۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۵۶۵۵۹
گزارش مهر از جام ملت‌های آسیا؛

تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌ جنوبی

چهار تیمی که به مرحله نیمه‌نهایی هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا راه یافته‌اند، سرگذشت متفاوتی داشته‌اند که تیم‌های ایران و کره‌ جنوبی روی هم رفته حدود ۱۱۲ سال است قهرمان نشده‌اند.
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌ جنوبی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به ایستگاه ماقبل پایانی خود رسیده است و چهار تیم ایران، قطر، کره جنوبی و اردن دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی را برگزار خواهند کرد.

در این مرحله از مسابقات، امروز سه شنبه از ساعت ۱۸:۳۰ تیم‌های ملی کره جنوبی و اردن به مصاف هم خواهند رفت و چهارشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ هم ایران و قطر با هم دیدار خواهند کرد تا تکلیف دو فینالیست این رقابت‌ها مشخص شود.

تیم ملی فوتبال ایران پس از آنکه با ارائه یک بازی تماشایی موفق شد خاطره شکست در جام ملت‌های ۲۰۱۹ برابر ژاپن را جبران کند حال امیدوار است بتواند طلسم ناکامی‌هایش را در نرسیدن به فینال بشکند و پس از ۴۷ سال به دیدار نهایی صعود کند.

در این گزارش، به بررسی حضور چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا اشاره کرده‌ایم.

تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی

تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی ایران پانزدهمین دوره حضور خود در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و موفق شده است سه بار عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند. سال ۱۹۶۸ نخستین دوره‌ای بود که ایران در این بازی‌ها شرکت کرد و در همان سال هم عنوان قهرمانی را از آن خود کرد اما در این سال هنوز سیستم نیمه نهایی در این رقابت‌ها تعریف نشده بود و تیم‌ها به صورت دوره‌ای به رقابت‌ها هم می‌پرداختند.

سیستم نیمه‌نهایی از سال ۱۹۷۲ به این مسابقات افزوده شد که با این اوصاف ایران در دوره‌های پیشین هشت بار به مرحله نیمه نهایی رسیده است که ۲ بار با عبور از این مرحله به قهرمانی دست پیدا کرده است و ۶ بار هم موفق نشده است در نیمه نهایی پیروز شود. در این ۶ دوره هم ایران سه بار به مقام سوم و یک بار چهارم شده است. در جام ملت‌های سال ۲۰۱۹ هم ایران در نیمه نهایی مغلوب ژاپن شد اما در این دوره دیدار رده بندی برگزار نشد.

۷۳ بازی، ۴۵ برد، ۲۰ تساوی و هشت باخت و ۱۴۱ گل زده و ۵۲ گل خورده حاصل کار ایران تا پیش از دیدار با قطر بوده است. حال باید دید تیم ملی ایران در نهمین حضور خود در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا چه نتیجه‌ای را کسب خواهد کرد.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
شکست کره جنوبی از قطر در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا

تیم ملی فوتبال کره جنوبی

جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر پانزدهمین دوره حضور کره جنوبی در این مسابقات است. دو قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و چهار عنوان سومی حاصل کار این تیم در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا بوده است. این تیم در چهار دوره هم در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد و در یک دوره هم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. نکته قابل توجه این است که در دو دوره‌ای که کره جنوبی موفق شد عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را کسب کند بازی‌ها با حضور چهار تیم و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد و هنوز سیستم نیمه نهایی در این مسابقات تعریف نشده بود. مرحله نیمه نهایی از جام ملت‌های ۱۹۷۲ و با افزایش تیم‌های شرکت کننده به جام ملت‌های آسیا افزوده شد.

به این ترتیب از زمانی که مرحله نیمه نهایی به مسابقات جام ملت‌های آسیا افزوده شده این تیم هفت بار به نیمه نهایی رسیده است که چهار بار از این مرحله عبور کرده و سه بار هم شکست خورده است اما هرگز عنوان قهرمانی را کسب نکرده و در مجموع ۶۴ سال از آخرین قهرمانی این تیم می‌گذرد.

