۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۵۳۴۹۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:

قارچ‌های سمی به مغز آسیب می‌رساند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با مصرف قارچ‌های سمی علایمی چون، مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی بروز می یابد.
قارچ‌های سمی به مغز آسیب می‌رساند
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر احمدی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در تشریح این خبر اظهار داشت: از جمله خطراتی که در فصل بهار افراد را تهدید می کند، مصرف قارچ های خودرو سمی است که گاه می تواند مسمومیت های شدیدی را به همراه داشته باشد و کبد، کلیه و حتی مغز را از کار بیاندازد.

وی افزود: ممکن است مسمومیت شدید با قارچ های سمی در مواردی منجر به تهدید جان فرد شود و خطر مرگ به همراه داشته باشد.

 احمدی تصریح کرد: از این رو دقت نظر ویژه در مورد مصرف قارچ ها الزامی ست چرا که امکان خوراکی بودن قارچ ها تنها در آزمایشگاه های ویژه قابل تشخیص است و هیچ آزمایشی برای تشخیص خوراکی بودن قارچ از سوی افراد عادی و محلی وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مسمومیت با قارچ ابتدا از ۴ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف با علایمی نظیر تهوع و استفراغ، اسهال و شکم درد و تعریق بروز می یابد و گاهی علایم دیگری مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری را نیز در پی دارد.

احمدی ادامه داد: مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی، علایمی است که در ادامه بروز می یابد.

وی با بیان اینکه، انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود افزود: با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

احمدی در پایان توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده، تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز می باشند، خریداری و مصرف نمایید.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۷:۵۲:۵۶

19 Apr 2023