۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۵۳۴۳۸

بیان و تبیین نقاط ضعف و قوت فرهنگی استان توسط نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در مراسم عزاداری شهادت حضرت امام علی علیه السلام در سخنان بسیار مهمی به بیان نقاط ضعف و قوت فرهنگی استان پرداخت و همچنین توصیه ها و تذکراتی را برای بهبود اوضاع فرهنگی استان بیان کرد.
بیان و تبیین نقاط ضعف و قوت فرهنگی استان توسط نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام در خصوص ویژگی شب‌های قدر اظهار داشت: امام علی (ع) مظلوم زندگی کرد و مظلومانه هم به لقاء‌الهی پیوست اما یک عالم درس و عبرت برای شیعیان گذاشت و راه را برای آینده شیعه و مکتب باز کرد؛ در مقام آن نمی‌توانیم باشیم که راجع به زندگی امیرمومنان و مظلومیت آن بزرگوار و شخصیت آن بزرگوار سخنی بگوییم چون ما زبانمان الکن است و دستمان کوتاه از این‌که در این رابطه بخواهیم سخنی گفته باشیم.

وی یادآور شد: در لیله‌القدر باید یک سری اموری را برای خودمان رقم بزنیم و یک سری اموری فردی و یک سری امور جمعی را مقدر کنیم، به طبع هم برای مسائل فردی خودمان باید اموری و هم برای امور جمعی‌مان رقم بخورد شب‌های قدر گذشته و شب بیست و سوم رقم بخورد.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: امور فردی‌مان این است که تلاش کنیم برای تک‌تک‌مان که ارتباط خالصانه با خدای تبارک و تعالی داشته باشیم و اعمال‌مان با معرفت و تفکر و اندیشه و با هدف اصلاح خودمان باشد و آینده‌مان را رقم بزنیم و رابطه خودمان با خدایمان را تقویت کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: اما بیش از آن‌که رابطه فردی مطرح باشد مساله جمعی مطرح است، این شب‌ها ما باید جمع را برایش صلاح و سداد را رقم بزنیم، جمع چیست؟ بعد از فرد، خانواده اول جمع است که ما باید برایش این شب‌ها سعادت را رقم بزنیم، بعد شهرمان یک جمع است که باید برایش سعادت را رقم بزنیم، استانمان یک جمع است که باید برای آن سعادت رقم بخورد، کشورمان یک جمع است که باید سعادت برای آن رقم بخورد، منطقه و جهان اسلام و جهان بشری این‌ها همه جمع‌هایی است که ما باید این شب‌ها برایشان سعادت رقم بزنیم یعنی باید به فکرشان باشیم باید این شب‌ها در اندیشه رساندن جهان بشری به اوج سعادت باشیم.
امام جمعه مرکز استان گفت؛ تقدیری که این شب‌ها رقم می‌زنیم برای همه این عرصه‌ها باید باشد و در همه این عرصه‌ها باید فکر و اندیشه و ذهن ما متمرکز و برنامه‌ها جهت‌دار باشد.

نکونام ادامه داد: راجع به مسائل فرهنگی یک نگاه گذرا از نقاط قوت و نقاط ضعفمان داشته باشم و خودم را اول به عنوان یک خادم کوچک که مسئولیت دارد و بعد شما عزیزان و خوبان که به طبع باید همه نقش جمعی بیافرینیم و این آینده روشن را برای استانمان رقم بزنیم موردتوجه قرار بدهم.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: به قرآن که مراجعه می‌کنیم در سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» امور را به یکدیگر متذکر بشوید و برای همدیگر بگویید در این گفتن‌ها مؤمنین نفع می‌برند، اگر امشب باهم یک گفت و گوی مختصر داریم برای این است که می‌خواهیم مصداق این آیه شریفه باشیم و به این آیه عمل کرده باشیم؛ جالب است وقتی این آیه مطرح می‌شود بلافاصله یک نکته اساسی خداوند مطرح می‌کند و می‌فرماید «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» بعد بلافاصله مساله آفرینش مطرح می‌شود که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» این‌ها را کنار هم بگذارید و نتیجه بگیرید یعنی چی؟ یعنی انسان تو برای عبادت آفریده شده‌ای.

وی یادآور شد: درست است که عبودیت معنای وسیعی دارد اما مصداق اصلی عبادت چیست؟ مصداق اصلی عبادت که نباید کم‌رنگ شود واجبات و محرمات پروردگار است که در رأس واجبات هم نماز است در رأس همه واجبات که همه باید به آن عنایت و توجه داشته باشیم مساله نماز است و در مساله نماز هم آنچه را که همه باید روی آن متمرکز شویم نماز جمعی است نه نماز فردی.

نکونام یادآور شد: در خطبه‌های نماز جمعه این ماه مبارک رمضان ۲ بار روی این معنا تمرکز داشتیم که خداوند متعال بحث اقامه را برای نماز مطرح می‌کند اقامه یک عبادت جمعی است یعنی جمع متشکل شود و اجتماع درست کردن که متأسفانه بعضی از ما از این عرصه مهم اسلامی غافل هستیم.

