۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۵۷۹۱۷
یک روانشناس تاکید کرد:

لزوم پرورش مسئولیت‌پذیری و تقویت نگرش سیاسی در فرزندان

یک روانشناس گفت: باید حس مسئولیت‌پذیری را در کودکی به فرزندان آموزش داده و به دنبال آن نگرش سیاسی آن‌ها نیز تقویت شود.
لزوم پرورش مسئولیت‌پذیری و تقویت نگرش سیاسی در فرزندان
نازنین حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با اشاره به اهمیت آموزش مسئولیت‌پذیری توسط والدین به نوجوانان اظهار کرد: امروزه به دلیل کاهش جمعیت خانواده‌ها، بیشتر مواقع والدین تا بزرگ‌سالی اکثر کارهای فرزندان خود را انجام می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: این اقدام والدین سبب می‌شود، نوجوانان بدون احساس مسئولیت‌پذیری بزرگ شوند و در اکثر موارد نوجوان و جوان درکی از احساس مسئولیت‌پذیری ندارد.
 
این روانشناس عنوان داشت: این نوجوان و جوان وقتی وارد محیط‌های بزرگ‌تر و اجتماع می‌شود، از انجام کارهای کوچک واگذار شده که وظیفه خودش نیز هست، امتناع کرده و به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند.
 
حسینی افزود: فردی که در زمان کودکی آموزش‌های لازم برای مسئولیت‌پذیری را ندیده است دچار عدم تمرکز شده و تعهدی نسبت به کارها ندارد و در نوجوانی و جوانی قابل درمان نیست.
 
وی بیان داشت: آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان نشانه عدم علاقه والدین به فرزندان نیست، چراکه در واقع کودک با این آموزش‌ها برای زندگی آینده آماده می‌شود.
 
این روانشناس بر لزوم آغاز آموزش مسئولیت‌پذیری از انتظارات منطقی تاکید کرد و ادامه داد: باید کارهایی در ابتدا به کودک واگذار شود که بتواند از پس آن بر بیاید و انجام آن برایش راحت‌تر باشد.
 
حسینی خاطرنشان کرد: به این ترتیب با این شیوه حس اعتماد به نفس نیز هم‌زمان با آموزش مسئولیت‌پذیری در کودک تقویت می‌شود، لازم است کودکی که وظیفه محوله را انجام داده، مورد تشویق کلامی قرار گیرد تا متوجه شود کارش دیده شده است.
 
وی اضافه کرد: کودکی که مسئولیت خود را انجام نداده باید جریمه شود اما تنبیه نه، تا این موضوع را یاد بگیرد که ملزم به انجام مسئولیتی که بر عهده‌اش قرار دارد، است.
 
این روانشناس گفت: پرورش مسئولیت‌های سیاسی هم در نوجوانان اهمیت بالایی دارد که بیشتر بر عهده معلمان و مربیان مدارس است، اما پدر و مادر هم دخیل هستند، هر چقدر شخصیت اجتماعی معلمان و پدر و مادر بیشتر باشد بهتر می‌توانند نگرش‌های سیاسی فرزندان را تقویت کنند.
 
حسینی اذعان داشت: وقتی نگرش سیاسی در فرزندان پرورش یابد نسبت به مسائل مملکت احساس مسئولیت می‌کند، مثل این روزها که در دوران انتخابات قرار داریم نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت کرده و برای تشخیص خوب از بد اقدام می‌کند.
 
انتهای خبر/1026
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳

ساعت:

۰۹:۲۰:۲۱

4 Jul 2024