۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۵۳۳۳۹
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خبر داد

استقرار دبیرخانه شعر ملی و حماسی کشور در شهرکرد

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال قرار است در حوزه ادبیات کار بزرگی رقم بخورد و آن استقرار دبیرخانه شعر ملی و حماسی کشور در شهرکرد است این یعنی همه شاعران حماسی و مذهبی با محوریت این دبیرخانه در شهرکرد فعالیت خواهند کرد.
استقرار دبیرخانه شعر ملی و حماسی کشور در شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ احسان قائدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ابتدا باید این مهم که ایده حکمرانی در استان و اینکه چه قابلیتی دارد و مبنای توسعه آن چیست، مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر چهارمحال و بختیاری استانی با قابلیت گردشگری است باید بدانیم که اساس گردشگری فرهنگ است، افزود: نتوانستیم این استان را برای جذب گردشگر در فضای رسانه‌ای کشور به خوبی معرفی کنیم.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر قرار است استان در گردشگری توسعه پیدا کند لاجرم باید برپایه فرهنگ باشد، چهره‌ای که از استان نمایش داده می‌شود چهره خوبی نیست و این به دلیل کنش نامناسب در حوزه فرهنگ است.

قائدی با بیان اینکه پایه توسعه‌ایی چهارمحال و بختیاری باید برمبنای فرهنگ قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از ابزار فرهنگ و هنر رسانه است و متاسفانه این ابزار در استان جدی گرفته نمی‌شود، نظام‌مند نشده و گواه این مدعا این است که صدا و سیمای استان ماه‌ها است مدیرکل ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به جز پردیس سینمایی بهمن در شهرکرد که در اختیار حوزه هنری چهارمحال و بختیاری است هیچ زیرساخت فرهنگی در استان وجود ندارد، حتی ساختمان فرهنگسرا نیز در اختیار استان نیست علی‌رغم اینکه پیگیری‌های زیادی درخصوص بازگشت این مرکز فرهنگی به مجموعه هنری استان صورت گرفته است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هیچ مکان مناسبی برای استقرار هنرمندان خوشنویس، تئاتر، سینما و.. در این استان وجود ندارد.

قائدی با تاکید بر اینکه در چهارمحال و بختیاری برای فرهنگ و هنر نیازمند یک نظام مسئله داریم تا برمبنای آن مشکلات استان در حوزه هنر را بررسی کنیم، بیان کرد: چندین دستگاه فرهنگی در استان وجود دارد که هیچ کدام کنار یکدیگر نیستند.

وی تاکید کرد: مردم چهارمحال و بختیاری یک هویت تاریخی دارند که در همه بزنگاه‌ها از مشروطیت گرفته تا مبارزات انقلابی، جنگ و مواردی که بعد از انقلاب به وجود آمد حضور و رفتار متین داشتند.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: چندین ظرفیت در حوزه هنر در استان داریم که باید در راس قرار گیرند، یکی از این موارد موسیقی است که در حوزه‌های مختلف موسیقی محلی، مقامی و... قابلیت معرفی استان حتی در سطح جهان را دارد.

قائدی ادامه داد: موضوع دیگر شخصیت‌های بزرگ و تاریخی چهارمحال و بختیاری هستند، بزرگانی چون آیت‌الله دهکردی، علیمردان خان بختیاری، عمان سامانی و... که باید پا به پای دیگر افراد سرشناس کشور، شناخته شوند.

وی عنوان کرد: قابلیت‌های دیگر چهارمحال و بختیاری ادبیات شامل شعر و مستندسازی است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به‌واسطه جلسات متعدد با صاحب نظران توانستیم سند زیست بوم فرهنگی استان را تهیه و در این خصوص به جمع‌بندی برسیم.

قائدی اضافه کرد: حجم برنامه‌های حوزه هنری چهارمحال و بختیاری متنوع است و خروجی کار آن تولید اثر یا تولید انسان آموزش دیده است.

وی بیان کرد: مستند علیمردان خان یک مستند ملی است و بودجه آن از ردیف‌های ملی تامین شده است، برای ساخت این مستند با مشکلات زیادی مواجه بودیم که یکی از آن‌ها راضی کردم مسئولان استانی بود تا مجاب شوند که پرداختن به زندگی این مبارز بزرگ باعث ایجاد شکاف قومیتی نخواهد شد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در مرحله پیش تولید مستند علیمردان خان بختیاری هستیم و قرار است این مستند در شهریورماه 1402 همزمان با جشنواره سینما حقیقت اکران و رونمایی شود.

قائدی یادآور شد: خانه هنرمندان شهرکرد به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و یکی از پایگاه‌های اصلی برای هنرمندان از بین رفت، به دلیل مسائل مالی و برخی قوانین، توانایی اجاره مکانی برای خانه هنرمندان را نداریم.

وی تصریح کرد: همه ساله برنامه‌های زیادی در هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود اما امسال این هفته مصادف با ایام شب‌های قدر شده است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال قرار است در حوزه ادبیات کار بزرگی رقم بخورد و آن استقرار دبیرخانه شعر ملی و حماسی کشور در شهرکرد است این یعنی همه شاعران حماسی و مذهبی با محوریت این دبیرخانه در شهرکرد فعالیت خواهند کرد.

قائدی افزود: برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی همزمان با روز ملی تئاتر، برگزاری مسابقه استانی داستان نویسی شیر سنگی، رونمایی از کتاب در حوزه ادبیات پایداری، تولید اثر در زمینه نمدمال‌ها، چاپ و رونمایی از کتاب خاطرات شهید استکی و شهید محمدحسن قاسمی، انتشار کتاب خاطرات همسر شهید فاضل با عنوان «حسرتش با من» در روزهای آینده و امضای تفاهم‌نامه با خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری برای ارائه خدمات فرهنگی به خبرنگاران از دیگر اقداماتی است که امسال انجام خواهد شد.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۴:۴۴:۴۲

5 Apr 2023