وی ادامه داد: بنای پروردگار متعال و قرآن آن است که برنامه‌های خودش را در سایه جمع پیش ببرد نه در سایه فرد، پس نماز جماعت و مسجد را مطرح می‌کند، پیامبر اکرم وقتی وارد مدینه می‌شود می‌خواهد نظام اجتماعی شکل بدهد اول کاری که می‌کند مسجد درست می‌کند، اول کار پیغمبر اکرم در نظام اجتماعی‌اش مسجد است و مردم را به مسجد و نماز جماعت دعوت می‌کند و در مسجد برای جامعه سعادت رقم زدن می‌زند و در مسجد برای جامعه کمال رقم می‌زند، این‌ها اقامه نماز است ولی متأسفانه در عرصه‌هایی می‌بینیم مساجد ما مظلوم هستند، مساجد آن جایگاهی که باید داشته باشند را ندارند، حقشان ادا نمی‌شود لذا نماز در رأس واجبات است و نماز جمعی مدنظر پروردگار است، نماز جماعت مدنظر الهی است و بعد جمع بزرگ‌ترش نماز جمعه است و جمع بعدی اجتماع بزرگ حج است که سالیانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها را خدا در کنار هم قرار می‌دهد اول نماز جماعت بعد نماز جمعه هفته‌ای یک‌بار بعد اجتماع بزرگ حج سالی یک‌بار که این اجتماعات شکل بگیرد و دشمن را سر جای خودش بنشاند و این اجتماعات انس و الفت در جامعه برقرار کند و این‌ها چیزهایی است که مدنظر اسلام است، این‌ها راه‌های ارتقا بخشیدن به جامعه اسلامی است، این‌ها عبادت است «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» این فراز اول عرضم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: در ارتباط با استان ما خودزنی نکنیم، استان از نظر فرهنگی من قضاوتم این است که الحمدلله به نسبت خوب است یعنی ما از استان‌های دیگر عقب نیستیم اما خیلی کارها را هم باید انجام بدهیم.

نکونام با اشاره به اینکه کارهای قابل‌توجهی در استان صورت گرفته است گفت: حوزه‌های علمیه ما در استان موقعیت خوبی دارد و رو به رشد است، مراکز تخصصی حوزوی که یکی از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه است اکنون در حوزه‌های استانمان شکل‌گرفته است و چندین رشته تخصصی دایر است و چندین رشته دیگر هم به زودی دارد در استان شکل می‌گیرد و یک مرکز بزرگ تخصصی در استان در علوم حوزوی در حال شکل‌گیری است که می‌رود تا متخصص در رشته‌های مختلف حوزوی بپروراند.

به گفته وی، این‌ها جزو برنامه‌مان است و اکنون کسانی هستند که در این رشته‌های تخصصی خودمان فارغ تحصیل شدند و فقیه پروری و مجتهد پروری ازجمله کارهایی است که حوزه ما در مقام آن است و به زودی ما فقه‌های خوب و ارزشمندی را در استان شاهد خواهیم بود و مجتهدین دارای عمقی را در استانمان شاهد خواهیم بود این‌ها کارهایی است که داریم دنبال می‌کنیم و دارد پیش می‌رود.

وی یادآور شد: برنامه‌های فرهنگی که در گوشه و کنار استان انجام می‌شود وقتی این‌ها تجمیع می‌شود و آمار داده می‌شود و گزارش داده می‌شود می‌بینیم استان فعال است و در بخش‌های مختلف کارهای قابل‌توجه صورت گرفته است.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: در همین شورای فرهنگ عمومی که به طور معمول ماهانه شکل می‌گیرد هر ماه گزارش جلسات فرهنگی آن ماه تجمیع شده گزارش می‌شود که کارهای فرهنگی قابل‌توجه و چشمگیر است و استان فعال است.

وی به فعالیت جوانان استان نیز اشاره کرد و گفت: هیأت‌های مذهبی و به ویژه جوانان ما فعال هستند، گروه‌های جهادی و تشکّل‌های دانش‌آموزی و دانشجوی فعال داریم، مجموعه‌های فعال هنری و عرصه‌های مهم تبلیغی فعال داریم، روحانیون ما چه در روستاها و چه در شهرها فعال هستند و نقش‌آفرین هستند این‌ها نباید زحماتشان نادیده گرفته شود و یک سری خودزنی‌ها بکنیم و تلاش تلاشگران فرهنگی را نادیده بگیریم.

به گفته وی، به طور معمول گزارش‌هایی که در این عرصه‌ها به من می‌رسد به انصاف گزارش‌های قابل‌توجهی است که اگر این‌ها نبود استان با ضایعات بزرگ فرهنگی مواجه می‌شد، لذا از این جهت باید قدردان باشیم و این‌ها نقاط قوت استان است

وی گفت: اما شاهد بسیاری از کمبودها هم هستیم؛ ما در عرصه‌های مختلفی همچنان باید کار کنیم. در عرصه رشد جمعیت باید همه با هم کار کنیم، در عرصه ازدواج و طلاق مشکلاتی را داریم که باید همه دست به دست هم بدهیم و کار کنیم، در عرصه تحکیم خانواده همه باید تلاش کنیم و خانواده‌ها باید استحکام بیشتری را پیدا کنند، در عرصه پیوند بین خانه و مسجد ازجمله عرصه‌هایی است که باید همه حساس باشیم و ارتباط بین خانه و مسجد را مستحکم برقرار کنیم.