۷۲ بازی، ۳۸ برد، ۱۹ تساوی و ۱۵ باخت به همراه ۱۱۷ گل زده و ۷۲ گل خورده حاصل کار کره جنوبی تا پیش از دیدار با اردن بوده است.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
برتری ایران برابر قطر در تورنمنت چهارجانبه اردن

تیم ملی فوتبال قطر

قطر یازدهمین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کند. این تیم تاکنون سه بار در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ به نیمه نهایی رسیده است که در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۱۱ حذف شد اما در سال ۲۰۱۹ با عبور از این مرحله به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. ۴۴ بازی، ۱۷ برد، ۱۲ مساوی و ۱۵ باخت به همراه ۶۰ گل زده و ۴۹ گل خورده حاصل کار این تیم تا پیش از دیدار با تیم ملی فوتبال ایران است.

حال باید دید این تیم در سومین حضور خود در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برابر ملی‌پوشان فوتبال ایران چه نتیجه‌ای کسب می‌کند.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
برتری تیم ملی ایران برابر اردن در تورنمنت چهارجانبه اردن

تیم ملی فوتبال اردن

تیم ملی فوتبال اردن چهارمین حضور خود در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و برای نخستین بار است که موفق می‌شود به مرحله نیمه نهایی برسد.

اما حضور این چهار تیم در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا شرایط متفاوتی داشته است. کره جنوبی اولین تیم آسیایی است که قهرمان جام ملت‌ها شده است. ایران بیشترین قهرمانی را در بین این چهار تیم دارد و شاگردان امیر قلعه نویی قصد دارند خاطره تلخ دوره قبلی جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن را جبران کنند. قطر مدافع عنوان قهرمانی است و اردن هم در نخستین راهیابی خود به نیمه نهایی قصد ندارد به ماجراجویی خود پایان دهد.

کره جنوبی اولین قهرمان جام ملت‌های آسیا

کره جنوبی نخستین حضورش در جام ملت‌های آسیا را در همان نخستین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۵۶ به میزبانی هنگ کنگ تجربه کرد و موفق شد در همین نخستین حضور خود، عنوان قهرمانی را کسب کند تا نخستین قهرمان جام ملت‌های آسیا لقب بگیرد. این دوره از رقابت‌ها به صورت گروهی و با حضور چهار تیم برگزار شد. در این دوره هیچکدام از تیم‌های قطر، اردن و ایران حضور نداشتند.

دومین و آخرین قهرمانی کره جنوبی در آسیا

دومین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۶۰ و باز هم با حضور چهار تیم و به میزبانی کره جنوبی برگزار شد که در این رقابت‌ها این تیم موفق شد عنوان قهرمانی را کسب کند تا به دومین قهرمانی خود برسد. در این دوره هیچکدام از تیم‌های قطر، اردن و ایران حضور نداشتند.

سومی کره جنوبی در آسیا

این تیم در سومین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال ۱۹۶۴ با حضور چهار تیم برگزار شد عنوان سومی را کسب کرد. در این دوره هیچکدام از تیم‌های قطر، اردن و ایران حضور نداشتند.

نخستین حضور ایران

نخستین حضور تیم ملی ایران به چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران بر می‌گردد که موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند. در این دوره که با حضور پنج تیم برگزار شد هیچکدام از تیم‌های قطر، اردن و کره جنوبی حضور نداشتند.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
تصویری از قهرمانی ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲

نخستین حضور هم‌زمان کره جنوبی و ایران

نخستین باری که تیم‌های کره جنوبی و ایران به طور همزمان در جام ملت‌های آسیا حضور داشتند در پنجمین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۷۲ بود که به میزبانی تایلند و با حضور ۶ تیم برگزار شد و تیم ایران برای دومین بار عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و کره جنوبی هم به نایب قهرمانی رسید. در این دوره برای نخستین بار مرحله نیمه نهایی به سیستم مسابقات افزوده شد و تیم‌های ایران و کره جنوبی به دیدار نهایی راه پیدا کردند که ایران با نتیجه دو بر یک از سد کره جنوبی گذشت. ایران در مرحله نیمه نهایی با نتیجه دو بر یک از سد «جمهوری خمر» گذشته بود و کره جنوبی هم پس از تساوی یک به یک برابر تایلند در ضربات پنالتی این تیم را شکست داد.

