۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۲۳۰۲۳
مشکات برين در خصوص نصب دوربين در پارکهاي استان گزارش مي دهد:

بايدها و نبايدهاي نصب دوربين در پارک ها

نصب دوربين هاي مداربسته و کنترل هاي فني و مرتبط لازم، تکميل کننده نظارتهاي انساني و بسترساز امنيت اجتماعي و فرهنگي پارک ها است اما اين نکته را بايد در نظر داشت که اعتماد سازي لازم در خصوص عدم سوء استفاده از اين امکانات، نظارت نهادهاي مسوول و ... بايد مدنظر قرار گيرد.
بايدها و نبايدهاي نصب دوربين در پارک ها
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي مشکات برين، پارک به عنوان يکي از اماکن تفريحي در دنياي کنوني جاي مکانهايي مانند باغ، مزرعه، جنگل و ... را گرفته است. همه اين اماکن کارکردهاي مختلف فرهنگي و اجتماعي داشته و نقش مهمي در ارضاء نيازهاي گوناگون جامعه از جمله اجتماعي شدن، آموزش، تخليه رواني و ... به عهده دارند. پارک ها در اين ميان در دنياي معاصر جور ساير اماکن مشابه را نيز مي کشند از اين رو توجه کامل و جامعه به محيط سالم پارک ها مي تواند در افزايش کارکرد آنها موثر باشد.

امروزه با توسعه شهرنشيني، افزايش رشد واحدهاي صنعتي و به دنبال آن افزايش آلودگي هاي محيط زيست از جمله آلودگي هوا، آلودگي صوتي و فشارهاي رواني ناشي از محيط هاي مصنوعي شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ ، نياز به ايجاد پارک ها و فضاهاي سبز شهري امري لازم و ضروري است. با توجه به اهميت وجود پارک ها در فضاي شهري، موضوعات بهداشت، ايمني و محيط زيست از جمله مواردي است که به منظور رفع نيازهاي استفاده کنندگان از پارک ها و تمامي شهروندان بايد مورد توجه قرار گيرد.

مولفه هايي که مي تواند پارک ها را به عنوان مکاني امن و آرامش بخش در جامعه تبديل کند را مي توان به طور خلاصه به نقش مهم آنها در کاهش ميزان استرس شهروندان و بهبود سلامت رواني آنها اشاره کرد، همچنين با فراهم کردن محيطي مطلوب براي پرورش کودکان، يکپارچگي اجتماعي و حفظ آسايش، شاخصي براي ارتقاي فضاي زندگي و توسعه جامعه محسوب مي شوند.

پياده روي، نشستن در پارک براي استفاده از هواي تازه يا لذت بردن از نور آفتاب تنها در صورت مطلوب بودن شرايط فيزيکي و جوي محيط بيرون رخ مي دهند.

در اين مورد استفاده از عوامل انساني نظير مامورين پليس در وجهي بهتر و مردمي تر، نهادهاي مردم نهاد و گروه هاي مردمي چون نگهبان پارک يا محله و نيز عوامل فني مانند دوربين هاي مدار بسته و ... مي توانند در بهبود، فضاي امن و آرامش بخش بودن پارک ها موثر باشد.

افزايش بازدارندگي و کنترل تحرکات عوامل مزاحم، کمک به کاهش ناهنجاريهاي اجتماعي مانند سرقت، توزيع مواد مخدر، درگيري، ارذل و اوباش و ... از جمله مواردي است که حضور عوامل فني و انساني مي تواند مثمر ثمر باشد تا همه فضاهاي داخل يک پارک از جمله فضاهاي بي دفاع اش کنترل شود تا امکان وقوع بزه وجود نداشته باشد. اما اين نکته را نيز نبايد از نظر دور داشت که پارک ها در کارکرد تخليه رواني و اجتماعي در دوران معاصر بايد محيطي امن و مورد اعتماد براي شهروندان باشند.

نقش کنترل دائم و نظارت مستمر خصوصا از طريق دوربين هاي مداربسته که قابليت ضبط و نگهداري صحنه هاي مختلف را دارند ممکن است تحرک و تنفس اجتماعي لازم در پارک ها را که بستر تخليه رواني و اجتماعي بهره گيران را ايجاد مي کند سلب نمايد.

در اين زمينه مجيد جلالي مديرعامل سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري شهرکرد در مصاحبه با خبرنگار مشکات برين مطرح کرد: نصب دوربين مداربسته در پارک ها يک پروژه ي استاني است و قرار است در خيابان هاي اصلي پارک ها توسط نهاد هاي ذيصلاح امنيتي انجام گردد.

در اين خصوص چند نفر از شهروندان به عنوان مخالف و موافق اين طرح در گفتگو با خبرنگار ما مطرح کردند:

جوان ۲۴ ساله به عنوان مخالف: نصب دوربين مداربسته در محيط پارک ها آرامش روحي و رواني را بر هم ميزند.

يک خانم خانه دار به عنوان مخالف : حضور در پارک بيشتر به همراه خانواده است با نصب دوربين مرتب اين احساس را داريم که کسي تمام حرکات ما را ضبط يا کنترل مي کند.

يک شهروند به عنوان موافق: خيلي از بي اخلاقي ها کنترل مي شود.

يک جوان دانشجو به عنوان موافق: چون پارک هابه عنوان يک مکان عمومي است براي رفاه حال مردم و جلوگيري از ناهنجاريها، اختلافات و درگيري هاي که ممکن است به وجود بيايد، بازبيني اين دوربين ها مي تواند درايجاد امنيت کمک کند.

با توجه به شرايط موجود و مطالبات عمومي در خصوص امنيت پارک ها نصب دوربين هاي مداربسته و کنترل هاي فني و مرتبط لازم، تکميل کننده نظارتهاي انساني و بسترساز امنيت اجتماعي و فرهنگي پارک ها است اما اين نکته را بايد در نظر داشت که اعتماد سازي لازم در خصوص عدم سوء استفاده از اين امکانات، نظارت نهادهاي مسوول و ... بايد مدنظر قرار گيرد تا کارکرد مثبت مولفه هاي مذکور به ضد کارکرد تبديل نشود.

انجام مصاحبه هاي رسانه اي از طرف مسئولين، اطلاع رساني عمومي در سطح شهرها و ...در اين راستا مي تواند مفيد فايده باشد.



انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۳:۱۸

27 Dec 2019