۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۵۸۰۸
آخرین خبرها از تنش میان دو کشور؛

از «شبیخون» جنگنده‌های ترکیه به بمب‌افکن روس تا اقدامات روسیه علیه ترکیه

چهار روز پس از حمله دو جنگنده ترکیه به سوخوی روسیه، نزاع میان دو کشور همچنان ادامه دارد. روسیه یک ناو جنگی در نزدیکی آب های لاذقیه سوریه مستقر کرده است و با موشک های تازه در پایگاه اصلی اش در این شهر بر تدابیر دفاعی‌اش افزوده است.
از «شبیخون» جنگنده‌های ترکیه به بمب‌افکن روس تا اقدامات روسیه علیه ترکیه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیوز، روسیه با مستقر کردن یک ناو جنگی در نزدیکی آب های لاذقیه سوریه و استقرار موشک های تازه در پایگاه اصلی اش در این شهر بر تدابیر دفاعی‌اش افزوده است.

ناو موسکوا مجهز به یک سیستم دفاع هوایی دوربرد و سیستم موشک های ضدهوایی اس-۴۰۰ برای حمایت از هواپیماهای روسیه مستقر می شوند.

این درحالی است که جدال لفظی بر سر ساقط کردن یک جت جنگنده روسیه در روز سه شنبه توسط ترکیه ادامه دارد.


به نوشته سایت بی بی سی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده تا "با آتش بازی نکند".

در مقابل روسیه یک موافقتنامه سفر اتباع ترک بدون ویزا به روسیه را معلق کرده و قصد اعمال طیف وسیعی از تحریم های اقتصادی را دارد. رئیس جمهور روسیه همچنین خواستار عذرخواهی ترکیه شده است.

سیستم دوربرد اس-۴۰۰ اکنون تحویل پایگاه هوایی حمیمیم روسیه فقط در ۵۰ کیلومتری مرز ترکیه شده است.

جت های جنگنده ترکیه روز سه‌شنبه (۲۴ نوامبر- ۳ آذر) یک بمب افکن سوخوی روسیه را در منطقه مرزی سوریه سرنگون کردند. ترکیه اعلام کرد که دو هواپیما وارد حریم هوایی اش شده بودند و به هشدارهای مکرر ترکیه توجهی نکردند، بنابراین هواپیماهای ترکیه یکی از آنها را هدف قرار دادند.

اردوغان روز جمعه در نطقی تلویزیونی اخطار داد که روسیه "با حمله به مخالفان سوری که به دلیل جنگیدن با داعش از مشروعیت بین المللی برخوردارند با آتش بازی می کند."

او گفت که مسکو همچنین به خاطر استفاده از مساله سقوط سوخوی ۲۴ "به عنوان بهانه ای برای وارد کردن اتهامات بی پایه به ما" با آتش بازی می کند و روسیه را به "بدرفتاری" با شهروندان ترکیه که برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری در روسیه بودند متهم کرد.

او همچنین گفت امیدوار است در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوا در هفته جاری در پاریس با آقای پوتین رو در رو دیدار کند تا "این مساله به پایانی معقول برسد. ما ناراحتیم که این مساله اوج گرفته."

هرچند او عذرخواهی نکرده اما روز پنجشنبه گفته بود که اگر ترکیه می دانست هواپیما متعلق به روسیه است "شاید طور دیگری به آن اخطار می داد."

ولادیمیر پوتین اما این توضیح را رد کرده و گفته است که هواپیما به راحتی قابل شناسایی بود.

یک فرمانده ارشد ارتش روسیه روز جمعه گفت که دو جنگنده اف-۱۶ ترکیه به بمب افکن روسی "شبیخون" زدند.

به گزارش بی بی سی، ژنرال ویکتور بوندارف گفت که اطلاعات راداری روسیه و سوریه نشان داده که جنگنده های ترکیه برای بیش از یک ساعت مشغول پرواز در ناحیه بوده اند و هواپیمای شلیک کننده از ۲ کیلومتری داخل مرز سوریه چنین کرد.

او گفت که هواپیمای روسیه در عمق ۵.۵ کیلومتر جنوب مرز ترکیه به زمین خورد.

ارتش ترکیه پیشتر آنچه را که گفت صدای اخطارهای مکرر خلبان جنگنده ترک به سوخوی ۲۴ روسیه بود را منتشر کرده و گفته بود که هواپیمای روسیه ۱۷ ثانیه پس از ورود به آسمان ترکیه هدف قرار داده شد.

مسکو در تازه ترین واکنش این ادعا را رد کرده است.


لغو سفر بدون ویزا

در تحولی دیگر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از اول ماه ژانویه سال آینده میلادی سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به آن کشور را به حال تعلیق در می آورد.

روسیه همچنین روز گذشته اعلام کرد که واردات شماری از محصولات کشاورزی ترکیه را ممنوع کرده و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور هم متوقف می‌شود.

ترکیه و روسیه روابط اقتصادی گسترده‌ای دارند. روسیه دومین شریک تجاری بزرگ ترکیه است.

در سال گذشته بیش از سه میلیون توریست روس به ترکیه سفر کردند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۲:۴۸

1 Feb 2020