۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۵۶۸۶۵
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

آموزش، گامی اساسی برای صیانت از محیط‌زیست

آموزش از گام‌های اساسی برای حفظ و صیانت از محیط زیست است.
آموزش، گامی اساسی برای صیانت از محیط‌زیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»،  در طول دهه‌های اخیر، بروز و توسعه بحران‌های مختلف زیست‌محیطی، نگرانی‌های فزاینده‌ای را نسبت به امنیت زیستی انسان برانگیخته است. بخش عمده‌ای از معضلات زیست‌محیطی موجود ریشه در فقدان آگاهیهای لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت دارد و در واقع نوعی مشکل فرهنگی محسوب می‌شود، لذا نیازمند عزم ملی و بین‌المللی برای تقویت فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سطح اقشار مختلف جوامع می‌باشد.

در این راستا آموزش همگانی محیط زیست کلید رویارویی با این مشکل فرهنگی و رویکردی پیشگیرانه و اثربخش در جهت ارتقای آگاهیهای  زیست محیطی می‌باشد. سابقه آموزش محیط زیست در دنیا به سال 1972 و کنفرانس سازمان ملل متحد با عنوان محیط زیست انسانی و توسعه در سوئد باز می‌گردد، این کنفرانس اولین تلاش جمعی 113 کشور جهان برای تأکید بر نقش آموزش و آگاه کردن مردم نسبت به مسایل محیط زیستی بود پس از آن نیز اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شد.

در سال 1992 نیز، پس از برگزاری کنفرانس محیط زیست و توسعه در ریودوژانیرو برزیل و تدوین دستور کار 21 بر ضرورت ایجاد و تداوم یک نهضت آموزشی با هدف تغییر رفتار و اصلاح بینش‌ عمومی نسبت به محیط زیست به عنوان مقدمه‌ی عمل برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار تأکید شد.

هم‌اکنون نیز در دهه‌‌ای قرار داریم که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دهه آموزش برای محیط زیست و توسعه پایدار نامگذاری شده است.

در این راستا و نظر به تصریح اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی کشور در حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی که همگانی بودن آن را در ضمیر خود نهفته دارد و نیز با توجه به این که آموزش یکی از مؤثرترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه پایدار هر کشور است، انجام اقداماتی وسیع، همه جانبه مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی جامعه امری ضروری می‌نماید.



عموم مردم در حفظ محیط زیست مشارکت داشته باشند

سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، اظهار کرد:  با نگاهی که شورای فرهنگ عمومی کشور نسبت به مسئله محیط زیست داشته است، به جز روز محیط زیست، ۱5 اسفند نیز روز آموزش همگانی حفظ محیط زیست در تقویم کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت افراد و آموزش همگانی می‌باشد تصریح کرد: از آنجایی که حفظ محیط زیست مورد توجه دولت و شورای فرهنگ عمومی کشور بوده است به همین مناسبت آموزش همگانی محیط زیست مقارن با روز درختکاری اعلام شده است.

یوسف پور با اذعان بر اینکه ۲۴ مناسبت محیط زیستی ملی و بین المللی داریم گفت: تلاش ما بر این است که از این ظرفیت‌ها برای آموزش در جامعه استفاده کنیم که در مسیر حفظ محیط زیست ما را همراهی کند که عمدتاً برنامه‌های آموزشی در این روز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که افراد مختلف با جنبه‌های مختلف اهمیت محیط زیست آشنا شوند و بتوانند ما را در راهی که در پیش رو داریم همراهی کنند.

یوسف پور خاطر نشان کرد: در تجربه‌های مشابه افراد مختلف فرهنگی و دانشجویان و نخبگان در آموزش حفظ محیط زیست ما را همراهی کردند.

وی بیان داشت: حفظ محیط زیست باید برای همه دغدغه باشد و نسبت به سال‌های گذشته در اولویت و حمایت قرار گرفته و مطالبه عمومی مردم شده و این نیاز به آگاه سازی دارد چراکه مردم گاهاً راه را اشتباه پیش می‌روند.



آموزش در زمینه محیط زیست از گام‌های اساسی برای حفظ محیط زیست است

مجاهد عباسی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، اظهار کرد: نتیجه اهتمام اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور و دولت سیزدهم به موضوع حفاظت و صیانت از محیط زیست، بعد از «روز زمین پاک» که نخستین مناسبت محیط زیستی در تقویم رسمی کشور بود، ۱۵ اسفند ماه به عنوان روز «آموزش همگانی حفظ محیط زیست» نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

وی ثبت روز «آموزش همگانی حفظ محیط زیست» در تقویم رسمی کشور را اتفاقی ارزشمند برای جامعه محیط زیستی کشور دانست و تصریح کرد: آموزش در زمینه محیط زیست از گام‌های اساسی برای حفظ و صیانت از محیط زیست کشور است، اگر به آموزش محیط زیست توجه کافی نداشته باشیم، نتایج تمام تلاش‌های ما برای حفظ محیط زیست کوتاه مدت خواهد بود.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش زیست محیطی یک حوزه میان رشته‌ای است که هدف آن آموزش به افراد و جوامع است تا مردم بدانند چگونه می‌توانند رفتار و اکوسیستم‌ها را برای زندگی پایدار مدیریت کنند.

عباسی ادامه داد: به عبارت دیگر، آموزش محیط زیست به گونه‌ای باید طراحی شود که به ما بیاموزد چگونه با طبیعت و جامعه زندگی کنیم و تأثیرات خود بر آنها را کاهش دهیم و کمترین ردپای اکولوژیکی را از خود برجای بگذاریم.

وی با بیان اینکه جنبش مدرن آموزش محیط زیست در بیست و یکمین جلسه عمومی کنفرانس سازمان ملل متحد که در ژوئن ۱۹۷۲ در استکهلم برگزار شد به تصویب رسید، گفت: وظیفه اصلی روز جهانی آموزش محیط زیست تاکید بر اهمیت آموزش محیط زیست به عنوان یک رشته علمی است که توجه ویژه ای به بعد اجتماعی معضلات زیست محیطی دارد و بر ایجاد آگاهی، دانش، مهارت و انگیزه برای رسیدگی، حل و پیشگیری از مشکلات تمرکز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، آموزش همگانی محیط زیست دارای دو وجه است: اولاً، همه اقشار، طبقه‌ها و صنف‌های اجتماعی، مخاطب آموزش محیط زیست هستند، در برنامه‌های آموزش محیط زیست نمی‌توان گروه یا طبقه‌ای را به هر دلیل بی نیاز از این آموزش به حساب آورد؛ ثانیاً، آموزش دهی محیط زیست در حیطه‌های صلاحیت و توان یک نهاد مسئول حفاظت از محیط زیست نیست.

همه ارگان‌ها و نهادهای مسئول آموزش در کشور در حوزه و حدود خود با استناد به دستور کار ۲۱، اهداف آموزش برای همه، سند اجلاس جهانی ژوهانسبورگ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه‌ی سال ۱۳۷۴ شورای عالی حفاظت از محیط زیست در قبال آموزش محیط زیست مسئول هستند.

انتهای خبر/1020ج


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۲۳:۵۶:۰۸

5 Mar 2024