۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۵۶۳۲۴
مديرجهاد کشاورزی اردل خبرداد:

آغاز نمونه برداری از اماكن زمستان گذران سن غلات

مدير جهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت: عمليات نرم برداری و بازديد از اماکن زمستان گذران سن غلات در ارتفاعات روستای دهکهنه روگر شهرستان اردل، توسط کارشناسان حفظ نباتات استانی و شهرستان انجام شد.
آغاز نمونه برداری از اماكن زمستان گذران سن غلات

وحید طهماسبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل در گفت و با خبرنگار جهانبین نیوزبیان داشت: با توجه به اینکه کانون‌های سن در زیر بوته‌های مرتعی قرار دارد، به منظور بررسی وضعیت ذخیره سن، تعداد سن‌های زنده و مرده، وزن سن‌های ماده، نسبت جنسی سن‌ها و مقایسه امار ثبت شده با آمار سال گذشته، در ارتفاعات ردیابی و نمونه برداری انجام می‌گیرد.

طهماسبی ادامه داد: به منظور بررسی وضعیت ریزش سن غلات در آینده و انجام پیش بینی‌های لازم برای کنترل و کاهش خسارت ناشی از آن، هر سال کانون‌های سن غلات در فصول تابستان و زمستان مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سن گندم یکی از مخرب‌ترین آفات غلات است که باعث کاهش عملکرد و کیفیت گندم و جو خواهد شد. پوره‌های سن گندم از برگ‌های جوان تغذیه می‌کنند و حشرات بالغ خرطوم خود را وارد گیاه کرده و از شیره گیاهی و پروتئین‌های دانه گندم به‌خصوص گلوتن تغذیه می‌کنند. فساد دانه به دنبال حمله سن گندم با کاهش وزن و کاهش کیفیت تولید نان آشکار می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت: اقدامات زراعی می‌تواند گندم را تا حدودی در برابر سن گندم محافظت کند، کاشت ارقام مقاوم و زودرس، شخم مناسب و یکنواخت، وجین علف‌های هرز اطراف مزرعه، کاشت در زمان مناسب، کاشت در یک خاک حاصلخیز و خوب باعث مقاومت بهتر گیاه در برابر حمله سن گندم می‌شود، استفاده از سموم شیمیایی مانند سم حشره‌کش دلتامترین، دلتارال، لامبدا هف و کاراته زئون با دوزهای توصیه شده بر روی سن‌های بالغ یکی دیگر از روش‌های کنترل سن گندم می‌باشد.

انتهای خبر/۵۷۰ ه
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۱۰:۳۴

17 Jan 2024