۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
کد مطلب : ۵۸۵۹۹
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری:

نخبگان موتور محرک پیشرفت کشور هستند

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: شناسایی و حمایت از نخبگان یکی از مهم‌ترین وظایف هر جامعه‌ای است، نخبگان به عنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور هستند و در چالش‌های مختلف جامعه نقش موثری ایفا می‌کنند.
نخبگان موتور محرک پیشرفت کشور هستند
یعقوب طادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، درباره هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: هدف ایجاد بستری برای شناسايي و شکوفایی استعدادهای برتر و نخبگان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این افراد در راستای توسعه و پیشرفت كشور است.
 
وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، هدایت، حمایت و بکارگیری نخبگان کشور تاسیس شده است، بیان داشت: بنیاد وظایف گسترده‌ای از جمله شناسایی مستعدان در مقاطع تحصیلی مختلف، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و نوآوری نخبگان و بكارگيري و استفاده از ظرفيت نخبگان در جامعه دارد.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: شناسایی و حمایت از نخبگان یکی از مهم‌ترین وظایف هر جامعه‌ای است، نخبگان به عنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور هستند و در چالش های مختلف جامعه نقش موثری ایفا می کنند.
 
وی افزود: نخبگان در طیف گسترده‌ای هستند از جمله نخبگان علمی، مهارتي، ادبي، هنری، فناور و... می‌باشد؛ برای هر گروه از نخبگان طرح‌های حمايتي خاصی وجود دارد که مشروح آنها در سایت بنیاد ملی نخبگان آورده شده است، نخبگان با مراجعه به سایت می‌توانند از این طرح‌ها مطلع شوند؛ باتوجه به طیف گسترده نخبگان تعداد طرح‌ها متغییر بوده و سالانه بازبینی می‌شود و اگر نیاز به حذف یا اصلاح بود انجام می‌گردد.
 
طادی با بیان اینکه طرح شهاب با کمک اداره کل آموزش و پرورش در حوزه دانش‌آموزي در استان اجرا می‌شود مطرح کرد: در این طرح ملی دانش‌آموزان مستعد شناسایی مي‌شوند ولي بنا به مصلحت‌انديشي خود دانش‌آموز از اين قضيه مطلع نمي‌باشد و با توجه به طرح اجرايي، مدرسه‌هايي كه بيشترين مستعد (تجمع مستعدين) را دارد توسط بنياد نخبگان حمايت مي‌گردد.
 
وی با بیان اینکه حدوداً 700 نخبه توانسته اند مشمول طرح‌هاي حمايتي بنیاد نخبگان استان شوند، خاطرنشان کرد: نخبه تنها شامل نخبه علمی نیست و بنیاد ملی نخبگان، نخبگان را بر اساس حوزه فعالیت، سطح تحصیلات، سن و سایر معیارها در گروه‌هاي مختلف نخبگاني دسته بندی می کند كه مهمترین آنها شامل نخبگان علمی، نخبگان فناور، نخبگان ادبي، هنری، قرآنی، دانشجویی، دانش آموختگان، اعضای هیئت علمی و... هستند.

حمایت‌های مالی بنیاد نخبگان به صورت نقدی و غیرنقدی است
 
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در همه طرح‎‌های حمایتی‌، حمایت مالی اهمیت دارد مطرح کرد: برخی تسهیلات به صورت مستقیم و برخي با تایید استاد راهبر به دانش آموزان و دانشجویان پرداخت می‌شود و برخی تسهیلات به صورت غیر نقدی در اختيار مستعدان و نخبگان قرار مي‌گيرد.
 
وی درباره برخی از حمایت‌های عمومي بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: بازدید از شرکت‌های علمی و صنعتی، اماکن تاریخی و تفریحی برای نخبگان انجام می‌شود؛ دیگر حمایت بنیاد برگزاری کلاس‌ از جمله برنامه‌های معرفتی- هویتی و مشاوره ای که برای دانشجویان در اردوها و در مرکز بنیاد ملی نخبگان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.
 
طادی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان هماهنگی و همکاری با سایر ارگان‌ها می‌باشد و تمام ارگان‌های آموزشی و پژوهشی استان با بنیاد ملی نخبگان همکاری دارند، با توجه به آن که اکثر مستعدان و نخبگان بنياد نخبگان در دانشگاه، مراکز پژوهشی و یا در دستگاه های اجرایی هستند، بدون همکاری و کمک دیگر ارگان‌ها کار پیش نخواهد رفت.
 
طادی مطرح کرد: اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های حمایتی از نخبگان از طريق سایت بنیاد ملی نخبگان، کانال‌های ارتباطی و فضاي مجازي به اطلاع مستعدان و نخبگان رسانده می‌شود و کارشناسان ما در مرکز بنیاد ملی نخبگان استان پاسخگو سوالات این عزیزان هستند.
 
وی به طرح جذب در دستگاه‌های اجرایی براي نخبگان كه در سال گذشته برگزار شد اشاره كرد و گفت: در طرح جذب در دستگاه‌های اجرایی سال گذشته، حدود 57 نفر از نخبگان استان در حال طی کردن مراحل استخدامی هستند و برخی هم مشغول کار شده اند؛ در فراخوان جدید دستگاه‌های اجرایی نیز سهمیه‌هایی برای نخبگان در نظر گرفته می‌شود و از طریق فضای مجازی به اطلاع آنها رسانده می‌شود.
 
