۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۵۶۸۹۰

استقبال مردم روستای دوازده‌امام از نوروز با «سمنوپزان»

مردم روستای دوازده‌امام شهرستان اردل همه ساله با آيين مذهبی سمنوپزان به نشانه برکت به استقبال سال نو می‌روند.
استقبال مردم روستای دوازده‌امام از نوروز با «سمنوپزان»
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»؛ وقتی به روزهای پايانی سال نزديک می‌شويم، مردمان هر شهر و دیاری با برپايی مجموعه‌ای از آئين‌ها، سنت‌ها و مراسم‌های خاص به استقبال سال نو می‌روند.

مردم شهرستان اردل نیز از این امر مستثنی نیستند به‌عنوان مثال يکی از آيين‌هايی که کمی زودتر از بقيه مناسک نوروزی در این شهرستان  آغاز می‌شود، آئين «سمنوپزان» است که البته امروزه دیگر به مانند گذشته رايج و متداول نيست، اما کوشش‌هايی برای حفظ و احيای آن از سوی برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی استان صورت گرفته است.
 


سمنوپزان در روستای دوازده‌امام شهرستان اردل آئينی است که در دهه‌های پيش با شکوه ويژه‌ای برگزار می‌شد و تهيه يکی از سين‌های مهم سفره هفت سين را به خاطره خوش و ماندگار برای مردم شهرستان اردل تبديل می‌کرد.
 
آئين سنتي نذر سمنوپزان در روستاي دوازده امام به‌نيت برآورده شدن حاجات، شفای مريضان و در مواردی براي رفع مشکلات و نيز در برهه‌ای از زمان در استقبال از سال نو برگزار شده است.

امسال در اين آيين معنوی، چهار ديگ سمنوی نذری با کمک‌های مردمی و با صرف 1 هزار کيلوگرم جوانه گندم و 300 کيلوگرم آرد و مغز بادام، طبخ و بين هزار خانواده توزيع گرديد.

سمنو يک غذای سنتی ايرانی است که با جوانه‌های گندم و آرد طبخ می‌شود.


انتهای خبر/570ه
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۳۳:۵۵

9 Mar 2024