۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۵۷۰۵۶
یادداشت/

باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور شناسایی شوند

در راستای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» ابتدا باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور شناسایی شوند؛ سپس امکانات اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور شناسایی شوند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، خاطره شاهین‌فرد دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی در یادداشتی نوشت: نامگذاری شعار امسال نیز همانند سال‌های گذشته، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر محورمسئله «اقتصاد» است، اقتصاد عامل مهمی در پیشرفت تمامی کشورها محسوب می‌شود.
 
دشمنان جمهوری اسلامی سال هاست که اقتصاد ایران را مهمترین راهبرد برای مقابله با جمهوری اسلامی قرار داده‌اند به همین دلیل است که ایران اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تا‌کنون همیشه درگیر تحریم‌هایی مخصوصاً اقتصادی بوده است.
 
انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم بر پایه شرایط کشور و مسئله اساسی که کشور با آن درگیر است، صورت گرفته است و این‌گونه مقام معظم رهبری به مسئولین و مدیران وقت سرِنخ می‌دهند که چگونه قدم بردارند تا کاستی‌ها جبران و کشور از نقشه پیشرفت جا نماند.
 
مقام معظم رهبری با تاکید بر موضوعات اقتصادی در طول دهه گذشته و نهایتاً در چهار سال اخیر، مسئله «تولید» را به عنوان راهبردی مهم در شعار سال مورد تاکید بیشتری قرار دادند و هربار به صورت جزئی‌تر به آن پرداختند. امسال نیز نقش مردم در این مسیر پررنگ‌تر از گذشته دیده شده است و «جهش تولید» به «مشارکت مردم» گره خورده است.
 
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم، پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم و موانع حضور مردم را برطرف کنیم».
 
برای محقق شدن این شعار ابتدا باید مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام اقتصادی در جهش تولید را شناخت و شعار و گفتمان «جهش تولید» باید به عنوان یک پیش‌فرض مهم در کنار سایر الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته کرد.
 
بر این اساس، نقش موانع و عوامل تضعیف‌کننده‌ی داخلی در تولید و پیشرفت (همانند اختلاس، فساد، کم‌کاری، سستی و تنبلی، ضعف بهره‌وری و…) را باید به طور جدی مورد نظر قرار داد و مشارکت مردم را در تولید به نحو صحیح تسهیل کرد؛ تا جهش تولید تحقق پیدا کند بنابراین ورود مردم به عرصه تولید نیاز به یک سری زیرساخت‌ها چون تسهیل‌گری، صدور مجوز، تسهیلات بانکی و بعد ازآن بازار فروش تولیدات دارد که در واقع این زمینه‌ها نیز باید مانع زدایی شود.
 
بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «اگر واقعاً بتوان تولید را جهش داد: همه‌ی شاخصهای اقتصادی مهم کشور تغییر و تحول پیدا می‌کند مثل: اشتغال پایدار، کاهش بیکاری، رونق صادرات، ایجاد درآمد ارزی، کاهش نرخ تورم‌، استقلال اقتصادی در کشور به وجود می‌آید که این: موجب تأمین عزت و امنیت ملی و حراست از اقتصاد در مقابل تکانه‌های بیرونی می‌شود».
 
مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است؛بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم، باید بر پایه ادبیات نظری درباره‌ی اقتصاد مقاومتی طرح شود و جغرافیای گسترده‌ی مباحث طرح‌شده در بیانات رهبر گرامی انقلاب، این مهم را هموارکرده است.
 
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که این ظرفیّتها بایستی فعّال به شود و از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده به شود».

همین طور می‌فرمایند: «ما ابزارهای نظامی، ابزار‌های سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا می‌دانیم برای کشور، امّا هیچکدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند.»

آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند در حمایت از صنایع بزرگ اتفاق نمی‌افتد بلکه با حمایت از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کوچک قابل تحقق است؛ در راستای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» ابتدا باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور شناسایی شوند؛ سپس امکانات اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گیرند و سپس تمام این ظرفیت‌های بالقوه شناسایی و زمینه بالفعل شدن آن‌ها فراهم گردد.
 
بر این اساس به نظر می‌رسد در راستای تحقق امر جهش تولید و مشارکت مردم‌، مشاغل خانگی که به عنوان رکن مهمی در اقتصاد شناخته شده است؛ لازم است تا به ضرورت آن‌ها بیش از گذشته پرداخته شود و آمارها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از نیروی کار کشورهای پیشرفته را کسب و کارهای خانگی و خود اشتغالی توسط مردم در خانه به خود اختصاص می‌دهد و به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و تولید در سراسر جهان محسوب می‌شوند.
 
کشورهایی همانند چین، ترکیه، آمریکا و… که برنامه‌هایی برای تقویت این مشاغل به کار گرفته‌اند به نتایج موفقیت آمیزی رسیده‌اند؛ مشاغل خانگی به جهت سایز کوچک و نیاز به سرمایه پایین می‌توانند بهترین گزینه در چنین شرایطی باشند؛ این مشاغل و فعالیت‌هایی که در منازل و بدون پیچیدگی‌های اداری و سازمانی صورت می‌گیرد، ازبازدهی نسبتاً بهتری در مقایسه با فعالیت‌های مشابه در مراکز تولیدی متمرکز برخوردارند، ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه‌، امکان کار کردن به صورت پاره وقت‌، حذف هزینه‌های واسطه‌گری و بازاریابی و تبلیغات کلان‌، خرید، رهن و اجاره کارگاه و… از مزایای دیگر این مشاغل است.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۴۴:۳۶

29 Mar 2024