۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۵۶۷۷۸
در مناظره «جهانبین نیوز»، مطرح شد؛

قهر با صندوق رای حلال مشکلات نیست

تنها راه حل برون رفت از مشکلات این روزهای کشور قهر با صندوق‌های رای نیست بلکه استفاده از حق طبیعی و شهروندی انتخاب برای تغییر در شرایط موجود است.
قهر با صندوق رای حلال مشکلات نیست
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین‌نیوز»، مناظره‌ای با موضوعاتی چون قهر با صندوق رای، لزوم انتخاب فرد اصلح از سوی مردم و اخلاق‌مداری و پایبندی به اخلاق در انتخابات در دفتر این پایگاه خبری برگزار شد.

در این مناظره چهار نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد حضور داشتند و به بیان نظرات خود درخصوص انتخابات پرداختند و نظرات مخالف و موافق خود را بیان کردند.

نجمه علیدادی دانشجوی رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد شهرکرد، محدثه شریف‌پور دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد شهرکرد، امیرحسین بهمنی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد و حافظ کریمی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد مدعوین این مناظره بودند.
 

سوال اول طرح شده در مناظره: قهر با صندوق رای از کجا نشات گرفت و محصول کدام تفکر بود و هدف از بیان این مطلب چه بود؟

نجمه علیدادی دانشجوی رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد شهرکرد در پاسخ به این سوال اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این موضوع عدم رضایت مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی است و می‌خواهند صدای اعتراض خود را با رای ندادن و شرکت نکردن در این رویداد به گوش مسئولان برسانند، اما غافل از اینکه عدم مشارکت در انتخابات نتیجه عکس دارد.

وی افزود: قهر کردن با صندوق رای ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، زندگی مردم سخت و دشوار است اما تنها کاری که باید برای پیشرفت کشور انجام دهیم استفاده از حق رای دادن است.

این دانشجوی آموزش زبان انگلیسی ادامه داد: باید از این شانسی که در اختیار ما گذاشته شده است استفاده و فردی را انتخاب کنیم که بتواند خواسته‌های مردم را پیگیری و اجرایی کند.
 
 
محدثه شریف‌پور دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد شهرکرد پاسخ این سوال را اینگونه داد که قهر با صندوق رای یک دلیل دارد، به عنوان مثال فرد از وضعیت اقتصادی ناراضی است اما اگر می‌خواهد وضعیت بهبود یابد باید به مقوله تغییر معتقد باشد، اما آیا تغییر وضعیت با در پیش گرفتن این رویه امکان‌پذیر است؟ همچنین رفتن به سمت نسخه‌های پیچیده ‌شده از سمت بیگانگان و بیرون مرزها هم راه حل این مشکل نیست.

وی افزود: اگر کسی معتقد به تغییر وضع موجود باشد به این نتیجه می‌رسد که کم‌هزینه‌ترین و اثربخش‌ترین راه برای بهبود وضع موجود انتخابات است چون در بعد از انقلاب مشخص شده است که هر رای مردم که به صندوق ریخته می‌شود تاثیر بالایی دارد و این موضوع دسیسه دشمنان داخلی و خارجی است که به قضیه دامن زدند و در این راه از مشکلات داخلی بهره گرفته شده و رای ندادن، راه حل بیان شده تا به اهداف و نیات خود دست یابند.

دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: برخی بر این باور هستند که ما در این مدت رای دادیم اما تغییری ندیدیم، اما مگر می‌شود تغییرات صورت گرفته را کتمان کرد؟ در گذشته بسیاری از امکاناتی که امروز داریم را نداشتیم، بسیاری از روستاها از کم‌ترین امکانات هم بی‌بهره بودند، قبل از انقلاب مردم مجبور بودند برای درمان بیماری‌های خود به پزشکان هندی مراجعه کنند و... اما امروز به برکت انقلاب شاهد پیشرفت‌های بسیاری هستیم و در زمینه‌های بسیاری خودکفا شدیم.

شریف‌پور عنوان کرد: مشکلات اقتصادی فقط مربوط به ایران نیست، در همه کشورها مشکلات وجود دارد و این بی‌انصافی است که اقدامات صورت گرفته در نظر گرفته نشود.
 
 
امیرحسین بهمنی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در این مناظره اظهار کرد: ابتدا عده‌ای گفتند که انتخابات را تحریم می‌کنیم و بهانه آن‌ها عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی با حمایت از تصمیم شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت‌ برخی افراد، جواب این دست از افراد را داد.

دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: مسئله دیگری که بعضا به بهانه‌ای برای قهر با صندوق‌های رای تبدیل شده است وجود برخی مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، این مشکلات زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است ولی راه‌حل آن‌ها قهر با صندوق رای نیست.

بهمنی عنوان کرد: اگر رای ندهیم، ممکن است فردی که اصلح نیست انتخاب شود، جایی جمله‌ای خواندم که نوشته بود "از تو ممنونم که رای نمی‌دهی چون من می‌توانم به جای تو انتخاب کنم."

وی خاطرنشان کرد: مورد سوم سیاه‌نمایی‌هایی است که علیه نظام جمهوری اسلامی و کشور صورت می‌گیرد، مشکلات و چالش‌هایی در جامعه وجود دارد اما نباید منکر آن شویم که در کنار آن پیشرفت‌هایی در عرصه‌های مختلف طی سالیان گذشته حاصل شده است.

دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیت، دفاعی و... دستاوردهای بی‌شماری کسب شده است اما این‌ها گفته نمی‌شود و چه بسا مشکلات کوچک به شدت بزرگ نشان داده می‌شوند.

بهمنی بیان کرد: عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت برخی از کاندیداهای موجب شد تا برخی از آن‌ها در گوشه و کنار مردم را برای عدم شرکت در انتخابات تشویق کنند یا تبلیغات منفی انجام دهند.
 

 
حافظ کریمی دانشجوی رشته حقوق در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار کرد: موضوعی که دوستان در خصوص اصل رای دادن فرمودند و اینکه حضور در انتخابات را به موضوع پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف ربط دادند صحیح نیست، به هر حال هر کشوری چه با یک حکومت بر پایه دموکراسی و چه با یک حکومت بر پایه دیکتاتوری در سالیان متمادی که از عمر آن می‌‎گذرد به دستاوردهای کوچک و بزرگ دست پیدا می‌کند.

وی افزود: ولی شاید یکی از دلایل عدم رغبت برخی از مردم برای رای دادن و در واقع قهر با صندوق‌های رای به رفتار برخی از نمایندگان پیشین مجلس بازمی‌گردد، همان‌هایی که باید کاری برای آسان‌تر شدن زندگی مردم انجام می‌دادند ولی این کار را نکردند، از حق مردم به عنوان وکیل آن‌ها دفاع می‌کردند ولی نکردند و....
این دانشجوی حقوق ادامه داد: مردم نسبت به همه مسائل سیاسی و اجتماعی آگاه هستند و اگر شرایط به‌گونه‌ای بوده که رضایت آن‌ها را تامین نکرده است، حق دارند که نسبت به برخی مسائل چون شرکت در انتخابات بی تفاوت شوند.

کریمی عنوان کرد: نمی‌توان به صورت کلی گفت که همه نمایندگان به وظایف خود در قبال مردم عمل نکردند، اینگونه نیست، نمایندگان خوبی هم بوده‌اند که با همه توان خود پیگیر امورات مردم بودند، اما در کل نظر من این است که رای دادن با ندادن بسیار متفاوت است و این تفکر که با عدم حضور در پای صندوق رای چیزی تغییر می‌کند صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: رای دادن یک حقی است که باید از آن استفاده کنیم تا یک رابطه علت و معلول برای رسیدن به برخی ویژگی‌ها و برخی خدمات در جامعه فراهم شود تا زمانی که خودمان فرد اصلح را انتخاب نکنیم این رابطه برای ایجاد خدمات در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و... ایجاد نخواهد شد.

دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اضافه کرد: پس منشا وجود برخی دلسردی‌ها در حضور مردم پای صندوق‌های رای را می‌توان به دو مورد تقسیم کرد، یکی دخالت عوامل بیگانه و دیگری کم‌کاری‌هایی که طی سالیان گذشته از سوی برخی مسؤولان به ویژه نمایندگان مجلس دیده شده است.
 
