۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۰۴۱۸
چگونه رابطه زناشويي را ترميم كنيم

راهكارهاي بهبود رابطه و گفتگوي موفق همسران

خانواده بهترين و مهم‌ترين نهادي است كه مي‌تواند نيازهاي عاطفي و اجتماعي اعضاء خود را برآورده و برطرف كند.
راهكارهاي بهبود رابطه و گفتگوي موفق همسران
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين اينكه چگونه رابطه زناشويي را ترميم كنيم و گسترش دهيم فقط و فقط در رابطه ممكن است نه در تصور و خيال، راهكارهاي زير براي ارتباط موفق توصيه مي‌شود:

1-مطمئن شويد كه در گفتگو تساوي، همدلي و باز بودن وجود دارد و ياد بگيريد كه اگر هر كدام از اين سه عامل وجود نداشته باشد، چگونه آن را در گفت‌وگوهايمان ايجاد كنيم.

2- برروي علايق مشترك‌مان تمر كز كنيد نه تضادهايتان، بين گفتگو و تصميم‌گيري تفاوت قائل شويد و پيش‌فرض‌هايي را كه منجر به تحريف و برداشت‌هاي اشتباه مي‌شود روشن كنيد.

3- به جاي آن كه بخواهيد نظرهاي ديگران را حدس بزنيد، نقطه نظر و پيش فرض‌هاي خودتان را مشخص كنيد، كلي‌گويي نكنيد، موارد مشخصي را براي روشن شدن موضوعات كلي مطرح كنيد.

4- روي تضاد بين سيستم‌هاي ارزشي تمركز كنيد نه افراد، در وقت مناسب احساس‌هايي را كه همراه سيستم ارزشي مهم خود داريد بروز دهيد.

5- گفت‌وگو را با همدلي شروع كنيد، قبل از اين كه تحريفات انتقالي (برداشت‌هاي اشتباه) را مطرح كنيد، مطمئن شويد كه بين شما اعتماد وجود دارد.

6- در صورت لزوم، عدم اعتماد را به‌عنوان علت اصلي عدم درك يك ديگر توضيح دهيد، روي روابط جهت انساني كردن تعاملات بين خود تاكيد كنيد.

7- الگوهاي قديمي را با واقعيت‌ها چك كنيد، قبل از تعيين اهداف عملي، ميزان عدم اعتماد را كاهش دهيد.

وقتي دو نفر به علت‌هاي مختلف، ازجمله تربيت خانوادگي، تفاوت تجارب گذشته، ديدگاه‌هاي متفاوت بر سر مسائل مختلف، برداشت‌ها و انتظارها از زندگي مشترك و... باهم ازدواج مي‌كنند ممكن است دچار اختلاف نظر شده و اگر به اين موارد توجه نشود و اقدامي در جهت حل و فصل مسالمت‌آميز آنها صورت نگيرد، مي‌تواند به مرحله بحراني برسد.

و كنترل شرايط را از دست هر دوي آن‌ها خارج كند. بنابراين ضروري است كه هر دو سعي و تلاش كنند كه از بروز چنين بحران‌هايي جلوگيري شود. توجه به مسائل زير مي‌تواند در تقويت ارتباط بين همسران بسيار موثر باشد:

1- هنگام صحبت كردن باطرف مقابل تماس چشمي برقرار كنيد و به صحبت‌هاي مخاطب خود توجه كنيد، مخالفت خود را به طور خصوصي ابراز كنيد و در برابر ديگران با يكديگر مشاجره نكنيد.

2- از داد و بيداد كردن و برخوردهاي احساسي بپرهيزيد، هيچ‌گاه با خشونت نظر يكديگر را رد نكنيد، به سخنان هم گوش دهيد.

3- سخنان طرف مقابل را به طور خلاصه بيان كنيد، طوري كه مشخص شود منظور او را درك كرده‌ايد. اگر منظور طرف مقابل را متوجه نمي‌شويد، از او بخواهيد بيشتر توضيح دهد. سعي كنيد اورا درك كرده و به منطق و استدلال‌هايي كه دارد اهميت دهيد.

4- حوصله داشته باشيد و سخنان طرف مقابل را قطع نكنيد. برقراري ارتباط نياز به زمان دارد. اگر نخستين بحث به نتيجه نرسيد به بحث‌هاي ديگر نياز خواهد بود، زيرا درك احساس‌ها و مشكلات ديگران كار آساني نيست.

5- سعي كنيد از راه‌حل‌ها وپيشنهادات طرف مقابل استقبال كنيد تا اعتماد بين طرفين تقويت شود، اگر پيشنهاد طرف مقابل موثر نبود بار ديگر درباره مشكل فكر كنيد و سعي كنيد به كمك هم تغييراتي در راه‌حل آن به وجود بياوريد.

6- گاهي اوقات يكي از والدين داراي شخصيتي قوي‌تر است. اگر فكر مي‌كنيد فاقد مهارت كافي براي بحث هستيد، قبل از آغاز گفت‌وگو به سخنان خود نظم دهيد و نكته‌هاي مهم را دسته‌بندي كنيد.

7- روي نكته‌هايي كه قصد بحث در مورد آن‌ها را داريد متمركز شده و از موضوع اصلي منحرف نشويد. حتي اگر براي تاكيد بيشتر به صحبت‌هاي حاشيه‌اي نياز باشد از آن دوري كنيد وبازبان ساده حرف بزنيد و از كلمات پيچيده استفاده نكنيد.

8- مطمئن شويد صحبت شما به موضوع خاصي كه در حال حاضر مشكل ايجاد كرده مربوط مي‌شود نه به مسائل ديگر و يا مسائل گذشته، صداقت داشته باشيد و اگر در مورد مسائل ديگر مشكل داريد در فرصت مناسب ديگر، مستقيم آنها را بيان كنيد.

9- از صحبت‌هاي كلي و تعميم دادن اجتناب كنيد. (تو اصلا علاقه‌اي به اين زندگي نداري)، جمله‌اي است كه در طرف مقابل مقاومت و حالت دفاعي ايجاد مي‌كند و بحث به نتيجه‌اي مطلوب نخواهد رسيد.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۹:۴۷

7 Mar 2020