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری درباره نخبگان تحت حمایت این ارگان یادآور شد: فردی که حداقل انتظارات بنیاد ملی نخبگان را داشته باشه در طرح‌های حمایتی بنیاد قرار می‌گیرد و کسانی که در طرح‌های حمایتی ما قرار می‌گیرند به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته می‌شوند و با توجه به طرح‌هایی که در سایت بنیاد ملی نخبگان وجود دارد حمایت‌های لازم از آنها انجام می‌شود.
 
بنیاد ملی نخبگان شنونده دغدغه‌ها و مشکلات نخبگان است
 
وی درباره طرح‌های حمایتی بنیاد نخبگان بیان داشت: طرح‌های حمایتی بنیاد همه کشوری هستند و خیلی کم پیش می‌آید که یک طرح به صورت خاص در یک استان انجام شود، طرح‌ها به صورت متمرکز از طریق بنياد ملي نخبگان اعلام می‌شود و برخي طرح‌های جدید از بنیاد نخبگان به صورت پایلوت در یک استان اجرا می‌شود و در صورت موفقیت طرح به صورت کشوری اجرا می‌گردد؛ به عنوان مثال طرح بورسیه صنعتی یک سال در استان یزد انجام شد و به دلیل بازخورد خوب این طرح در استان یزد، طرح به صورت کشوری اجرا شد.
 
طادی با بیان اینکه طرح خاص که مربوط به یک استان باشد به ندرت اتفاق مي‌افتد، افزود: همه طرح‌های حمایتی کشوری هستند و در سایت بنیاد ملی نخبگان قابل مشاهده برای عموم مردم است، اما به صورت خاص سعی می‌شود سالانه در راستاي الگوسازي و ايجاد خودباوري در نخبگان یک نکوداشت از بزرگان استان برگزار شود و سال گذشته نکوداشت دهقان سامانی با همكاري دانشگاه شهركرد در استان برگزار شد، امسال نیز در حال برنامه‌ریزی برای نکوداشت دیگری در استان هستیم.
 
وی گفت: سال گذشته طرح استخدام در دستگاه های اجرایی برای اولین بار در سطح کشور اجرا شد، امسال نیز طرح‌هایی برای تقویت بنیاد‌های استانی و ایجاد شعب بنیاد نخبگان استانی در شهرستان‌هایی که مدنظر هست، انجام می‌شود.
 
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما شنونده مشکلات و دغدغه‌های نخبگان هستیم و موارد را پيگيري می کنیم، گفت: نخبگان از طریق فضای مجازی، کانال‌های ارتباطی، شماره تلفن‌های مرکز و یا به صورت حضوری می‌توانند مشکلات و دغدغه‌هایشان را با بنیاد در میان بگذارند.
 
طادی با بیان اینکه در راستاي استفاده از ظرفيت نخبگان، هيئت‌هاي انديشه‌ورز زير نظر بنياد نخبگان تشكيل شده است، گفت: این هیئت ها کارهای خوبی در حوزه های مختلف انجام داده‌اند و پیشنهادات خوبی برای برخی از مشکلات استان و حتی کشور داده شده است.
 
طادی گفت: دغدغه‌های نخبگان با جلساتی که با خود نخبگان و مسئولین استانی من جمله استاندار، نماینده ولی فقیه و دیگر مسئولین برگزار می‌گردد، به گوش مسئولین مربوطه رسانده می‌شود؛ همچنین در هیئت‌های اندیشه‌‌ورز تعدادی از نخبگان و متخصصین بنیاد نخبگان حضور دارند و مشکلات را با توجه به حوزه تخحصصی احصاء و راهکار ارائه می‌کنند، راهکارها ممکن است پروژه‌ای باشد که بنیاد ملی نخبگان از آن حمایت کند.
 
وی بیان داشت: 3 هیئت اندیشه‌ورز در استان داریم که این هیئت‌ها زیر‌‌مجموعه 3 معاونت استانداری تشکیل شده است.
 
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سال گذشته برای 25 نفر از رتبه‌های برتر کنکور در استان، ظرفيت بورسیه صنعتی ايجاد شد، گفت: سال گذشته متقاضيان ورود به دانشگاه که رتبه کنکور آنها زیر هزار بود به آنها بورسیه صنعتی تعلق مي‌گرفت اما در اکثر استان‌ها این رتبه‌ها عموماً دانشگاه‌های تهران را براي ادامه تحصيل انتخاب می‌کنند و لازمه بورسیه صنعتی تحصیل در دانشگاه‌های استان بود لذا عملاً ظرفيت بورسيه صنعتي ايجاد‌ شده به دلیل عدم استقبال دانش آموزان تكميل نشد و تنها یک نفر هم اکنون در شرکت گاز کربنیک بورسیه می‌باشد كه در رشته کامپیوتر در دانشگاه شهرکرد در حال تحصیل است.

انتهای خبر/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

ساعت:

۱۳:۵۳:۲۳

18 Sep 2024