سومین و آخرین قهرمانی ایران

ششمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران برگزار شد و ایران با پیروزی دو بر صفر برابر چین در دیدار نیمه نهایی موفق شد در بازی فینال با نتیجه یک بر صفر کویت را شکست دهد و به سومین و آخرین قهرمانی خود در این مسابقات دست پیدا کند.

نخستین حضور قطر در جام ملت‌های آسیا

هفتمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۰ به میزبانی کویت برگزار شد و تیم قطر برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرد. در این دوره از رقابت‌ها ۱۰ تیم از جمله ایران، قطر و کره جنوبی حضور داشتند. قطر در این دوره موفق نشد به نیمه نهایی صعود کند و در دور گروهی حذف شد. ایران در مرحله نیمه نهایی با نتیجه دو بر یک از کویت شکست خورد و کره جنوبی پس از برتری دو بر یک برابر کره شمالی، در دیدار نهایی با نتیجه سه بر صفر بازی را به کویت واگذار کرد. ایران در دیدار رده بندی با نتیجه سه بر صفر کره شمالی را مغلوب کرد.

حضور هم‌زمان ایران، کره جنوبی و قطر

هشتمین دوره جام ملت‌های آسیا با حضور ۱۰ تیم و به میزبانی سنگاپور برگزار شد و ایران، کره جنوبی و قطر در این مسابقات حاضر بودند که کره جنوبی و قطر در مرحله گروهی از دور رقابت کنار رفتند. ایران به نیمه نهایی راه پیدا کرد و در این مرحله پس از تساوی یک به یک برابر عربستان در ضربات پنالتی بازی را به حریف خود واگذار کرد. عربستان سعودی در این دوره قهرمان شد و ایران در دیدار رده‌بندی در ضربات پنالتی بازی را به کویت واگذار نمود و چهارم شد.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
این تیم برای آخرین بار ایران را در سال ۱۹۷۶ قهرمان آسیا کرد

نخستین میزبانی قطر

قطر میزبان نهمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۸ بود و ایران و کره جنوبی هم حضور داشتند. قطر در مرحله گروهی پس از کره جنوبی و ایران سوم شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت تا ایران و کره جنوبی به نیمه‌نهایی برسند. ایران در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه یک بر صفر از عربستان باخت و کره جنوبی با نتیجه دو بر یک چین را شکست داد. در دیدار نهایی کره جنوبی در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شد و ایران هم در ضربات پنالتی از چین شکست خورد و چهارم شد.

نخستین حذف ایران در مرحله گروهی

دهمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۲ به میزبانی ژاپن برگزار شد. کره جنوبی و قطر در این دوره حضور نداشتند و ایران در مرحله گروهی سوم شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

نخستین تقابل ایران و کره جنوبی در مرحله حذفی

در یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال ۱۹۹۶ به میزبانی امارات و با حضور ۱۵ تیم برگزار شد ایران و کره جنوبی حضور داشتند و برای نخستین بار در سیستم برگزاری این مسابقات مرحله یک چهارم نهایی گنجانده شد. ایران و کره جنوبی پس از صعود در مرحله گروهی در مرحله یک چهارم نهایی به هم رسیدند که ایران با نتیجه ۶ بر دو یک برد تاریخی برابر حریف خود کسب کرد. در مرحله نیمه نهایی ایران در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شد و از راهیابی به فینال باز ماند و در دیدار رده بندی موفق شد در ضربات پنالتی کویت را شکست دهد و به عنوان سومی برسد.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
صحنه‌ای از جدال ایران و کره جنوبی

نخستین صعود قطر از مرحله گروهی

در دوازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال ۲۰۰۰ در لبنان برگزار شد ایران، قطر و کره جنوبی حضور داشتند و هر سه تیم به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند. ایران در یک چهارم نهایی مغلوب کره جنوبی شد و قطر بازی را به عراق واگذار کرد. کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی به عربستان باخت و در دیدار رده بندی با برتری یک بر صفر برابر چین به‌عنوان سومی دست پیدا کرد. ژاپن در این دوره قهرمان شد.