وی گفت: در فعال شدن مساجد و کانون‌های فرهنگی و در سلامت بخشی به ادارات و اصناف و امثال این‌ها باید فعال شویم و این‌ها عرصه‌هایی است که باید کار کنیم و کارهای بیشتری را در آینده داشته باشیم.

نکونام اظهار داشت: در همین رابطه می‌خواهم چند مورد را تذکر بدهم، تلاش کنیم هر چه بیشتر عرصه‌های قرآنی را فعال کنیم یعنی هیأت و برنامه‌های قرآنی را گسترش بدهیم، چه اشکالی دارد ما در هر مرحله‌ای یک هیأت خانگی داشته باشیم و برنامه قرآنی داشته باشیم و اهالی و جوانان آن محل هر هفته دورهم بنشینند و قرائت قرآن و مفاهیم قرآن را باهم بخوانند و با دیگر گفت‌وگو کنند، بنابراین یک هیأت قرآنی خانگی در هر محله مورد انتظار است که هر کدام از شما در محله‌های مختلف می‌توانید نقش بیافرینید.

وی ادامه داد: در خدمت مساجد محله‌تان باشید، نسبت به مساجد محل‌مان بی‌توجه نباشیم، مساجد محل‌مان را عمران به آن ببخشیم، عمران به در و دیوار نیست عمران به تربیت انسان است مسجدی آباد است که در آن مسجد جوان تربیت شود، سرباز امام زمان تربیت شود، انسان در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود و این به دست من و شما باید شکل بگیرد، من و شما هستیم که باید مساجد را رونق بدهیم بنابراین تقاضای دوم من این است که هر چه بیشتر در خدمت مساجد باشیم.

نکونام با اشاره به مساله حساس جمعیت نیز یادآور شد: در رابطه با مساله جمعیت و جوانی جمعیت همه باید کار کنیم چون این مساله برای کشور بسیار مهم است برای استان ما هم مهم است، در عرصه‌هایی گزارش‌هایی را که داریم در واقع از این استان انتظار نیست که ما کاهش جمعیت داشته باشیم گاهی گزارش‌هایی را داریم که در این استان با کاهش جمعیت حالا در بعضی از شهرها بیشتر و در بعضی شهرها کمتر مواجه هستیم که این‌ها را باید نسبت به آن حساس باشیم.

به گفته وی، این استان سراسر ایمان است مبادا به خاطر ترس از فقر و امثال این‌ها ما نسبت به جمعیت کم‌لطفی کنیم بنابراین ایمان را در این جهت تقویت و تزریق کنیم و مساله جمعیت را به جد موردتوجه قرار بدهیم.

وی با تاکید بر حفظ وحدت در بین همه سطوح استان گفت: نکته دیگر مساله وحدت است، همچنان می‌خواهم تأکید کنم وحدت در استان را جدی بگیریم وحدت از ضرورت‌های مهم استان است از تضعیف کردن یکدیگر با هر نگاهی که داشته باشیم سودی عاید استان نمی‌شود استان را باید همدل کنیم همراه کنیم و رأفت و رحمت را بین هم زیادتر کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر که در خطبه‌های نماز جمعه هم این را عرض کردم بکوشیم در قضاوت‌هایمان نسبت به امور و نسبت به یکدیگر عالمانه قضاوت کنیم، بر اساس ظن و گمان و حدس یکدیگر را ترد نکنیم، دشمنی برای یکدیگر درست نکنیم، بر اساس یک سری گمان‌ها و حدسیات و امثال این‌ها قضاوت نکنیم.

نکونام با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: قرآن می‌فرماید «وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا» بعضی مردم هستند که فقط از ظن و گمان پیروی می‌کنند این‌ها مورد سرزنش خدا هستند، «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً» ظن و گمان نمی‌تواند پایه تصمیم‌گیری‌ها باشد، پایه قضاوت‌ها باید علم باشد بنابراین با ظن و گمان همدیگر را تضعیف و ترد نکنیم و مساجد را تضعیف نکنیم، نمازهای جمعه و جماعت را تضعیف نکنیم، مسئولین را تضعیف نکنیم، مردم و مخالفان احیاناً فکری‌مان را تضعیف نکنیم و هر چه بیشتر بتوانیم عالمانه این امور را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: امید است استانی در مسیر اعتلا و آبادانی و وحدت و انس و الفت داشته باشیم و آن برنامه‌هایی که دولت دارد برای استان و در سفر رئیس‌جمهور مصوب شده و اعتباراتی که گذاشته شده است همه این‌ها را با وحدت و همدلی باید پیش ببریم؛ مسئولین عزیز استانی هم تلاش کنند از این فرصت‌ها و از این مردم خوب بیشتر استفاده کنند و در خدمت این مردم خوب باشند.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۴۹:۴۰

13 Apr 2023