۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۵۳۳۴۸
کارشناس مذهبی :

روزه‌داری بهترین تمرین جوانان برای عزت نفس است

یک کارشناس مذهبی گفت: روزه داری بهترین تمرین جوانان برای اعتماد به نفس است، بهترین راه برای اینکه جوان حرکت فردی و اجتماعی خود را شناسایی و تمرین کنند.
روزه‌داری بهترین تمرین جوانان برای عزت نفس است
حجت الاسلام والمسلمین غلام‌عباس مولوی کارشناس مذهبی استان چهارمحال وبختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ در باب فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و جذب جوان‌ها به روز و روزه ‌داری اظهارکرد: ماه مبارک رمضان با تمام ضیافت، برکات و مغفرتی که در آن نهفته است برما وارد شده است و به تعبیر پیامبر اسلام (ص) در خطبه شعبانیه شما وارد ماه رمضان نشده‌اید بلکه این ماه رمضان است که بر شما اقبال کرده و به شما روی آورده است.


وی افزود: خداوند متعال روزه داری را تقوا و مبارزه با نفس تلقی کرده است و از مهمترین کارکرد‌های روزه همان مبارزه با هواهای نفسانی است بنابراین در دوران جوانی این کارکردها ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کنند.

مولوی ادامه داد: روزه تمرین حرکت فردی و اجتماعی جوان در طول زندگی است، انسان برای تشکیل پایه های زندگی نیازمند به عزت نفس است مخصوصا جوان که برای ایجاد یک زندگی و تشکیل خانواده و گذار از مرحله نوجوانی نیازمند اعتماد به نفس است.
 
این کارشناس مذهبی روزه داری را بهترین تمرین جوانان برای اعتماد به نفس دانست و افزود: روزه داری بهترین راه است برای اینکه جوان حرکت فردی و اجتماعی خود را شناسایی و تمرین کند، روزه شرایط گذار از سختی‌ها و ملامت ها را در زندگی جوان آدینه و میکند.

 وی تصریح کرد: جوانانی که اهل روزه هستند در طول زندگی و در مقابله با سختی‌ها یک آبدیدگی درونی بهتری دارند،درصد بالایی از متدینانی که پابند به مناسک دینی هستن و تکالیف دینی را انجام می‌دهند مقاومت بیشتری در برابر مشکلات دارند.
 
حجت الاسلام والمسلمین مولوی گفت: انسان‌های متدین که اهل اجرای مناسک و تکالیف الهی هستند در مواجهه مشکلات دنیوی مقاوم تر هستند؛ بی تابی و عدم تحمل یکی از آثار نگرفتن روزه در جوانان است و جوانی که اهل روزه نیست و تکلیف الهی را انجام نمی‌دهد از تحمل پایین تری برخوردارند و سعه صدر کمتری دارند و دوستی آن‌ها  دوامی ندارد، آمار طلاق در بین این جوانان نیز بیشتر است.


وی بیان کرد: روزه اراده و عظم جوانان را تقویت می‌کند، در قرآن آمده است روزه بر شما مسلمانان واجب شده است همان طور که بر پیشینیان واجب شده است، روزه یک نیاز فطری برای بشر است و در واقع نقش مهمی در زندگی یک انسان مخصوصا جوان دارد.

حجت الاسلام مولوی از نقش روزه در زندگی انسان گفت و اظهار کرد: متخصصین علم پزشکی و دانشمندان به این نتیجه رسیدن افزایش ترشح هورمون رشد به سبب روزه داری در جوانان اتفاق می‌افتد، جوان دارای نشاط معنوی است و این نشاط معنوی در روزه ظهور و بروز بیشتری دارد.
 
وی ادامه داد: عبادت در جوانی بسیار ارزشمند تر از عبادت در کهنسالی و پیری است، سلامت روان بوسیله روزه برای جوان حاصل می‌شود و روح لطیفتری دارند، روزه برای جوان حفظ ایثار و همدلی را تقویت می‌کند و جوانان در ایام ماه رمضان تعامل و همکاری و روحیه ایثار بیشتری دارند.
 
کارشناس مذهبی استان گفت: جهان پست مدرنیته باعث گذیر بسیاری از افراد با رویا رویی از مسئولیت‌های بزرگ و مشکلات می‌شود اما جوانی که اهل روزه و تکالیف دینی است در مواجهه با این مشکلات صبر بیشتری دارد.


وی در آخر گفت: روزه بر تمام ارگان‌های بدن چه عقل چه جسم تاثیرگذار است و اندیشه اسلامی  مبتنی بر عقل غایت مدار و علم هدفمند است، روزه از پایه‌های بنیان‌های فکری مهمی برخوردار است بنابراین روزه گرفتن جوانان نه تنها با علم در تعارض نیست بلکه عالمانه بوده و می‌توان کارکردهای روزه را نسبت به جوانان مبارزه با نفس، بالابردن اعتماد به نفس، تقویت سلامت روان، تقویت ایثار، همدلی و سالم سازی جسم و تقویت نشاط معنوی بر بشماریم.
 
انتهای پیام/1030ج

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۹:۰۵:۳۹

6 Apr 2023