۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۶۱۵۰
گزارش‌های سلسله‌وار رویترز؛

ایران و روسیه به موضع واحدی درباره سرنوشت اسد رسیدند

«ایران تصمیم گرفته جهت رسیدن به توافقی سیاسی در راستای پایان دادن به جنگ سوریه، موضع خود را با روسیه متحد سازد ...»
ایران و روسیه به موضع واحدی درباره سرنوشت اسد رسیدند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیـوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) چندی است که گزارش‌های سلسله واری را درباره موضع ایران و روسیه درقبال بحران سوریه منتشر می کند.

این خبرگزاری انگلیسی ابتدا مدعی اختلاف نظر بین ایران و روسیه درباره سرنوشت بشار اسد شده بود.

رویترز نوشت: موضع روسیه درقبال رئیس جمهور سوریه تغییر کرده و دیگر باقی ماندن اسد در قدرت برای مسکو امری ضروری نیست. این مسئله موجب اختلاف ایران و روسیه درباره بحران سوریه شده است.

چندی بعد رویترز با انتشار گزارش دیگری به نقل از "دیپلمات ها" مدعی شد که روسیه به مقامات غربی گفته با کنار رفتن بشار اسد به عنوان بخشی از روند صلح مشکلی ندارد اما ایران هنوز موضعی مشابه روسیه اتخاذ نکرده است.

رویترز امروز هم مطلبی را به عنوان "گزارش اختصاصی" روی خروجی سایت خود قرار داده و مدعی شده که ایران به موضع واحدی با روسیه رسیده است.

در ابتدای این گزارش می خوانیم: ایران در تلاش برای رسیدن به توافقی درباره سوریه، موضع خود را با روسیه هماهنگ کرده است.

رویترز به نقل از "مقامات ایرانی" که نامی از آنان نبرده نوشت: ایران تصمیم گرفته جهت رسیدن به توافقی سیاسی در راستای پایان دادن به جنگ سوریه، موضع خود را با روسیه متحد سازد.

در ادامه این گزارش آمده است: این اظهارات نشانه ای است مبنی بر آنکه ایران احتمالا مخالفت خود با کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت را به عنوان بخشی از توافق نهایی، کاهش داده است.

به نوشته رویترز، دیپلمات ها اعلام کردند: درحالیکه روسیه در اظهارات عمومی حمایت قاطع خود از اسد را حفظ کرده است اما مقامات این کشور اخیرا به دولت های غربی گفته اند، مخالفتی با کناره گیری اسد به عنوان بخشی از روند صلح ندارند.

براساس این گزارش و به گفته مقامات اشد ایرانی که در جریان بحث و گفتگوها قرار داشته اند، تصمیم ایران برای افزایش هماهنگی خود با روسیه پس از ملاقات ماه گذشته [میلادی] بین آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تهران اتخاذ شده است.

رویترز افزود: ایران نیز مانند روسیه در اظهارات عمومی تاکید کرده که اسد تنها درصورتی باید از قدرت کناره گیری کند که در انتخابات نهایی رای نیاورد.

یک مقام ارشد ایرانی که نمی خواست نامش فاش شود به رویترز گفت: آنچه بر آن توافق شده این است که ایران و روسیه سیاست واحدی را در پیش خواهند گرفت که به نفع تهران، مسکو و دمشق باشد.

وی افزود: ایران جدا معتقد است که مردم سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند اما ابتدا باید آرامش به این کشور بازگردد.

این مقام ایرانی در ادامه تاکید کرد: ممکن است، مردم سوریه تصمیم به کنار گذاشتن اسد بگیرند و در این صورت وی باید از قدرت کناره گیری کند. اگر اسد نتواند به کشور و مردم خود خدمت کند، باید یک جایگزین توانا اداراه سوریه را در دست گیرد.

یک مقام ارشد ایرانی دیگر به رویترز گفت، ایران و روسیه درمورد سوریه و سرنوشت اسد، هماهنگی کامل دارند. وی افزود: دیدار پوتین با آیت الله خامنه ای کاملا موفقیت آمیز بوده و اکنون ایران و روسیه دیدگاه واحدی درباره اسد دارند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۵۴:۰۸

27 Dec 2019