۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۵۸۱۳۵
مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری:

پرتره شیدای دهکردی در شهرکرد رونمایی شد

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: پرتره استاد آقامیرزاعباس‌خان دهکردی متخلّص به «شیدا» همزمان با اختتامیه چهارمین جایزه نمایشنامه نویسی شیدای دهکردی در شهرکرد رونمایی شد.
پرتره شیدای دهکردی در شهرکرد رونمایی شد
احمد رضا باقری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: به بهانه اختتامیه چهارمین جایزه نمایشنامه نویسی شیدای دهکردی از پرتره این ادیب چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

وی افزود: استاد آقامیرزاعباس‌خان دهکردی متخلّص به «شیدا» فرزند اسحاق، ادیب شاعر و نویسنده محقّق از شعراء و دانشمندان عالی‌قدر قرن چهاردهم هجری است او در ۱۴ ذی‌حجه ۱۲۹۹ق در دهکرد (شهرکرد فعلی) متولّد شد.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استاد شیدا در اصفهان خدمت جمعی از بزرگان علم و ادب در فقه و اصول، صرف و نحو، منطق و فلسفه، معانی و بیان و ریاضی به تحصیل پرداخته است که از آن جمله است: آخوند کاشی، آقا شیخ مرتضی ریزی، میرزا حسین همدانی و جهانگیرخان قشقائی در خط هم نزد فتح‌اللّه جلالی خط نستعلیق را مشق نمود، او خطوط نسخ و نستعلیق را در کمال استادی می نوشت.

باقری عنوان کرد: شیدا در اصفهان به جمع مشروطه‌خواهان پیوسته و یار و همراه آنان بود. لذا در سال ۱۳۲۵ق به عضویت انجمن بلدیّه اصفهان در آمد و اوّلین شماره مجلّه «بلدیه اصفهان» را در پنج‌شنبه ۴ ذی‌حجه ۱۳۲۵ق منتشر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۳۳ق در اصفهان انجمن ادبی دانشکده را تأسیس کرد که به انجمن شیدا معروف شد و قریب یکصد تن از شعرای اصفهان در آن انجمن حضور یافتند. این انجمن قریب ۱۴ سال ادامه یافت و شیدا در آن انجمن به ترویج شعر و ادب و تصحیح اشعار گویندگان پرداخت و در سال ۱۳۰۳ش مجله «دانشکده اصفهان» را برای نشر اشعار انجمن منتشر ساخت.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: او پس از یک عمر خدمت به علم و ادب در شب سه‌شنبه ۲۴ جمادی‌الاولی ۱۳۶۹ق (مطابق ۲۳ اسفند ۱۳۲۸ش وفات یافته و در صحن تکیه سیّدالعراقین واقع در تخت فولاد اصفهان مدفون شد. 

باقری بیان کرد: شیدا کتاب «محرم نامه» که مجموعه ای از شعرهای شاعران اصفهان است را در سال ۱۳۴۲ق فراهم آورد که چاپ سنگی شد. «دیوان شیدا» در سال ۱۳۷۹ش به کوشش مرید محمّدی در شهرکرد به چاپ رسید. بیتی از این ادیب دهکردی  "سرمست چون به بزم درآیی قدح به دست آهسته رو که شیشه عمرم به دست توست" ،"عارف زخانه سوی خرابات شد چو دید پیمانه سرخوش از تو و میخانه مست توست.

وی تاکید کرد: پرتره شیدای دهکردی توسط خانه طراحان فیروزه‌ای حوزه هنری تولید شده است و این خانه تا کنون بیش از 20 پرتره از هنرمندان و شخصیت‌های تاثیرگذار چهارمحال و بختیاری تولید کرده که هشت عدد از این پرتره‌ها تا کنون رونمایی شده است.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۱۸:۵۱

30 Jul 2024