امیرحسین بهمنی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در تکمیل صحبت‌ها اظهار کرد: پیشرفت یک ملت یا کشور چه در جوامع با حاکمیت دیکتاتوری و چه در جامعه با حاکمیت دموکراسی، متفاوت است، چه در انتخابات ریاست جمهور و چه در انتخابات نمایندگان مجلس اگر قانون مناسبی وضع کنند، عامل حرکت رو به جلو می‌شود و اگر قانونی نامناسب تصویب شود ممکن است جامعه سال‌ها عقب رفت داشته باشد، عملکرد یک رئیس جمهور عاملی بوده تا اقتصاد کشور را مختل می‌کند و...

وی افزود: در واقع تصمیم‌گیری فردی که با رای مردم انتخاب می‌شود در سرنوشت کشور و مردم تاثیرگذار خواهد بود.
 
حافظ کریمی دانشجوی حقوق مجددا در ادامه بحث و در پاسخ به سخنان امیرحسین بهمنی اظهار کرد: پیشرفتی که در کشور حاصل شده است قابل کمتان نیست اما آیا می‌توان همه این پیشرفت‌ها را به عملکرد نمایندگان مجلس مربوط کرد؟ اینکه صنعت پزشکی، دفاعی، تسلیحاتی و... در کشور پیشرفت کرده است چه ارتباطی با رفتار و عمل برخی از نمایندگان دارد؟

وی تصریح کرد: نظر من این است که عملکرد برخی نمایندگان در سال‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده است که مردم را به جایی بکشانند که رای دادن یا ندادن برای آن‌ها مهم نباشد.
 
امیرحسین بهمنی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در جواب نظرات حافظ کریمی اینگونه اظهار کرد: اگر پیشرفت‌های حاصل شده در کشور ربطی به عملکرد نمایندگان و انتخاب فرد اصلح ندارد پس چطور مسؤولیت پس‌رفت‌های که شاهد آن هستیم را برعهده این افراد می‌دانیم.

وی افزود: نمایندگان در مجلس هستند که با قانون‌گذاری می‌توانند زیرساخت‌های پیشرفت کشور را فراهم کنند یا یک رئیس جمهور با تصمیمات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که اتخاذ می‌کند می‌تواند، به طرح‎‌های در دست اجرای کشور کمک کند.
 
مناظره در مرحله اول با پاسخ دانشجویان به پایان یافت و در بخش دوم با طرح سوال زیر ادامه پیدا کرد.
 
سوال دوم: چرا مواردی مانند امنیت، اقتصاد، فرهنگ و دیگر فاکتورهای کشور به انتخابات، رای مردم، مشارکت مردم و انتخاب فرد اصلح گره خورده است؟

حافظ کریمی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در پاسخ به این سوال بیان داشت: تاثیرگذاری فردی که لیاقت داشته باشد در این زمینه اهمیت بالایی دارد، بنابراین این فاکتورها به حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح بستگی دارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس و عملکرد آنان تاثیرگذار هستند بنابراین انتخاب فرد اصلح می‌تواند مواردی مانند امنیت، اقتصاد، فرهنگ و دیگر فاکتورهای کشور را توسعه دهد.

این دانشجوی حقوق ادامه داد: برخی موارد جز نیازهای اساسی یک کشور و یک جامعه هستند و این موارد نیازمند به یک تاییده دارد و این تنها از سوی کسی بدست می‌آید که یک فرد منتخب از سوی مردم آن را تایید کند و نمایندگان مجلس به لحاظ قدرت این ویژگی را دارا هستند.
 
امیرحسین بهمنی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در پاسخ به این سوال اظهار کرد: این موضوع را در دو بخش می‌توان بررسی کرد، ابتدا موضوع امنیت و دیگری اقتصاد و فرهنگ است، همه سیاست‌های مربوط به این فاکتورهای در مجلس پایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: برای مثال ساختار بانک مرکزی و اصلاح آن است که در مجلس دوره قبل اصلاح شد، اینکه چاپ پول توسط بانک مرکزی محدود شد تصمیم نمایندگان بود تصمیمی که باعث شد تورم در جامعه کاهش یابد.

این دانشجوی حقوق ادامه داد: وقتی مشارکت در انتخابات پایین باشد پیامی را به جهانیان مخابره می‌کند که جمهوری اسلامی ایران پایگاه مردمی خود را از دست داده و فکر توطئه را در ذهن برخی دیگر از دشمنان داخلی و خارجی تداعی می‌کند، شرکت در انتخابات اگر تاثیرگذار نبود این همه برای رای ندادن مردم ایران تبلیغات نمی‌شد.