باز هم شکست در ضربات پنالتی

سیزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ به میزبانی چین و با حضور ۱۶ تیم برگزار شد و ایران، کره جنوبی و قطر حضور داشتند. قطر در مرحله گروهی حذف شد و ایران و کره جنوبی با صعود از گروه‌های خود در یک چهارم نهایی حریف هم شدند که ایران با نتیجه چهار بر سه پیروز شد. ایران در نیمه نهایی و در ضربات پنالتی با نتیجه چهار بر سه از چین شکست خورد و در دیدار رده‌بندی چهار بر دو بحرین را شکست داد و سوم شد. در این دوره ژاپن قهرمان شد.

انتقام کره جنوبی از ایران

در چهاردهمین دوره که در سال ۲۰۰۷ در چهار کشور اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام برگزار شد ایران، کره جنوبی و قطر حاضر بودند. قطر در مرحله گروهی حذف شد و ایران و کره جنوبی در یک چهارم نهایی به هم رسیدند که کره جنوبی این بار در ضربات پنالتی موفق شد ایران را شکست دهد و به نیمه نهایی صعود کند. کره در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی به عراق باخت و در دیدار رده بندی در ضربات پنالتی ژاپن را شکست داد و سوم شد. در این دوره عراق قهرمان شد.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
صحنه‌ای از جدال اشکان دژاگه و کاپیتان کره جنوبی

نخستین حضور اردن و دومین میزبانی قطر

در سال ۲۰۱۱ پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر برگزار شد و هر چهار تیم ایران، کره جنوبی، قطر و اردن در این مسابقات حاضر بودند و هر چهار تیم هم جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کردند. در یک چهارم نهایی، اردن مغلوب ازبکستان شد، قطر به استرالیا باخت و ایران با نتیجه یک بر صفر از کره جنوبی شکست خورد تا این تیم به نیمه نهایی راه پیدا کند و در آنجا در ضربات پنالتی مغلوب ژاپن شود. کره جنوبی در رده‌بندی ازبکستان را شکست داد و سوم شد. در این دوره ژاپن قهرمان شد.

نایب قهرمانی کره جنوبی

شانزدهمین دوره جام ملت‌ها در سال ۲۰۱۵ به میزبانی استرالیا برگزار شد و هر چهار تیم ایران، کره جنوبی، قطر و اردن در این مسابقات حاضر بودند. کره جنوبی و ایران از گروه خود صعود کردند و قطر و اردن جواز صعود از مرحله گروهی را کسب نکردند. ایران و قطر در مرحله گروهی در یک گروه قرار داشتند که ایران با نتیجه یک بر صفر از صد این تیم گذشت.

در یک چهارم نهایی، ایران به عراق باخت اما کره جنوبی با برتری برابر ازبکستان به نیمه نهایی رسید و در این مرحله عراق را شکست داد اما در دیدار نهایی مغلوب استرالیا شد.

نخستین قهرمانی قطر

در سال ۲۰۱۹ هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی امارات برگزار شد و هر ۴ تیم ایران، کره جنوبی، قطر و اردن در این مسابقات حاضر بودند. نکته جالب توجه این است که در این دوره هر چهار تیم موفق شدند در مرحله گروهی به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شوند. در این مسابقات برای نخستین بار مرحله یک هشتم نهایی به جام ملت‌های آسیا افزوده شد.
 
تاریخچه چهار تیم مرحله نیمه نهایی/طلسم ۱۱۲ ساله ایران و کره‌جنوبی
تیم ملی فوتبال قطر نخستین بار در سال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا شد

اردن در یک هشتم نهایی و در ضربات پنالتی مغلوب ویتنام شد. ایران با شکست عمان و چین به نیمه نهایی رسید که در این مرحله با نتیجه سه بر صفر مغلوب ژاپن شد. کره جنوبی در یک هشتم نهایی بحرین را شکست داد و در یک چهارم نهایی مغلوب قطر شد. قطر هم پس از پیروزی برابر عراق در یک هشتم نهایی، پیروزی برابر کره جنوبی در یک چهارم نهایی و پیروزی برابر امارات در نیمه نهایی، در دیدار نهایی با نتیجه سه بر یک ژاپن را شکست داد و به قهرمانی رسید.

منبع: مهر

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۲۲:۵۰

6 Feb 2024