۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۵۶۹۰۵
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد:

کشت مکانیزه در 70 درصد از سطح غلات در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 60 هزار هکتار که بالغ‌بر 70 درصد از سطح غلات استان می‌باشد به‌صورت مکانیزه کشت شده است.
کشت مکانیزه در  70 درصد از سطح غلات در چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، سیروس بیک بکان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1402 تعداد 50 دستگاه انواع کارنده شامل خطی‌کار، ردیف‌کار، ریزدانه‌کار و کشت مستقیم از اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون خریداری شد.
 
وی تصریح کرد: همچنین تعداد 52 دستگاه انواع کارنده‌ها از طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال 1401 و 1402 به ناوگان مکانیزاسیون استان اضافه شده است، که این 100 دستگاه علاوه‌بر دستگاه‌هایی است که در سال‌های قبل در راستای توسعه کشت مکانیزه زراعت غلات در این استان تامین شده و باعث شد  60 هزار هکتار از 85 هزار هکتار سطح غلات شامل گندم و جو آبی، گندم و جو دیم  و کلزا، به‌صورت مکانیزه کشت شده که این مقدار بالغ‌بر 70 درصد از سطح غلات استان است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: از مزایایی که می‌تواند باعث افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان با استفاده از این تجهیزات شود تسهیل و تسریع در عملیات کاشت، انجام کشت به موقع در تاریخ مناسب برای غلات، رعایت تراکم مناسب بذر در واحد سطح، برقراری سطح سبز یکنواخت، استقرار مناسب گیاه، داشتن گیاهچه سالمی در مزرعه، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها مانند بذر، کود، سموم، کاهش مصرف انرژی از طریق کاهش رفت و آمد ماشین‌آلات، مدیریت بهتر علف‌های هرز، بهداشت مزرعه و صرفه‌جویی در هزینه‌های کارگری هستند.
 
بیک بکان عنوان داشت: در روش‌های کشاورزی سنتی، کود، خصوصا کودهای فسفاته و پتاسه که حلالیت کمی دارند به خوبی در دسترس گیاه قرار نمی‌گیرد اما در کشت مکانیزه تغذیه مناسب و جاگذاری درست کود محقق می‌شود.
 
وی افزایش بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح را از دیگر مزایای کشت مکانیزاسیون عنوان داشت و تاکید کرد: از همین‌رو ما در جهاد کشاورزی به دنبال کشت مکانیزاه هستیم.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۰۷:۵۸

11 Mar 2024