بهمنی عنوان کرد: اثرگذاری موضع‌گیری احزاب و گروه‌ها در انتخابات را در جامعه می‌توانیم ببینیم، این گروه‌ها اگر می‌خواهند مشارکت در انتخابات را بالا ببرند باید منش و رفتار انتخاباتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در فضای فعلی هم می‌بینیم که خود نامزد یا طرفداران وی گروه دیگری را تخریب می‌کنند، این موضوع تنها مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست و صرفا محدود به استان چهارمحال و بختیاری هم نمی‌شود.

دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: نماینده خوب داشتیم نماینده بد هم داشتیم، یک نماینده در طول چهار سال که در مجلس است در کنار کارهایی که انجام نداده، کارهای خوبی نیز انجام داده است، وقتی حزب رقیب صرفا در کارهای انجام نشده پافشاری می‌کند اینگونه در ذهن مردم القا می‌کند که هر کسی انتخاب شود هیچ کاری نمی‌تواند صورت دهد.

بهمنی بیان کرد: گاهی از خودی در داخل کشور ضربه می‌خوریم، زمانی که اختلافات سیاسی در کشور بزرگنمایی شود وحدت و یکپارچگی را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: نامزدهای انتخاباتی همگی در یک جبهه هستند، پس باید در دوران انتخابات به‌گونه‌ای رفتار کنند که بعد از این واقعه از رفتار خود خجالت‌زده نباشند.

این دانشجوی حقوق توضیح داد: دشمن‌شناسی به راحتی می‌تواند معیاری برای تشخیص حق و باطل باشد، امروز ببینید چه کسانی هستند که مردم را به رای ندادن تشویق می‌کنند، این‌ها همان‌هایی هستند که تا چند روز پیش در رسانه‌های خود پروژه تحریم ایران را در پیش گرفته بودند، تحریم یک کشور به نفع چه کسی خواهد بود؟ سیاست‌مداران که هیچ گاه تحت فشار اقتصادی نخواهند بود عمده این سختی‌ها بر دوش مردم است.

بهمنی افزود: نماینده اصلح باید در قبال نقشی که مردم در مشارکت بالا و حضور در پای صندوق‌های رای ایفا می‌کنند، مسؤول باشد، نه اینکه تنها در دوران انتخابات خود را مردمی و دلسوز نشان دهد.

وی ادامه داد: هم نماینده باید برای مردم کار کند و هم مردم باید از نماینده بخواهد و مطالبه‌گر باشد.
 
محدثه شریف‌پور دانشجوی روان‌شناسی در ادامه به سوال دوم این مناظره اینگونه اظهار کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت، اگر ما رای ندهیم، آیا اقتصاد، فرهنگ و... در خطراست یا نه، تاریخ نشان داده بله درصورت عدم مشارکت ممکن است همه این مولفه‌ها از بین برود، همانگونه که این اتفاق برای کشوری به نام یوگسلاوی هم رخ داد، این کشور به لحاظ اقتصادی، امنیت، اجتماعی، خدمات پزشکی و... در یک سطح قابل قبولی از رفاه قرار داشت اما سیاست آن بی‌طرفانه بود از همین رو بیم آن می‌رفت که ممکن است در موضع‌گیری‌های آینده علیه نظام لیبرالی یا سرمایه‌داری شود.

وی افزود: نقشه این شد تا کاری کنند که مردم نسبت به امنیت، اقتصاد، اجتماع، سیاست و... کشور بی‌تفاوت و بدبین شوند و راه‌حل این موضوع هم نیامدن مردم بر سر صندوق رای دیده شد تا با مشارکت پایین بتوانند پایگاه اجتماعی این کشور را از بین ببرند.

این دانشجوی رشته روان‌شناسی ادامه داد: در سال 1997 انتخابات در کشور یوگسلاوی از سوی مردمی که دچار تفرقه و چندگانگی شده بودند تحریم شد، و بعد از آن اتفاقاتی رخ داد که دیگر به نفع مردم و کشور نبود.

شریف‌پور بیان کرد: این حادثه تاریخی نشان می‌دهد که حضور در انتخابات، مشارکت بالا و انتخاب فرد اصلح می‌تواند ضامن تامین امنیت یک کشور و ملت باشد.
 
