۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۱۹۱۲
کارشناس آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خبر داد:

آموزش سلامت، مهم ترين رکن در ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه

کارشناس آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سواد سلامت افراد را توانمند می‌سازد تا نقش فعالی در تغیير رفتار براي تاثيرگذاري بر سلامت داشته باشند.
آموزش سلامت، مهم ترين رکن در ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه
علیرضا شاقلیان کارشناس آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به  اینکه آموزش سلامت آموزشي است كه منجر به تغيير رفتار در راستاي تامين، حفظ و ارتقاي سلامت فرد شود، افزود: رفتار در آموزش سلامت اهميت بالايي دارد و بدون تامين رفتار بهداشتي مناسب، آموزش سلامت کامل نخواهد شد.

وی ادامه داد: آموزش سلامت اکثراً با ارائه اطلاعات بهداشتی آغاز می‌شود، اما موفقیت آن زمانی است که بتواند رفتارهاي متناسب با سلامت فرد و جامعه را جايگزين رفتارهاي غلط و غيربهداشتي کند.

به گفته وی، بر اساس رویکرد جدید آموزش سلامت، مردم در تشخیص و حل مشکلات‌شان توانایي، تفکر و اقدام سازنده دارند.

کارشناس آموزش سلامت با بیان اینکه آموزش سلامت به جاي مداخله، توان خود را بر درگير کردن جامعه در حل مشکلات بهداشتي خويش متمركز مي‌کند، افزود: امروزه سواد سلامت به عنوان یک شاخص مهم و حیاتی در نظام سلامت شناخته می‌شود و پايين بودن سواد سلامت جامعه به پايين ماندن سطح سلامت، بي عدالتي در سلامت و هز‌ينه‌هاي بالاتر نظام سلامت منجر مي‌شود.

وی تصریح کرد: سواد سلامت افراد را توانمند می‌سازد تا نقش فعالی در تغیير رفتار براي تاثيرگذاري بر سلامت داشته باشند.

این کارشناس یادآور شد: نظام‌ سلامت، باید تسهیلات لازم برای ارتقاي سواد سلامت را در سطح وسيع‌تر فراهم آورد و اين از طريق توسعه آموزش سلامت امکان پذير خواهد شد، چون آموزش، مهم ترين رکن در ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه است.

به گفته شاقلیان، بر اساس مطالعات علمی روشن شده است که اساسی‌ترین راهکار مقابله با مشکلات رفتاری، ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي در خصوص ماهيت رفتارهاي پرخطر، مشکلات ناشي از اينگونه رفتارها، راه‌هاي انتقال و نحوه پيشگيري از اين بيماري‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آموزش‌های مبتنی بر تئوري‌ها و مدل‌هاي آموزش سلامت و استفاده از برنامه‌هاي استاندارد شده آموزشي، تأثير بيشتري بر کاهش عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير دارند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۱:۰۶

30 Dec 2019