۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۸۹۰۹
یادداشت:

بازدارندگی مطلق پس از شهادت رهبر حزب‌الله

بعداز شهادت سیدحسن نصرالله، حزب الله با بازدارندگی مطلق اسرائیل را به چالش و شکست رسانده است.
بازدارندگی مطلق پس از شهادت رهبر حزب‌الله
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، احمد کاظمی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در یاددداشتی نوشت: شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت، نقطه‌عطفی مهم در تاریخ این گروه مقاومت است.

حزب‌الله که طی دهه‌های گذشته تحت رهبری سید حسن نصرالله به یکی از قدرتمندترین گروه‌های نظامی و سیاسی در منطقه تبدیل شده بود، اکنون با سوالات اساسی درباره آینده رهبری و مأموریت‌های خود روبه‌روست.

در حالی که عملیات ترور شهید سید حسن نصرالله، موجی از محکومیت‌های کشورهای عربی و اسلامی و آزادی‌خواهان دنیا را درپی داشت، محافل رژیم صهیونیستی موفقیت این عملیات را به عنوان یک پیروزی، جشن گرفتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیررژیم صهیونیستی درباره ترورشهید سیدحسن نصرالله مدعی شد که موفقیت این عملیات، نقطه عطف تاریخی است که می‌تواند توازن قوا را در منطقه به نفع اسرائیل تغییر دهد.

 اما در عین حال نتانیاهو، هشدار داد که «روزهای سختی» برای این رژیم جعلی در راه است، این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر به اصطلاح امنیت رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که ترورشهید سیدحسن نصرالله «یکی از مهم‌ترین ترورها در طول تاریخ نداشته "اسرائیل" » محسوب می‌شود.

حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان مقاومت شیعه، از ابتدای تأسیس خود در دهه ۱۹۸۰، ساختاری منسجم و سازماندهی‌ شده داشته است.

هسته اولیه حزب‌الله از گروه‌های مختلف اسلام‌گرا، از جمله اعضای حزب الدعوه، جنبش امل و افرادی که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته بودند، تشکیل شد.

این گروه با محوریت مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و حمایت از تمامیت ارضی لبنان تأسیس و به سرعت به یکی از بازیگران کلیدی در عرصه سیاسی و نظامی منطقه تبدیل شد.

نقطه قوت حزب‌الله لبنان، توانایی آن در حفظ ساختار سازمانی و مدیریتی خود حتی در برابر شدیدترین فشار‌ها بوده است.

 ترور‌های هدفمند رهبران حزب‌الله از سوی رژیم صهیونیستی، از جمله ترور سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲، که روزنامه‌های اسرائیلی در آن زمان با تیتر «پایان درگیری با حزب‌الله» خبر از فروپاشی این گروه می‌دادند، نتوانست مانع از ادامه فعالیت‌های حزب‌الله شود.

برعکس، این ترور‌ها نه تنها حزب‌الله را تضعیف نکرد، بلکه باعث تقویت پایگاه مردمی آن شد و بدون شک  به شهادت رسیدن سید حسن نصرالله نیزباعث نخواهد شد که این گروه از مسیر مقاومت منحرف شود، زیرا تجربه گذشته نشان داده که حزب‌الله با انسجام درونی خود از چنین ضرباتی عبور می‌کند.
 
در همین ارتباط رهبر انقلاب نیز در بیانات خود درباره شهادت رهبران مقاومت و نیرو‌های حزب‌الله لبنان، تأکید کرده‌اند که این شهادت‌ها هرچند ضربه‌ای محسوب می‌شوند، اما ساختار مستحکم حزب‌الله به گونه‌ای است که حتی این خسارات نمی‌تواند آن را از پای درآورد، ایشان با اشاره به پیروزی‌های مکرر جبهه مقاومت، به آینده‌ای روشن برای حزب‌الله و آزادی فلسطین اشاره کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان به دلیل ساختار منسجم و توان مدیریتی خود، توانسته است از فراز و نشیب‌های فراوانی عبور کند، شهادت سید حسن نصرالله بدون شک ضربه‌ای بزرگ برای این گروه خواهد بود، اما تجربه تاریخی نشان داده که حزب‌الله با تکیه بر رهبری هوشمندانه و حمایت‌های مردمی و منطقه‌ای، توانسته است از چنین ضرباتی عبور کند.

شهادت سید حسن نصرالله به هیچ‌وجه به معنای پایان حیات حزب‌الله نخواهد بود، به‌ویژه با توجه به گزینه‌های قدرتمند جانشینی مانند شیخ هاشم صفی‌الدین و شیخ نعیم قاسم، حزب‌الله همچنان به‌عنوان نیروی پیشتاز مقاومت در منطقه باقی خواهد ماند و به مبارزه برای آزادی فلسطین و قدس شریف ادامه خواهد داد.

با نگاهی به آخرین سخنان سید حسن نصرالله درباره حمایت از مقاومت درغزه و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی نشان از تعهد عمیق حزب‌الله به آرمان‌های فلسطین و آزادی قدس دارد، نصرالله با تأکید بر این نکته که حزب‌الله تا پایان جنگ در غزه به حمایت از مقاومت ادامه خواهد داد، به دشمنان هشدار داد که جنایت‌های آنها هرگز این گروه را از مسیرش منحرف نخواهد کرد.

این پیام سید مقاومت گواه شهادت سید حسن نصرالله به هیچ‌وجه به معنای پایان حیات حزب‌الله نخواهد بود، به‌ویژه با توجه به گزینه‌های قدرتمند جانشینی مانند شیخ هاشم صفی‌الدین و شیخ نعیم قاسم، حزب‌الله همچنان به‌عنوان نیروی پیشتاز مقاومت در منطقه باقی خواهد ماند و به مبارزه برای آزادی فلسطین و قدس شریف ادامه خواهد داد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۳۶:۰۴

15 Oct 2024