 نجمه علیدادی دانشجوی رشته آموزش زبان انگلیسی در پاسخ به سوال دوم، اظهار کرد: نمایندگان منتخب مردم هستند و اگر در بین آنان فردی رفتار ناشایست انجام دهد یقینا به جامعه نیز تسری پیدا می‌کند، در یک جامعه که هدفش رسیدن به مدینه فاضله است همه اعضا باید به درستی وظایف خود را انجام دهند.

وی افزود: انتخاب فرد اصلح یعنی فردی را راهی مجلس کنیم که دچار خطای راهبردی نشود تا جامعه به دلیل رفتار او دچار تشویش شود.
 
و در نهایت مدعوین به سؤال آخر که در خصوص اهمیت اخلاق‌مداری در فرایند انتخابات و تبلیغات بود پاسخ دادند.
 
سوال سوم: اهمیت و جایگاه اخلاق‌مداری در امر تبلیغات چیست؟
 
امیرحسین بهمنی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در جواب به این سوال اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "در کنار بیان نقاط ضعف، نقاط قوت را نیز بیان شود، به رقیبتان تهمت نزنید، غیبت هم نکنید، از بی‌ادبی و فحش پرهیز شود، به اختلاف نظرها دامن نزنید، از کاندیدای خود تعریف کنید اما دیگران را تخریب نکنید، امید است نامزدهای انتخاباتی و اطرافیان آن‌ها به این بیانات عمل کنند.

وی افزود: وقتی یک نامزد انتخاباتی را دائم تخریب کنیم و مدام از سورفتارها یا سوعملکردهای وی بگوییم، در میان مردم صورت زیبایی ندارد و باعث اثر عکس در بین آن‌ها می‌شود.

دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: بیان برخی حقیقت‌ها ممکن است همچون یک تیغه دولبه عمل کند، از طرفی نباید براساس دروغ و بدون هیچ سند و مدرکی اطلاعاتی از مقامی یا مسؤولی منتشر شود.
 
محدثه شریف‌پور دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به اینکه یکی از مسائلی را که مردم را جذب انتخابات می‌کند را رعایت اخلاق در تبلیغات و دوری از تهمت، افترا و تخریب داوطلبان عنوان کرد و گفت: در دین اسلام هم این بی‌اخلاقی‌ها گناه محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در فرد احساس امنیت، آرامش روانی و اعتماد ایجاد شود و فرد پای صندوق رای بیاید باید اخلاق رعایت شود، امام خمینی (ره) نیز بسیار به اجتناب از تمهت‌ها و افترا به داوطلبان جریان‌های سیاسی تاکید کرده‌اند.

دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد:  بنابراین داوطلبان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که قانون‌گرایی، امانتداری، راستگویی، انتقادپذیری، رعایت اخلاق و... ازجمله مواردی هستند که منجر به ایجاد انگیزه در بین مردم شود، ائمه جماعات، صدا و سیما، همه افرادی که در انتخابات نقش دارند به نوعی موظف هستند در ایجاد انگیزه در مردم نقش ایفا کنند.
 
حافظ کریمی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در پاسخ به این سوال گفت: برخی از نمایندگان هستند که واقعیات را در خصوص نمایندگان قبلی بیان می‌کنند و این موضوع را نمی‌توان تخریب عنوان کرد، اگر بیان واقعیت بر اساس اصول منطقی باشد و اسناد قانونی آن موجود باشد مشکلی ندارد، اما بیان مطالب خلاف واقع و تخریبی کار درستی نیست.

وی افزود: مردم به این موضوع آگاه هستند که برخی موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها از سوی نامزدهای انتخاباتی یا اطرافیان آن‌ها ممکن است هدفی جز تخریب نداشته باشد.
 
نجمه علیدادی نیز اظهار کرد: هم اخلاق انسانی و هم اخلاق انتخاباتی در فضای تبلیغات باید رعایت شود، هتک حرمت یک نامزد انتخاباتی کاری شایسته نیست و باعث کثیف شدن این فضا می‌شود و این می‌تواند در عدم مشارکت مردم تاثیرگذار باشد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، دانشجویان دعوت شده دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات خود درخصوص لزوم مشارکت بالا در انتخابات پیش‌رو پرداختند و در نهایت به عنوان جوانان این مرز و بوم به این نتیجه رسیدند که تنها راه حل برون رفت از مشکلات این روزهای کشور قهر با صندوق‌های رای نیست بلکه استفاده از حق طبیعی و شهروندی انتخاب برای تغییر در شرایط موجود است.

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۲۱:۰۱

27 Feb 2024