني تا ۲۰ روز آينده راه اندازي شود.

ظاهري ادامه داد: اين پروژه از مجتمع تبرک از محل ماده ۱۸۰ با بودجه اي بالغ بر ۱ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان که ۴۵۰ ميليون تومان آن توسط آب فاضلاب روستايي و ۸۰۰ ميليون آن توسط آب و فاضلاب شهري تامين مي شود راه اندازي خواهد شد.

بخشدار بازفت با بيان اينکه قرار است ۲ خط لوله ۵ اينچي از چشمه به منبع اصلي مجتمع وصل شود، افزود: ۶ روستا و ۱ شهر از جمله شهربازفت و روستاهاي تبرک عليا، تبرک سفلي، چم قلعه، تريک، حسين آباد و دم تنگ آبرساني مي شوند.

وي ادامه داد: روستاي حسين آباد تحت پوشش شرکت آب فاضلاب روستايي نيست و در حال تعميير است به همين خاطر کنتورگزاري نشده و خط جديد که وصل شود کنتورگزاري مي شود و مشکل طبق گفته مدير آب فاضلاب روستايي شهرستان حل خواهد شد.

ظاهري با اشاره به روستاي حسين آباد بخش بازفت بيان کرد: در اين روستا ۲ روز مشکل قطعي آب وجود داشت که با مدير کل شرکت آب فاضلاب روستايي شهرستان تماس گرفته شد و با اعزام کارشناس مشکل بررسي شد تا با برنامه ريزي مشکل حل شود.

*مدير آبفار کوهرنگ: مردم اين روستاها روزانه ۱۵ ساعت آب شرب دارند!

علي محمد حسيني، مدير آب و فاضلاب روستاي شهرستان کوهرنگ در خصوص مشکل قطعي آب در بخش بازفت از جمله روستاهاي تلورد، حسين آباد و تريک اظهار کرد: تلورد به شهر تبديل شده و مديريتش با آب و فاضلاب شهري است.

وي افزود: طبق صورتجلسه هفته گذشته در دفتر نمايندگي آب فاضلاب روستايي بخش بازفت که با حضور معاونت بهره برداري آب فاضلاب روستايي، معاونت بهره برداري آب فاضلاب شهري، مدير آب فاضلاب روستايي کوهرنگ و بخشدار بازفت صورت گرفت مقرر شد به دليل کمبود آب و رعايت نکردن مردم در مصرف آب، ساعت ۱۰ شب از مخزن مادر آب بسته و ساعت ۷ صبح باز شود تا مردم با مشکل نبود آب مواجهه نشوند.

محمد حسيني ادامه داد: تا ۲۰ روز آينده با اضافه کردن خط لوله ۵ اينچي از چشمه تبرک به مخزن مادر به طول ۵۰۰ متر مشکل به طور کامل حل خواهد شد.

مدير آب و فاضلاب روستاي شهرستان کوهرنگ در خصوص مشکل مردم روستاي حسين آباد در بخش بازفت بيان کرد: اين روستا پمپ مشترک با تلورد دارد واين پمپ ۲۴ ساعته کار مي کند و کمبود آب به خاطر ساخت و سازي که در بالاي مخزن انجام گرفته است.

وي تاکيد کرد: قطعي مدام آب و يا وصل شدن فقط ۲ تا ۳ ساعت آب به صورت روزانه در اين روستاها را قبول ندارم.

*وعده نماينده مجلس! افزايش ۳۰ درصدي اعتبارات آبرساني به روستاها درسال ۹۴

حميدرضا عزيزي، نماينده مردم کيار، کوهرنگ، اردل و فارسان در مجلس در خصوص مشکلات آبرساني در روستاها اظهار کرد: اعتبارات آبرساني به روستاها امسال ۵۰۰ ميليون دلار از صندوق توسعه ملي در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته است.

وي افزود: با توجه به اينکه در سال گذشته انقلاب بزرگي در بخش آبرساني آب شرب به روستاها داشتيم امسال اين اعتبارات نيز افزايش داشته است و با برنامه ريزي که انجام شده است تا پايان سال ۹۵ تمام اين مشکلات حل خواهد شد.

عزيزي با بيان اينکه مشکلات بحران آب در استان زياد است، ادامه داد: به دليل کاهش باران، افزايش نفوذ فاضلاب به آ بها، شور شدن آب و برداشت بيش از حد چاههاي زيرزميني بحران آب در استان بيش از حد افزايش يافته است.

نماينده مردم کيار، کوهرنگ، اردل و فارسان در مجلس، در خصوص راهکار حل معضلات بحران آب در استان بيان کرد: بايد منابع پايدار براي مردم ايجاد شود تا مشکل حل شود .

وي گفت: در کل حوزه نمايندگيم ۶ روستا در اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ با تانکر آبرساني مي شود که قبلا در حدود ۵ سال پيش، بيش از ۵۰ روستا فاقد آب لوله کشي بوده اند.

عزيزي در خصوص مشکلات مردم روستاهاي تلورد، حسين آباد و تريک در بخش بازفت بيان کرد: تابستان به دليل گرماي هوا و مصرف زياد، آب شرب به طور موقت قطع مي شود تا چند ساعتي ذخيره شود که با اعتباراتي که هست اين مشکل حل خواهد شد.

لازم به توضيح است، بخش بازفت يکي از بخش‌هاي شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختياري ايران است. که در ۱۹۰ کيلومتري شهرکرد، مرکز استان چهارمحال بختياري قرار دارد و سرچشمه رودهاي فلات مرکزي و جنوبي ايران است. و يکي از محل‌هاي کوچ عشاير و ايلراه‌هاي آنها بوده است و هميشه، خصوصا در فصل بهار به علت طبيعت زيبا و سحرآميزش مورد توجه گردشگران بوده است و بسياري از ايرانيان بازفت را يا به بهارش و يا به انباشت برفهاي زمستاني مي شناسند.


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۳۷:۰۴

1 Jan 2020